עם ישראל חי!
לידיעת קהל הגולשים: המאמרים המופיעים במדור זה מוגנים בזכויות יוצרים. אין להעתיק אותם ללא אישור מהמחבר. ניתן להדפיס אותם לשימוש אישי בלבד
שמירה עשיתי

יסודות ההדרכה ה'- מה לעשות כשהחניכים מפריעים?

מחפשים עצה? זקוקים לעזרה? המדור הזה מכיל מאמרים רבים ומצוינים עם עצות החל מבניית פעולה ועד המצאת סיפורים ויצירת קשר אישי עם החניכים! יש פה גם עזרים נוספים, כמו שירונים וחידות. תהנו!

יסודות ההדרכה ה'- מה לעשות כשהחניכים מפריעים?

הודעהעל ידי כפיר ורהפטיג מנהל ראשי » 18/01/2015, 12:30

*הבהרה חשובה: הכתבה הבאה לא עומדת להתעסק בבעיות משמעת, או הפרעות מתמשכות. בעז"ה כתבות עתידיות יעסקו בזה. כתבה זו מדברת על הפרעות קטנות בתוך פעולה אחת, ולא על משהו מעבר לזה*

אז, התחלתם לדבר, ואתם שמים לב שהחניכים מפריעים, לא מקשיבים, או אוכלים בננות (למה הם עושים את זה? מוזר מאוד.) מה עושים?

קודם כל, לעשות  חלוקה ברורה
יש כמה סוגים של חניכים מפריעים, וכדאי לדעת להבדיל כי דרך הטיפול היא שונה.
אז קודם כל, יש הפרעה מתודית והפרעת משמעת. מה זאת אומרת? הפרעה מתודית זה חניך שמרחף כי הוא משתעמם, והפרעת משמעת זה חניך שכועס עליך ולכן הוא מפריע לך. בכתבה הזו נדבר על הפרעות מתודיות בלבד.
שנית, יש חניכים עם בעיות קשב וריכוז. זו לא מילה גיסה וזה לא באשמתם. פשוט יותר קשה להם לשבת למשך הרבה זמן ולהקשיב. תתחשב בהם ותיתן להם מרחב פעולה- אפשרות לקום, לקפוץ או לרוץ; אם צריך להביא משהו או להציג- לתת להם לעשות את זה, וכדו'.

פטפטת
שני חניכים (או יותר) מפטפטים.
למה זה קורה? כי שעממתם אותם, כי יש להם משהו ממש מעניין לדבר עליו, סתם כי הם חברים טובים, או מסיבות דומות אחרות.
מה אפשר לעשות? לתת להם מבט בעיניים, לסמן להם ביד, או להגיד במהירות "יוסי ודני, אתם מפריעים לי" וישר להמשיך לדבר. לנסות לעניין אותם\ לשתף אותם במה שקורה. במקרה הצורך להעביר אחד מהם מקום. אם זה לא עוזר, תהיה בשקט לרגע כדי שהקבוצה תבין שאתה מפסיק כי דני ויוסי מפריעים לך, והקבוצה כבר תשתיק אותם.
מה לא לעשות? לא לקטוע את רצף הפעולה, לא להתחיל לריב איתם.

ריחוף
אם חניך מרחף, זה או כי משעמם לו או כי יש לו דברים חשובים להתעסק בהם. או כי הוא סתם רחפן, גם זה קורה. נסו לעניין אותו ולשתף אותו במה שקורה. מקסימום לא נורא אם חניך אחד מרחף. אם זה כמה, אולי אתם משעממים מדי; תפסיקו לדבר ותתחילו איזה משחק.

שאלות לא קשורות
שאלות ממש לא קשורות\רלוונטיות להתעלם. שאלות קשורות אבל מפזרות, להגיב ב"שאלות בסוף". שאלה על משהו שכבר אמרת תפנה לשאר הקבוצה וכך תראה אם הם הקשיבו לך. שאלה שאתה מתכוון תכף לדבר על התשובה שלה תגיב ב"תכף אני מגיע לזה".

ריבים
אני לא עומד לדבר פה על איך לטפל בריבים רציניים. יום אחד נעשה על זה כתבה. אני מדבר כרגע על שני חניכים שמציקים אחד לשני וזה מתחיל להפריע לפעולה. הפתרון הכי פשוט והכי יעיל הוא לדאוג שהם לא ישבו זה לצד זה.

שוטר טוב, שוטר רע
דיברנו על זה כבר פעם, כאן. איך להיעזר במד"ש לצורך פתירת בעיות של הפרעה מתודית.


זהו להפעם. שתהיה לכם הדרכה מהנה.

יסודות ההדרכה ו':
forum25-post-504

  • אורח 21/01/2018, 08:58

    קודם כל, רעיונות ממש טובים ופרקטיים!
    רציתי להעיר לגבי "יוסי ודני, אתם מפריעים לי". דיבור כזה יוצר תחושה לא נעימה לחניכים. 'אנחנו מפריעים? מה קרה, בסך הכל אמרתי משהו...' אם אלו חניכים פטפטניים או שיוצא לך להעיר להם הרבה זה אפילו יותר גרוע כי לאט לאט הם יפסירו לאהוב אותך ויתחילו לעשות לך דווקא. עדיף בהרבה הוא ניסוח כזה: "חבר'ה, קשה לי להתרכז כשיש רעש". "יוסי ודני, דיבורים מפריעים לי". לא אתם מפריעים חלילה, הדיבורים מפריעים. אתם גם לא הבעיה, פשוט אנח ספציפית לא מסוגל להתרכז ברעש... כך החניכים מבינים את הבעיה ולרוב מפסיקים, ולא נעלבים.



  • חזור אל עזרים למדריך

    השארו מעודכנים!