החניכים יבינו שעל אף שנראה כי המציאות מתרחשת מעצמה, על פי טבע ומקריות, הקב”ה הוא זה שבעצם מסובב את פני הדברים בהשגחתו העליונה. החניכים יבינו כי יש חשיבות לכל התהליכים שקורים ולסדר בהם הם התרחשו, לפי התכנון האלוקי.החניכים ייפגשו עם מקרים במציאות שבהם ברור כי ישנה “יד נעלמה”- נסתרת ומכוונת הכל.
מהלך הפעולה:
שלב א’-
כדי לגרות את החניכים, נתחיל בחידות על מילים שבתוכן יש את המילה נס:
מאיר בלילה- פנס.פריט לבוש- מכנסיים.גמד- ננס. פרי מאכל- אננס. עונש כספי- קנס. בית מחוקקים- כנסת. מושבה ותיקה- נס ציונה.
שלב ב’-
המדריכים יעמידו 2 כיסאות במרכז החדר. על כסא אחד ידביקו פתק עם המילה “כן”, ועל הכסא השני ידביקו פתק עם המילה “לא”. המדריך יקריא
כל מיני מקרים, והחניכים יצטרכו לקבוע אם מה שהמדריך הקריא נחשב נס או לא. כל אחד עומד ליד הכסא המתאים לדעתו, ועליהם לנמק את תשובותיהם. (אפשר לעשות גם כרטיסיות של כן ולא/ כל פעם לשאול אחד שאמר כן ואחד שאמר לא למה הוא חושב ככה)
דוגמאות למקרים:
- השמש זורחת כל יום.
- הצלחתי במבחן בהיסטוריה.
- קמתי בבוקר.
- מבצע עופרת יצוקה.
- קריעת ים סוף
- עליית יהודי רוסיה ואתיופיה לישראל.
- זכיית מכבי תל אביב בגביע אירופה לאלופות.
- עץ שצמח.
- ניצחון היהודים על היוונים בחנוכה.
שלב ג’-
המדריך ישאל את החניכים- האם קיים נס במגילה והיכן,או שהכל קרה במקרה?
המדריך יתן לחניכים תנ”ך, והם יצטרכו לחפש האם שם ה’מופיע במגילה, והאם כל סיפור המגילה הוא תהליך טבעי או ניסי?
המדריך יכול להפוך את המשימה לאטרקטיבית יותר, בהתאם לאופי החניכים שלו, למשל- הוא יוכל לחלק את החניכים לקבוצות, לפי מספר הפרקים
במגילה, ולערוך תחרות בין הקבוצות- איזו קבוצה מוצאת ראשונה את שם ה’ בפרק שלה?
החניכים כמובן יגלו ששם ה’ אינו מופיע במגילה…
שלב ד’-
אפשרות ב’- לשבטים הגדולים
המדריך יחלק את השבט לשתי קבוצות. כל קבוצה תקבל חלקי אירועים היסטוריים, ותצטרך לסדרם לפי סדר כרונולוגי. הקבוצה שתעשה זאת הכי
מהר והכי נכון- תנצח. (כדאי שלפני הפעולה, המדריך יוודא שהוא עצמו יודע את הסדר הכרונולוגי של האירועים…)
האירועים ההיסטוריים:
- מלחמת ששת הימים.
- הכרזת המדינה
- השואה
- נס פך השמן בחנוכה
- עזיבת הבריטים את ארץ ישראל
- יציאת מצרים
- מגדל בבל
- הסכם אוסלו
- חורבן בית שני
- תקופת התורכים בארץ ישראל
- מלחמת המפרץ
- בריאת העולם
- גירוש ספרד
- מכבי ת”א אלופת אירופה בפעם הראשונה תקופת אסתר ומרדכי בפרס.
שהשואה תהיה בתקופת חורבן בית שני, לדוגמא, האם אז המצב היה שונה? המדריך ישאיר את השאלה פתוחה לעת עתה, ולא יתן לה תשובה מעצמו.
שלב ה’-
המדריך ייתן לכל חניך חלק של שעון- מחוגים, מספרים,גוף של שעון, גלגלי שיניים וכדומה, ויקריא את הסיפור “שעון במקרה”(-נספח). בכל פעם
שהמדריך יזכיר חלק של שעון, החניך שאותו חלק בידו- ישים את החלק על רצפת החדר, כך
שבסוף יצא שעל הרצפה מונח שעון יפיפה- שכולו “במקרה”.
דיון: האם מציאות כזאת היא הגיונית? איפה אנחנו רואים ביטוי לשעון כזה בחיים שלנו? ובמגילת אסתר?
סיכום:
אף אחד לא יכול להאמין לסיפור על שעון שנוצר במקרה.בעצם אין דבר בעולם שנוצר במקרה. כאשר חשבנו האם האירועים ההיסטוריים יכולים לשנות
את מקומם, ראינו במהרה כי הדבר לא יתכן. כל אירוע בהיסטוריה, יש לו מקום והוא מוביל חבל אחד- חבל המכוון ע”י הקב”ה. כל אירוע היסטורי מוליך למקום מסוים, למהלך מסוים. אין דברים בעולם שמתרחשים סתם, או במקרה. גם בארועים הפשוטים של החיים שראינו בשלב ב’ של הפעולה- הקב”ה משגיח ומכוון את הכל.
גם בחג פורים, במגילת אסתר, ניתן לראות שחור על גבילבן, שרצף האירועים כאילו מתרחש במקרה ממש, אך ודאי וודאי שהכל תהליך אלוקי ברור,
שהביא בסופו של דבר להצלת עם ישראל. אין מקריות בעולם: “מקרה” בהיפוך אותיות= רק מה’.