עם ישראל חי!
שמירה עשיתי

פעולה לשבת: הקשבה

מסר: החניכים יבינו את החשיבות הגדולה בהקשבה אמיתית אחד לשני. הקשבה יוצרת אהבה!
אמנם כולנו מדריכים חרוצים שמכינים פעולות מראש. אבל תמיד קורה איכשהו שנתקעים בלי פעולה... רגע לפני שהחניכים באים. אז במיוחד בשבילכם מאגר הפעולות הגדול והעדכני בארץ!

פעולה לשבת: הקשבה

הודעהעל ידי טליה פוירשטיין מנהלת לשעבר תודה על תרומתך! » 11/01/2019, 12:12

בס''ד ובהשתדלותנו

למדריך:
הקשבה היא יסוד חשוב בכל קבוצה שהיא. הקשבה מובילה לאהבה אחד לשני, לקבוצה נעימה וטובה שבה לכל אחד יש מקום להביע את עצמו ולהוציא מעצמו.

מהלך הפעולה:

1] משחק-
משחקים שני כלבים ועצם. מחלקים את החניכים לשתי קבוצות, ובכל קבוצה נותנים לכל חניך מספר, ככה שיש כל מספר פעמיים- בקבוצה הראשונה ובקבוצה השנייה. מעמידים את שתי הקבוצות בשורה מול אחת השנייה, והמדריך עומד באמצע במרחק שווה מכולם, עם כדור ביד. המדריך אומר מספר, ושני החניכים שקיבלו את אותו מספר צריכים לרוץ למדריך, לקחת את הכדור ולחזור למקום. עד שהחניך שתפס את הכדור לא חוזר, החניך השני יכול לקחת ממנו את הכדור.
• מסבירים: צריך להקשיב טוב טוב למה שהמדריך אומר, אחרת תפספס את המספר שלך ותפסל!

2] דיון-
נותנים לכל אחד מהמשתתפים פתק עם משימה לדיון. לכמה מהחניכים נותנים פתק ''תביע/י את דעתך", ולכמה נותנים ''תקשיב/י לדעתו/ה של _____ וחזק/י אותה''. כל חניך יודע רק את המשימה שלו.
מעלים נושא לדיון ומנהלים את הדיון כך שכל אחד עושה את המשימה שקיבל.
• שואלים:
מי שהקשיבו לו- איך היה להגיד את דעתך כשמקשיבים לך?
מי שלא הקשיבו לו- איך היה להגיד את דעתך כשאף אחד לא מקשיב לך?
ברור שלמי שהקשיבו לו היה הרבה יותר כיף ונוח ונעים לדבר (:

3] שיח-
מתחלקים לזוגות, כשאחד מספר סיפור (אפשר להגדיר- פדיחה, מצחיק, מפחיד וכו'), והשני צריך להקשיב לסיפור ולחזור עליו אח''כ.
כשיש מטרה לחזור על הסיפור, חייבים להקשיב מאה אחוז לכל הפרטים.
• שואלים את המספר- איך היה לספר משהו כשמקשיבים לך באמת?

4] קטע-
" כל אחד מאיתנו יודע היטב, כי אם אנחנו רוצים להישאר בחיים. אנחנו חייבים ללמד את בני יהודה קשת.
אבל מעטים מאוד בינינו מבינים, כי אם אנחנו רוצים לחיות, אנחנו חייבים ללמד את בני יהודה קשב.
קשב, פירושו התעניינות בזולת.
קשב, פירושו כיבוד הזולת.
קשב, פירושו הפריחה הדדית.
קשב, פירושו מקור אהבה.
כמו אסיר בבור המקיש על הקיר, יום יום, בסימני מורס:
''ה-א-ם מ-י-ש-ה-ו ש-ו-מ-ע א-ו-ת-י ?
ה-א-ם י-ש-נ-ו מ-י-ש-ה-ו ש-ם ?"
ויום אחד מתרחש הנס. הוא קולט הקשות חלושות המאייתות ''כ-ן!''
בתגובה הפשוטה הזאת שהוא קולט, הוא משתחרר מבדידותו. הוא נעשה שוב בן-אנוש.
הבט באדם שבקרבתך. הוא מחייך לעיתים, עליז לעיתים, כועס לעיתים, או עצוב. לא מן הנמנע שהוא שקוע בבור כלא. אם תקשיב לו עם כל ישותך, עם כל נשמתך, אולי יהיה ביכולתך לקלוט את השדר ברפה הבוקע מבור כלאו.
ורק אם תקשיב לו בכנות, תצליח לשחרר אותו מבור הכלא אל עולם מלא שמש וחמימות אנושית...''
כאשר סיימתי לקרוא, מרים, אמר לי אבא: "אם קראת בעיון, ואם הקשבת היטב למה שקראת, אתה כבר יודע שלא חפרותי כאשר אמרתי לך, כי להקשיב לאדם זה לפעמים עניין של פיקוח נפש.
את זה לימד אותי הרבי שלי, ר' אריה לוין. פרופסור ירושלמי ידוע היה שולח אליו חולי נפש קשים, שהוא עצמו לא הצליח לעזור להם.
ור' אריה היה מצליח לרפא אותם.
פעם פנה הפרופסור לר' אריה בשאלה ובקשה: 'גלה לי את הסוד שלך! איך אתה מצליח לרפא אותם ? מה אתה עושה להם?'
ור' אריה ענה לו: 'אין לי שום סודות. אני לא עושה להם שום דבר. אני רק מקשיב להם..' "
(דוד בן יוסף, ''יש סיכוי לאהבה'')

5] מעגל הקסם-
חוקי המעגל:
א. לכל אחד במעגל יש זכות דיבור .
• ילדי הקבוצה מקבלים הזדמנות לשיתוף ולהקשבה.
ב. יש לנהוג במעגל בשיח מכבד.
• תרגול כישורי שיח – שומרים על קשר עין עם הדובר, לא
נכנסים לדברי האחר, מקבלים את דברי החבר.
ג. מקשיבים לכל אחד מחברי המעגל .
• ההקשבה לאחר ולי תבנה את האמון בין חברי הקבוצה.
להקשבה משמעות מרכזית בשיח הקבוצתי.
ד. השיתוף במעגל אינו חובה.
• ההשתתפות בשיחה הקבוצתית היא זכות. הילד שותף פעיל
בה כמקשיב. תהליך השיתוף בשיח נבנה בהדרגה
ה. ניתן להוסיף חוק המותאם לצורכי הקבוצה.
• המנחה וחברי הקבוצה יכולים להציע חוק נוסף, שיקדם מרחב מוגן לשיחה.

•• אפשר להוסיף ולדון על מה זה אומר להקשיב אחד לשני, כמה אני צריך להקריב מעצמי ומהזמן שלי על הקשבה לחבר, מה ההבדל בין להקשיב לבין לשמוע, ועוד.. (:

ב''הצלחה!

תגובה מהירה:


חזור אל פעולות

השארו מעודכנים!