עמוד 1 מתוך 1
הודעהפורסם: 07/02/2019, 23:42
על ידי נעמה בן ארי
מהלך הפעולה:

~ אומרים לאחד החניכים לפני הפעולה שאם יצליח לשכנע את כולם לשים את הפלאפונים בצד למשך כל הפעולה (או כל משימה אחרת קצת קשה לביצוע) הם יקבלו הפתעה שווה כל השבט (תבחרו משהו שווה שהשבט אוהב ותגידו לו מה). כמובן שאסור לו לומר להם למה הוא אומר להם לעשות את זה, הוא יכול לנסות כל דרך כל האמצעים כשרים  :twisted:

~ מניחים שני דפים:
הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ
וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא. 
מסבירים:  יש מצווה בתורה להוכיח אדם בישראל כאשר אתה רואה שחטא על מנת שיפסיק לחטוא (ואם לא הוכחת אותו ולכן הוא ממשיך לחטוא יש בך אשם).
(רמב"ן- ואמר הוכח תוכיח את עמיתך. מצוה אחרת, ללמדו תוכחת מוסר, "ולא תשא עליו חטא" שיהיה עליך אשם כאשר יחטא ולא הוכחת אותו)
בימינו בעייתי לקיים את מצווה זו בנושא השבת לדוגמא- אם נוכיח כל אדם שלא שומר שבת על חילול השבת רוב הסיכויים שלא רק שזה לא יגרום להם לחזור בתשובה אלא רק ירחיק אותם ובמקרה היותר גרוע יגרום להם לחטוא יותר! וכך בעצם אנו מפספסים לגמרי את מטרת המצווה שהיא החזרה בתשובה..

דיון: מה צריך לדעתכם לעשות אז במדינת ישראל? לגבי אנשים פרטיים אנחנו מבינים שפחות טוב להוכיח אם אנו יודעים שהם לא יקבלו את התוכחה, אבל מה מדינת ישראל, מדינת העם היהודי צריכה לעשות? איך אמור להיראות המרחב הציבורי? האם פה יש מקום לכפות את דעת התורה על המדינה כולה? ואם כן, האם זה יהיה נכון? או שגם פה, כל עוד לא נוגעים בשבת הפרטית שלי ואני לא קשור לחילול השבת אין עניין שאתערב?

~ משחקים אישיות: אחד החניכים בוחר דמות וצריך למחש את מי בחר ע"י שאלות של כן ולא. מותר לנחש עד שלוש ניחושים ואם גם הניחוש השלישי לא נכון יש נקודה רעה לשבט ומתחילים מהתחלה (כל גילוי דמות זה נקודה טובה ופסילה- נקודה רעה. המטרה- להגיע לכמה שיותר נקודות טובות 8-) )

~ שואלים את החניכים איך היה להם ש____ נסה לשכנע אותם להניח את הפלאפונים בצד, אם הוא עשה את זה בקשיחות וכפה את זה על כולם- מה חשבתם אז? אם הוא לא הצליח- לא מבאס אתכם שהוא לא נסה יותר בשביל שתקבלו את ההפתעה?

מסר:
השבת זה נושא בוער ורגיש בציונות הדתית כי מצד אחד אנחנו כן בעד שכל עם ישראל ישמור שבת אבל מצד שני- אנחנו לא נכפה על אף אדם לשמור שבת! זה לא בסמכותנו וגם אדם לא שומר שבת בשבילנו אלא בשביל לקיים את ציווי ה'!
אנחנו צריכים לבדוק ולחשוב איך לקרב את עם ישראל בדרכי נעם וחכמה- כמו במשחק, לא סתם לזרוק דמויות שאח"כ תתחרטו שאמרתם אותם, לחשוב על המעשים והפעולות שלנו, ביחוד כשהם מתבטאים במרחב הציבורי.
ולגבי הפלאפונים וההפתעה- זה כמו השבת במדינה, רק שלנו, בניגוד לאותו חניך כן יש אופציה להסביר את הטוב שבתוצאה, לגלות לכולם מה ההפתעה! וככה באמת להביא את השבת לעמ"י מתוך אהבה לה' ולא חס וחלילה כפיה או שנאה.