עמוד 1 מתוך 1
הודעהפורסם: 12/05/2019, 19:14
על ידי Gili
מהלך הפעולה:
#כל אחד מקבל 2 פתקים- טוב ורע.
מציגים דברים רעים כמו "מלחמות" ודברים טובים כמו "אירועים". כל חניך מרים פתק לפי מה שהוא חושב - אם הדבר רע או טוב.
הדבר האחרון שאומרים הוא אינטרנט (אפשר לבקש מחניכים להציג את הדעה שלהם כי רוב הסיכויים שחצי יאמרו טוב וחצי רע בניגוד לשאר הדברים שאמרתם קודם)

#דיון: אינטרנט הוא טוב או רע? למה טוב? למה רע?

#שאלה/אפשר גם לעשות גרף: מה אני מחפש באינטרנט ? (משחקים, תשובות לשאלות שמעניינות אותי, שירים וסרטים, מידע על מקומות , חנויות...)
אם יש לכם אינציקלופדיה בסניף יהיה נחמד לאתגר אותם לחפש מידע כמו פעם -שלא הכל זמין, נגיש ומהיר. צריך לחפש ולעבוד.

#משחקים מי מפחד מהדוב הגדול.

#מציגים מקרים. שואלים את החניכים מה הבעיה במקרה/מה הסכנות ואיך אפשר לפתור אותו/לעבור אותו בשלום.
המטרה של המקרים הוא ללמוד מכל אחד מהם מוסר השכל בנוגע לשימוש נכון באינטרנט
מקרה 1:
לעילאי יש מצלמת אינטרנט במחשב.
מה הסכנות? שיראו אותו בכל מיני מצבים או את הבית שלו..
מקרה 2:
יפעת הכירה מישהו באינסטגרם והם רוצים להפגש.
מה הסכנות? יפעת לא מכירה את המישהו, היא לא יודעת הרבה פרטים עליו חוץ ממה שסיפר לה. אולי הם לא נכונים בכלל? אולי אם יפגשו הוא יפגע בה .
מקרה 3:
אביתר רוצה להזמין מ'עלי אקספרס' .
מה הסכנות? אביתר יתן את כרטיס האשראי שלו (או של ההורים) וחלילה יכולים להשתמש לו בכרטיס ולקנות דברים.
מקרה 4:
מורי'ה גלשה באינטרנט ופתאום הופיעה מודעה :" הרשמי פה וקבלי 500 שקל לחנות 'יפה' ". 'יפה' היא החנות האהובה על מורי'ה ולכן מורי'ה קוראת את הפרטים שצריך למלא: " העיר שאתם מתגוררים בה, הכתובת שלכם ,שמכם האמיתי, מספר הטלפון שלכם ואיפה אתם לומדים/ עובדים".
מה הסכנות? שהפרסומת לא נכונה, שאנשים יגיעו למקום המגורים או למקום הלימודים של מורי'ה, אנשים ישתמשו בחשבון הטלפון של מורי'ה לצורכיהם.
מקרה 5:
ידידי'ה מצא תמונה מפדחת של חברו אלי'ה. ידידי'ה מחליט לשלוח את התמונה לקבוצה של הכיתה. הכיתה צוחקת וחלקם מעבירים לחברים משותפים ולעוד קבוצות ואיתם גם אלי'ה.
מה הסכנות? אלי'ה יפגע , הכיתה והחברים מפיצים וצוחקים מאחורי הגב על אלי'ה. יכול להיות שמחר יתחילו גם להריץ בדיחות או משפטים על התמונה, למרות שאלי'ה צוחק הכיתה לא יכולה לדעת אם נפגע או לא באמת . אולי הוא משחק אותה "גבר" אבל נפגע בפנים.
מקרה 6:
תהילה גלשה באינטרנט והגיע לאתר שבו יש תכנים שמיועדים לגיל 18+. כשתהילה נשאלה באתר האם היא מעל גיל 18 היא לחצה על כן. למרות שהיא רק בת 14.
מה הסכנות? תהילה תראה דברים מזיקים, דברים שיפגעו בה. ילדה בת 14 לא בנוי לדברים שילדה בת 18+ בנויה להם.
מקרה 7:
יובל כתב לנרי'ה בצאט' שהוא ממש מעצבן אותו ופוגע בו תמיד. יובל לא התכוון אבל יצא לו...למרות שבמציאות לא היה אומר זאת לעולם.
מה הסכנות?נרי'ה יפגע , הם יריבו ..
מקרה 8:
לשירה יש מבחן מחר. היא חוזרת האולפנה ואומרת לעצמה שבשעה 17:00 תתחיל ללמוד למבחן ועד 17:00 תראה פרק אחד של "זזים", הסדרה האהובה עליה.
מה הסכנות? שירה תראה פרק ועוד פרק והזמן יעבור.
באמת , זה מה שקרה. שירה מגלה שמפרק 25 הגיעה לפרק 34 והשעה כבר 20:00!! היא הפסידה מלא שעות לימוד למבחן והיא התכוונה ללכת לישון מוקדם כדי שלא תהיה עייפה במבחן.


#סיכום: בחלק הראשון דיברנו על הטוב והרע של האינטרנט. האינטרנט הוא טוב- ניתן להשיג בו מידע בצורה נגישה, זמינה ומהירה בניגוד לפעם (האינציקלופדיה פחות זמינה כיום, כבדה, לא לוקחים אותה לכל מקום, צריך לחפש) האינטרנט הוא גם רע- ניתן להגיע למצבים לא נעימים, להתמכר אליו. במשחק מי מפחד מהדוב הגדול ברחנו מהדוב, שהוא הסכנה. ניסינו לא להיתפס, להתרחק. ממש כמו ברשת, יש דברים שלא מתאימים לנו ואנחנו צריכים להתרחק מהם.
במקרים נחשפנו למצבים שיכולים לקרות לנו בגלישה באינטרנט. הבנו מה הסכנות בדברים האלה, מה אפשר לעשות כדי למנוע/ לעצור אותם.
לא סתם נאמר "סוף מעשה במחשב/ה תחילה" לחשוב גם במציאות על מה שעושים ואומרים ובמיוחד במחשב !