עמוד 1 מתוך 1
הודעהפורסם: 02/07/2019, 14:13
על ידי הדר אלאלוף
בית שמאי ובית הלל
מחלוקת לשם שמיים
מטרה:
שהחניכים יבינו מה זה מחלוקת לשם שמיים. בעצם יש מחלוקת שכולם חפצים במציאות טובה אלא שיש דרכים שונות להגיע לזה. זה לא ריב או ויכוח על כבוד או סתם על כוח, אלא לשני הצדדים יש מטרה משותפת להביא טוב. יש רעיונות שונים איך ניתן להגיע לטוב הזה. ניתן להגדיר "לשם שמיים" = למטרה טובה
מהלך:
פתיחה (5 דקות)
נספר לחניכים על שני ויכוחים שהתרחשו בכיתה ונשאל אותם אם לדעתם יש הבדל בין שני הויכוחים:
    נוביל את התלמידים להבין שבמקרה 1 הויכוח היה רק בשביל כבוד. לעומת זאת בויכוח 2 הויכוח הוא יותר אמיתי- שני הצדדים רוצים שיהיה טוב בטקס סיום, רק יש להם רעיונות שונים איך אפשר לעשות את זה. לשיר ויוסי יש מטרה משותפת והם לא רוצים את טובתם האישית, אלא שניהם ביחד ברצון שיהיה טוב ויש להם רק גישות שונות למטרה טובה. מספרים להם את אחת הסיטואציות ומבקשים ממתנדב לבוא ולסדר מהחיצים התלויים על הלוח סימן הממחיש את מטרת הויכוח.המחשה של מקרה 1: (זה בשביל הכבוד והכוח...)
    המחשה של מקרה 2:     (שתי דרכים שונות שמכוונות למטרה טובה.)
    תמונה של פיל - (5 דקות)
    מוציאים שלושה  מתנדבים החוצה, מקרינים על הלוח תמונה של פיל.
    למתנדב הראשון מגדילים את האוזן של הפיל, מכניסים אותו ושואלים אותו מה הוא רואה?למתנדב השני מגדילים את הרגל של הפיל, מכניסים אותו ושואלים אותו מה הוא רואה?למתנדב השלישי מגדילים את החדק של הפיל, מכניסים אותו ושואלים אותו מה הוא רואה?
    מסר: התשובות של שלושת המתנדבים הן שונות אבל כולן נכונות, ככה גם הדעות שלנו, גם אם השני אומר משהו שונה מאתנו יכול להיות עדיין שזה נכון, רק פשוט דרך שונה לפרש את המקרה.  

    מתודה –בניה (5 דקות)
    מחלקים את הקבוצה לחמש ארבע קבוצות, כל קבוצה מקבלת 6 חרוזים ו4 מקלות ארטיק, נותנים להם דקה לנסות לבנות גשר רק מהחרוזים ואז נותנים להם דקה לנסות לבנות גשר רק ממקלות הארטיק.
    אחרי שהם לא מצליחים, נותנים להם דקה, שתיים, לבנות גשר משני הדברים ביחד. 
    מסר: כאשר יש שוני וגיוון זה עוזר לנו לבנות ולהתקדם בעולם, אם כולנו היינו אותו הדבר לא היינו מצליחים להתקדם.
    לספר על הלל ושמאי (5 דקות)
    לפני הרבה שנים היו שני רבנים מאוד חשובים בעם ישראל. הם היו מאוד גדולים ומפורסמים וכולם הכירו אותם וכיבדו אותם. אחד שימש בתפקיד נשיא והשני היה ראש בית הדין. קראו להם הלל ושמאי.
    הלל ושמאי לא הסכימו בהרבה דברים והיו להם דעו שונות מאוד.
    אתם חושבים שהם הצליחו להסתדר?הלל ושמאי הצליחו להסתדר מצויין כי הם לא התווכחו בשביל הכבוד של מישהו או בשביל לנצח, אלא למען מטרה טובה, למען העם.
    הם היו קשובים אחד לשני וידעו להודות בטעויות. הם שמרו על יחסי ידידות והילדים של בית הלל המשיכו להתחתן עם הילדים של בית שמאי. המחלוקת של הלל ושמאי נקראת "מחלוקת לשם שמיים". מחלוקת זה ויכוח, ו"לשם שמיים" זה אומר שמביא תוצאה טובה ולא כעס וריב.
    משחק: עד 10 (10 דקות)
    כל הקבוצה צריכה לספור ביחד מאחד עד עשר בלי ששני ילדים יגידו ביחד את המספר.
    מסר: לפעמים יש התנגשות בין הרצון שלי לרצון של חברי, אבל שנינו רוצים להגיע לאמת, לשנינו יש כוונות טובות. 
    משימות בקבוצות: (20 דקות)
    מחלקים את הקבוצה לארבע קבוצות – משימה 1: כל קבוצה צריכה להמציא רצף של מספר תנועות לפי מספר הילדים בקבוצה. 
    מסר: קבוצה שפיספסה את אחד הילדים ויש לה פחות תנועה לא הצליחה במשימה, כדי שיצא משהו שלם אנחנו צריכים את כל החלקים השונים שיש בנו. משימה 2: כל קבוצה מקבלת כתב חידה על חלק מהמשפט "כל מחלוקת שהיא לשם שמים, סופה להתקיים. ושאינה לשם שמים, אין סופה להתקיים, איזו היא מחלוקת שהיא לשם שמים, זו מחלוקת הלל ושמאי." המטרה שלהם היא לפתור את כתב החידה ובסופו של דבר להשלים את המשפט למשפט שלם.
    מסר: ראינו שלמרות שהחידות היו שונות והתשובות שונות, היינו צריכים את כל התשובות כדי לבנות את המשפט השלם. סיכום: חילוקי הדעות של הלל ושמאי לא היו מלאות כעס ולא הובילו לשנאה ולהרס. להיפך! הם הובילו לדברים טובים. לכן הם נקראו "לשם שמיים". בזכות זה שהם הבינו שהם פועלים למטרה טובה, הויכוחים שלהם הולידו דברים חיוביים.