עם ישראל חי!
שמירה עשיתי

לקיחת אחריות- דוד בן גוריון בשדה בוקר

מסר: לקיחת אחריות בעקבות חזון- זה תלוי בנו!
אמנם כולנו מדריכים חרוצים שמכינים פעולות מראש. אבל תמיד קורה איכשהו שנתקעים בלי פעולה... רגע לפני שהחניכים באים. אז במיוחד בשבילכם מאגר הפעולות הגדול והעדכני בארץ!

לקיחת אחריות- דוד בן גוריון בשדה בוקר

הודעהעל ידי הדר אלאלוף מנהלת לשעבר תודה על תרומתך! » 02/07/2019, 15:20

שדה בוקר- אחריות מתוך חזון
מטרות: 1.      להבין את המעשה של בן גוריון, כאשר הוא ראה שצריך ליישב את הנגב- הוא קם ועשה זאת בעצמו.
2.      שהחניכים ילמדו על לקיחת אחריות בעצמם. אם הם רוצים שיקרה משהו (אווירה טובה, בכיתה, בבית, סביבה נקייה וכו') עליהם לפעול בעצמם על מנת לקדם את
זה.  
פתיחה: (5 דקות)
הצגונת לפתיחה.
תחפושת כובע קסקט או משהו כזה.
"שלום לכולם! קוראים לי גל ואני בכיתה ו'. לאחרונה שמתי לב שאחרי ארוחת צהריים בכיתה משאירים את הכיתה
מאוד מלוכלך. ממש מגעיל ולא נעים ללמוד ככה. ובעיקר זה לא פייר שהמנקה אח"כ
צריכה לעמול ולעבוד קשה לנקות בעצה. אנחנו ילדים גדולים וזה התפקיד שלנו לזרוק את
הזבל שלנו בפח. אני באמת מאמין שצריך לפעול בשביל זה ואני רוצה לעשות שינוי....
ואני מוכן לנקות..... אבל לא נראה לי שהכיתה תרצה! הם ישר יגידו לא! ואולי אפילו
יקראו לי "פראייר"... מה אתם אומרים ילדים? כדאי בכלל לנסות?.... איך אני אגרום לשינוי?....."
(שומעים את הילדים ומכוונים לזה שאם אנחנו לוקחים אחריות מתוך אמונה במטרה, רוב הסיכויים שנצליח
לעשות שינוי ואפילו ימשיכו בעקבותנו)
היום אנחנו נכיר מישהו שהבין שצריך לעשות משהו והחליט לקחת אחריות מתוך אמונה בחזון שלו.  

גוף:
שטר עם דיוקנו של בן גוריון (5 דקות)
פתיחה לדמותו של בן גוריון:
מקרינים את השטר על הלוח ויחד עם התלמידים עושים "ניתוח" לפי מה שהתלמידים יודעים:
1.      מהו המבנה מימין? (חלקת הקבר של פולה ודוד בן גוריון בשדה בוקר)
2.      מהו הנוף הנראה בתמונה? (הנגב)
3.      מהו צבעו של השטר ולמה? (חום אדמה, כצבעו של הנגב)
4.      מהו צבע פניו של בן גוריון ולמה? (שזוף משמש הנגב)
5.      מתי הונפק השטר? (בשנת 1975, שנתיים לאחר מותו של בן גוריון)  

יומנו של בן גוריון(10 דקות) :
מחלקים לחלק מהילדים חלקים מיומנו האישי בן גוריון ולחלק מהילדים מחלקים תמונות. כל תמונה קשורה לחלק
אחר ביומן. המשימה של הילדים היא לחבר בין תמונה לחלק מהיומן המתאים לה (הם
מסתובבים אחד בין השני).
לפני ההצגה מחלקים לכמה ילדים תמונות שקשורות לתחנות בחיים שלו. במהלך הסיפור הילדים מביאים את
התמונה קדימה ותולים על הלוח בשורה.
  א.      "יומני היקר שלום, לי קוראים דוד בן גוריון וכאן אספר את תולדות חיי. הנה תמונה שלי!"
ב.      אז קודם כל צריך להתחיל מההתחלה: נולדתי בפולין ב-1886 ועליתי לארץ בגיל 20.
ג.       בשנים הראשונות בארץ עסקתי בעבודה חקלאית במושבות בשרון ובגליל.
ד.      אח"כ התחלתי לפעול למען הציבור. פעלתי בתנועה הציונית ואפילו הקמתי מפלגה בעצמי. הייתי מזכ"ל ההסתדרות
ויו"ר הסוכנות היהודית. פעלתי להביא עולים לארץ ולגייס כספים.
התחתנתי עם פולה ונולדו לנו 3 ילדים. גרנו בבית צנוע בתל אביב. היתה לי ספריה עם כ2000 ספרים!
ה.     אני הייתי המנהיג שהכריז על הקמת מדינת ישראל ב-1948! ואני הייתי ראש הממשלה הראשון במדינה.
ו.        עכשיו סיימתי להיות ראש ממשלה ואני מתלבט איפה אני רוצה לגור. יש איזור בארץ שהוא מאוד חשוב בעיניי. קוראים לו איזור
הנגב. לא הרבה מכירים את איזור הנגב, זה האיזור הדרומי בארץ.
ז.       הוא איזור מדברי וחם. אין הרבה צמחייה ומים, או ערים ובניינים. בעיקר יש שם הרים וחולות.
ח.     אבל יש לי חזון שהנגב יהיה מיושב ושנבנה בו! שנפריח את השממה ונהפוך את המדבר לגן פורח! הנגב חשוב למדינה מכמה
סיבות!
1.      בטחונית: זה איזור בטחוני חשוב כי אחרת אין הפרדה בין ירדן למצרים
2.      כלכלית: יש בנגב הרבה אוצרות טבע שיעזרו לכלכלת המדינה
3.      חשוב שנפזר את האוכלוסייה במדינת ישראל, למנוע צפיפות גדולה מדי במישור החוף.
4.      סיבה חינוכית ערכית: אתגר לנוער שימשיך את ההתיישבות והעלייה מהתפוצות
ט.      אבל אני חושש שלא ירצו לבוא אחריי ליישב את הנגב. אין שם כלום חוץ ממדבר... מה אעשה? אני חושב שאם אני אפעל מתוך החזון שלי אני אצליח לעשות שינוי וגם אולי בסוף אנשים יבואו אחריי! יאללה נצא לדרך! את היומן אני
משאיר לדור שאחריי..
י.        דוד בן גוריון הלך לגור בנגב, בקיבוץ שנקרא שדה בוקר (על שם הר בוקר ונחל בוקר באיזור) ועבד כדי לנטוע ולבנות במדבר. הוא נפטר
ב1973 בגיל 87 ונקבר בשדה בוקר, באזור שכל כך אהב.  

שיר "בן גוריון" (5 דקות)
נחלק לתלמידים את המילים. נשמע את השיר עד 2:00. התלמידים צריכים לרשום תכונות של בן גוריון שהם
זיהו בשיר. ניתן לראות באופן בולט את היוזמה שלו ואת ההליכה האיתנה בעקבות החזון.  
משימה (10 דקות)
מבקשים מתנדב אמיץ. לוחשים לו באוזן שהוא צריך לגרום לכל הקבוצה למחוא כפיים בלי לדבר. אפשר גם לשחק מלך התנועות.   מסבירים שהרבה פעמים כדי להתחיל משהו חשוב בעיננו צריך בהתחלה להתמסר על זה לבד. לקחת אחריות על משימה
מתוך חזון ואמונה שיש לי. כמו דוד בן גוריון. אח"כ השינוי מגיע ואנשים זזים ממקומם. יש למישהו דוגמא מחייו על לקיחת אחריות?

"במקום שאין אנשים השתדל להיות איש" (מסכת אבות ב' ה') (5 דקות) נעשה איש תלוי עם המשפט ונסביר שיש סיטואציות שמצריכות מאיתנו לקחת אחריות לבד ולהיענות לשליחות.
עלינו לדבוק באמונה שלנו ובחזון שלנו.

סיכום: (5 דקות) היום למדנו על לקיחת אחריות בעקבות חזון. כל אחד בחיים שלו יכול להוביל ולעשות שינוי בעקבות זה
שהוא דבק באמונה שלו. לדוגמא אם אני רוצה שיהיה נקי בכיתה, או שנארגן משהו, או
שיהיו פחות ריבים בין האחים בבית.
מה צריך?
כובע קסקט
שטר להקרנה
תמונות מחייו של בן גוריון
יומנו של בן גוריון מחולק
מילים לשיר
שיר השיירה בדיסקונקי

תגובה מהירה:


חזור אל פעולות

השארו מעודכנים!