עמוד 1 מתוך 1
הודעהפורסם: 22/09/2020, 08:42
על ידי Gili
אני ממליצה להתחיל במשחק הבא רגע לפני שאתם מחלקים את דפי הלימוד
×3 חניכים יוצאים למחוץ לחדר.
×בנתיים אתם מספרים לכיתה סיפור ממוצא עם המון פרטים.
× חניך אחד שיצא חוזר לחדר ואחד החניכים שהיה בחדר מספר לו את הסיפור שהוא כבר שמע מכם (כי הוא היה בחדר).
 × מכנסים עוד חניך והחניך שנכנס וכבר שמע את הסיפור מספר אותו לחניך שנכנס.
× ככה עוד פעם..
× שימו לב שיהיה שינוי והיא לא תספר במדויק את הסיפור שאתם סיפרתם.. יחסרו פרטים.. במיוחד אחרי כמה פעמים..
*וזה בעצם המסר.. אנחנו שומעים סיפורים ושוכחים פרטים או לא מספרים הכל והשמועות מופצות*
(× מסבירים על היום - י"א בשבט , יום הולדת לחפץ חיים, רבי ישראל מאיר הכהן מראדין שמזוהה עם שמירת הלשון ולכן היום אנחנו מתעסקים בזה )


הלימוד:
בס"ד ובהשתדלותנו
י"א שבט ה'תש"פ
מקור 1" - יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך" )אבות פ"ב, מ"י(
  לדבריו, איך צריך האדם לנהוג כלפי חברו?
מקור 2 -היה פעם בחור מאוד נחמד, באמת היה צדיק אבל הייתה לו בעיה אחת,
הוא כל הזמן דיבר לשון הרע
אז הוא הלך לרב ושאל אותו: "הרב, איך אני יכול לכפר על כל הלשון הרע שדיברתי"?
אמר לו הרב: "יש לך בבית כרית עם נוצות"?
ענה לו האיש: "כן, בוודאי"
אמר הרב: "קח את הכרית, עלה על הגבעה הגדולה שליד העיר, תקרע את הכרית 
ותנער אותה שהנוצות יעופו"
האיש אכן לקח את הכרית ועשה כדברי הרב,
לאחר מכן חזר אל הרב ושאל: "הרב עשיתי כמו שאמרת, מה עכשיו"?
ענה הרב: "עכשיו לך תאסוף את כל הנוצות שפיזרת"!
האיש היה המום ואמר: "הרב! איך אני יכול? הנוצות עפו והתפזרו בכל העיר"!
ענה הרב: "בדיוק ככה, גם הלשון שלך התפזר בעיר ואתה לא תוכל לכפר על זה"
 מה המסר של הסיפור?
 האם קרה לך פעם מקרה שמשהו שאמרת / אמרו עליך הופץ בלי שליטה?
אם כן – מה הרגשת?
מקור 3 - אם היו בעולם רק שני אנשים
הם היו בוודאי נורא משועממים
כי בלי המילה הוא אין על מי לדבר
ואז אולי היה להם זמן לדברים חשובים הרבה יותר...
 מה המסר של הקטע?
 האם אתן מסכימות איתו?
מקור 4 -מוזמנות לקרוא כולן ביחד.
תפילה על שמירת הלשון // החפץ חיים:
ריבונו של עולם, יהי רצון מפניך, אל רחום וחנון,
שתזכני היום ובכל יום לשמור פי ולשוני מלשון - הרע ומרכילות ומקבלתם.
ואזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם.
וכל שכן מלהתרעם על מידותיו של הקדוש – ברוך – הוא.
ואזהר מלדבר דברי שקר, חנופה, לצנות, מחלוקת ,כעס, גאוה, אונאת – דברים, הלבנת 
פנים, וכל דברים אסורים.
וזכני שלא לדבר כי – אם דבר הצריך לעניני גופי או נפשי. ושיהיו כל מעשי לשם שמים.
יהי רצון שנצליח לא לדבר לשון הרע מידי יום ויום 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
קטעים נוספים בנושא:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
אדם אחד בא לסוקרטס [ פילוסוף יווני ] ואמר: “שמעת מה אומרים על הידיד שלך?” “לא”, ענה סוקרטס, “אבל לפני שאתה מספר, תגיד לי, האם העברת את השמועה על ידידי דרך שלוש המסננות?” “אילו מסננות”, שאל האורח. “הראשונה, מסננת האמת – האם אתה בטוח שהדבר שאתה עומד לספר לי על ידידי הוא אמת?” האורח היסס: “בעצם אני לא בטוח. אני רק שמעתי את הסיפור מפי אחר… ומהי המסננת השניה?” “המסננת השניה”, אמר סוקרטס, “היא מסננת הטוב. האם הדבר שאתה עומד לספר לי על ידידי הוא דבר טוב? “להיפך”, אמר האורח, “זהו משהו איום ונורא. והשלישית?” “המסננת השלישית היא מסננת הנחוץ”, המשיך סוקרטס, “האם זה נחוץ לספר לי את הדבר הנורא על ידידי, שספק אם הוא אמת?” אחרי הפסקה אמר האורח: “לא, אין זה נחוץ כל כך”. "אז עדיף שלא תאמר". אמר סוקרטס (מקור לא ידוע)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~מובא במדרש=10.8333px שרבן גמליאל אמר לטבי עבדו; צא וקנה לנו דבר טוב מן השוק. יצא והביא לו לשון של בהמה. לאחר מספר ימים שוב ביקש ר"ג מטבי צא וקנה לנו דבר רע מן השוק. יצא והביא לו לשון של בהמה. תמה רבן גמליאל – כשביקשתי דבר טוב- הבאת לשון, ועתה שביקשתי דבר רע שוב הבאת לשון? השיבו טבי עבדו ואמר: אדוני, הלשון – פעמים טובה היא ופעמים רעה. כשהיא טובה- אין טובה הימנה, וכשהיא רעה- אין רעה הימנה!טבי משתדל לתקן את שפגם חם בדיבור, בכך שמלמד מוּסר על כח הלשון להרע או להטיב.כמו כן הוא מתקן הדיבור בכך שכעת הוא עוסק בתורה בפיו, שבכח התורה היוצא מן הפה לתקן פגם הלשון. (אתר טעמו ורעו)