עמוד 1 מתוך 1
הודעהפורסם: 20/05/2020, 18:14
על ידי טליה פוירשטיין
בס''ד ובהשתדלותנו
 

חלק 1 ~ ציר זמן
החניכים צריכים לחבר בין השנה לבין האירוע.

* ציר זמן - ירושלים
1550 לפנה''ס- עקידת יצחק
1000 לפנה''ס- כיבוש יבוס בידי דוד המלך
960 לפנה''ס- שלמה המלך בונה את בית המקדש הראשון
586 לפנה''ס- חורבן בית המקדש הראשון ע''י בבל
516 לפנה''ס- הקמת בית המקדש השני
445-538 לפנה''ס- שיבת ציון (עזרא ונחמיה) 
70 לספירה- החרבת בין המקדש השני בידי היוונים
130- הקמת איליה קפיטולינה, עיר רומית על חורבות ירושלים
1700 - בניית בית כנסת החורבה
1860 - יציאה מהחומות בסיועו של משה מונטיפיורי
1948- העיר העתיקה נכבשת ונותרת בשלטון הירדנים
1967 - מלחמת ששת הימים ואיחוד ירושלים


חלק 2 ~ משחק שאלות 
יושבים במעגל. על הרצפה מונחים דפים בשורות, 4 בכל שורה, בערך 8 שורות. בכל שורת דפים, יש דף אחד שמצויר עליו צורה כלשהי. הדפים הפוכים ככה שלא יראו איפה הצורה. 
בכל פעם בוחרים חניך שעומד בתחילת ה'מסלול'. שואלים את החניך שאלה. אם הוא טועה, הוא נפסל וחוזר למקום. אם הוא מצליח, הוא 'עובר שלב', והוא יכול לבחור להרים את אחד הדפים. אם הוא הרים דף ריק, הוא נפסל. אם הוא הרים דף עם צורה, הוא ממשיך לשלב הבא ושואלים אותו עוד שאלה, ככה עד שהוא נפסל או עד שהוא מגיע לסוף המסלול. 
כאשר חניך נפסל, סוגרים את כל הדפים עם הצורות שפתח, והחניך הבא צריך לזכור איפה כל צורה כדי להרים הכל מההתחלה ולהגיע לסוף המסלול.
> אפשר לשחק את המשחק בקבוצות, כשכל פעם קבוצה אחרת שולחת 'נציג' ללוח.
> אם אתם משחקים את המשחק בלי נושא מסויים, אפשר לשחק עם שאלות על המשתתפים. אפשרות אחת היא לעבור קודם בין המשתתפים ולשאול אותם שאלות, ואז השחקן צריך לזכור מה אחד המשתתפים ענה על שאלה מסויימת, ואפשרות שניה היא לשאול שאלות והשחקן צריך לענות ע'פ ההיכרות שלו עם שאר המשתתפים. 

* שאלות על ירושלים:
- לאיזה דתות ירושלים קדושה ? (יהדות, נצרות ואיסלאם)
- לאחר איזו מלחמה נקבע יום ירושלים ? (ששת הימים)
- מי כתבה את השיר ''ירושלים של זהב'' ? (נעמי שמר)
- איזו מדינה שלטה בירושלים מקום המדינה ועד שחרור ירושלים ? (ירדן)
- במשך כמה שנים ירושלים לא הייתה בשליטה ישראלית מקום המדינה ? (19 שנה)
- באיזה הר בירושלים קבורים גדולי האומה ? (הר הרצל)
- מי כבש לראשונה את ירושלים, שנקראה אז ''יבוס'' ? (דוד המלך)
- מי בנה את בית המקדש הראשון בירושלים ? (שלמה המלך)
- מי החריב את בית המקדש הראשון ? (בבל)
- מי החריב את בית המקדש השני ? (יוון)
- איך קראו לעיר הרומית שנוסדה על חורבות העיר ירושלים ? (איליה קפיטולינה)
- מי בנה את שכונת ''משכנות שאננים'' וסייע ביציאה מחומות העיר העתיקה ? (משה מונטיפיורי)
- כמה שמות של ירושלים מוזכרים בתנך? (70 שמות)
- כמה שנים עברו מחורבן בית ראשון ועד בניית בית שני ? (70 שנה)
- מי המלך שמינו הרומאים על ירושלים, שבנה ופיאר את ירושלים ובית המקדש ? (הורדוס)
- מה הם ארבעת הרבעים של העיר העתיקה ? (יהודי, נוצרי, מוסלמי, ארמני)
- באיזה תאריך התחיל המצור על ירושלים ? (עשרה בטבת)
- כמה זמן נמשך המצור על ירושלים ? (שנתיים וחצי)
- באיזה תאריך נחרב בית המקדש ? (תשעה באב)
- איך קוראים לחזרתם של היהודים מגלות בבל, שחזרו במטרה לבנות את בית שני ? (שיבת ציון)

* לציין חמש שמות של:
• שערי ירושלים
• שמות ירושלים
• שכונות בירושלים
• שירי ירושלים
• מלכים שמלכו בירושלים
• מקומות מוכרים בירושלים


חלק 3 ~ קטע
הקטע מתאר את הכניסה לעיר העתיקה במלחמת ששת הימים.
מתוך האתר 'כיפה'.

"בשעה 10:30 בערך ניתנה ההוראה לכבוש את העיר העתיקה ואת הר הבית. רבע שעה אחרי כן מצאתי את עצמי עובר דרך שער האריות.
כאשר עברו החיילים את השער, החלו רצים כולם בכיוון אחד. הפיקוד עבר מידי מפקדיהם לידי כוח אחר, פנימי שבמעמקי הלב. כולם רצו להיות ראשונים ליד הכותל המערבי. כולם רצו לזכות בחוויה הגדולה ולהיות מאלה המגישים לעם היהודי ולישראל את העם הקדוש.
השעה הוכשרה והמשימה בוצעה.
אחרי שפרץ כוח החוד ונכנס דרך שער האריות לירושלים העתיקה, פתחו החיילים במרוצה אל הכותל, בלי לדעת בדיוק איך מגיעים אליו. שום יעד אחר לא עמד ברגע ההוא לנגד עיניהם. בתוך סבך הסמטאות והמבואות התקשו למצוא את דרכם, ואחד מתושבי ירושלים העתיקה שימש להם ולי כמורה דרך.
לפתע שמעתי קריאה, חייל שראה ראשון את הכותל, השמיע צעקה פראית: "אני רואה את הכותל המערבי".
כולנו פרצנו אחריו ומיששנו את האבנים באהבה גדולה שנתלהטה פתאום בכל לב. חיילים נצמדו אל הכותל והחלו למרר בבכי. אינני זוכר במשך שלושת ימי הקרב על ירושלים העתיקה חיילים בוכים, למרות העובדה שראו את טובי רעיהם נפגעים. ואילו עתה כרעו ליד הכותל ומיררו בבכי כילדים קטנים. חיילים שפניהם מכוסים זיפי זקן ועיניהם אדומות מעיפות של קרב, התחבקו והתנשקו כשהם צועקים "ירושלים שלנו".
סגן מפקד היחידה העלה כיתת משמר אל קיר הכותל המערבי. דגלן, קצין חבוש כיפה, עמד במרומי הכותל והניף על תורן מאולתר את דגל ישראל. יחידת צה"ל ירתה מטחי כבוד וכולנו התחבקנו שוב ושוב כילדים קטנים."

(מאת אלי לנדאו, שנכנס עם הכוחות לעיר העתיקה).


> עוד רעיונות לפעילויות:
- לזהות/להשלים שירי ירושלים
- לכתוב כמה שיותר שמות של ירושלים.
- למצוא כמה שיותר איזכורים לירושלים בתנ''ך תוך חמש דקות.
- לבנות קיר מעשים טובים לבניין בית המקדש.



שנזכה בעזרת ה' לבניין בית המקדש ולגאולה שלמה בקרוב!
ב''הצלחה!