פורסם: 07/10/2014, 23:32
רגע רגע רגע. זה עזרים למדריך, לא? לא עזרים לחוקר המתחיל... אז נכון שאנחנו אוהבים להגיד לחניכים ש“אני לא צריך להיות שוטר שלכם“, אבל הטכניקה ”שוטר טוב שוטר רע“ היא טכניקה שאפשר להסתייע בה במקרים שונים.
מה זה שוטר טוב שוטר רע?
מדובר בטכניקה מתחום החקירות. כדי שהנחקר ייפתח, אחד השוטרים מגלם את תפקיד ”השוטר הרע“- הוא צועק, מרביץ ומקלל את הנחקר, בזמן שהשני הוא ”השוטר הטוב“ ונחמד מאוד אל הנחקר, כך שהנחקר נפתח אליו.
למה אנחנו רוצים להשתמש בזה בהדרכה, הרי אנחנו לא חוקרים אף אחד?
כי לפעמים החניכים לא מקשיבים לנו. אולי אפילו לעיתים קרובות. ואז, אנחנו עשויים למצוא את הטכניקה הזו שימושית למדי.
איך להשתמש בטכניקת השוטרים
תארו לעצמכם שאתם עומדים מול החניכים ומספרים סיפור. אחד החניכים מפריע ברמה בלתי נסבלת: הוא צועק, מציק לחניכים אחרים ומתעלם מכל מה שאתם אומרים לו. מה תעשו?
· לעצור את הסיפור כדי לטפל בו זו טעות. לא כל החניכים צריכים לסבול בגלל ילד אחד.
· לשלוח את המד“ש לטפל בו, כמובן; ככה אתם יכולים להמשיך לספר- וביננו, בשביל מה יש מד“ש?
אבל, סוד קטן: המד“ש שלכם יהיה הרבה יותר יעיל אם תשתמשו בטכניקת השוטרים. איך זה עובד? עצרו שנייה ותגידו לחניך משהו מתלהם בסגנון של: ”אתה מפריע לנו כבר חצי שעה, אני לא יכול לשמוע את עצמי! לך הצידה שלא תפריע לנו ותחזור כשתירגע!“
יש עכשיו שני תרחישים אפשריים:
א. החניך ילך הצידה, ישתעמם ויחזור כדי להציק שוב.
ב. החניך יסרב ללכת ורק יפריע יותר.
(כמובן שייתכן שהוא יהיה ילד טוב וימתין עד שיירגע ואז יחזור, אבל אנחנו כרגע חיים בעולם מציאותי)
ועכשיו, המד“ש שלכם נכנס לפעולה: הוא הולך הצידה לדבר עם החניך\ מלווה אותו הצידה, ואז מדבר איתו בנועם על כך שהוא מפריע לקבוצה, ושאולי יהיה בשקט. תופתעו לגלות עד כמה זה עובד.
דגשים שצריך לשים לב אליהם
טכניקת השוטרים היא טכניקה טובה אבל מסוכנת. שימו לב ש...
Ü החניך לא נפגע מהשוטר הרע.
Ü שאתם מתחלפים כל הזמן בתפקידים. אתם לא רוצים שמישהו יסומן כ‘מדריך הרע‘.
Ü מאותה סיבה לא להגזים בטוב או ברוע של תפקיד השוטר שלכם.
Ü ששאר החניכים לא מתפזרים לכם.
לצערי כל האמור בסעיף זה נוגע רק למדריך שיש לו מד“ש אחד או יותר. מדריכים בודדים, עמכם הסליחה.
יסודות ההדרכה י"ב:
http://xn--8dbbvwj.net/forum25-post-354#p421
מה זה שוטר טוב שוטר רע?
מדובר בטכניקה מתחום החקירות. כדי שהנחקר ייפתח, אחד השוטרים מגלם את תפקיד ”השוטר הרע“- הוא צועק, מרביץ ומקלל את הנחקר, בזמן שהשני הוא ”השוטר הטוב“ ונחמד מאוד אל הנחקר, כך שהנחקר נפתח אליו.
למה אנחנו רוצים להשתמש בזה בהדרכה, הרי אנחנו לא חוקרים אף אחד?
כי לפעמים החניכים לא מקשיבים לנו. אולי אפילו לעיתים קרובות. ואז, אנחנו עשויים למצוא את הטכניקה הזו שימושית למדי.
איך להשתמש בטכניקת השוטרים
תארו לעצמכם שאתם עומדים מול החניכים ומספרים סיפור. אחד החניכים מפריע ברמה בלתי נסבלת: הוא צועק, מציק לחניכים אחרים ומתעלם מכל מה שאתם אומרים לו. מה תעשו?
· לעצור את הסיפור כדי לטפל בו זו טעות. לא כל החניכים צריכים לסבול בגלל ילד אחד.
· לשלוח את המד“ש לטפל בו, כמובן; ככה אתם יכולים להמשיך לספר- וביננו, בשביל מה יש מד“ש?
אבל, סוד קטן: המד“ש שלכם יהיה הרבה יותר יעיל אם תשתמשו בטכניקת השוטרים. איך זה עובד? עצרו שנייה ותגידו לחניך משהו מתלהם בסגנון של: ”אתה מפריע לנו כבר חצי שעה, אני לא יכול לשמוע את עצמי! לך הצידה שלא תפריע לנו ותחזור כשתירגע!“
יש עכשיו שני תרחישים אפשריים:
א. החניך ילך הצידה, ישתעמם ויחזור כדי להציק שוב.
ב. החניך יסרב ללכת ורק יפריע יותר.
(כמובן שייתכן שהוא יהיה ילד טוב וימתין עד שיירגע ואז יחזור, אבל אנחנו כרגע חיים בעולם מציאותי)
ועכשיו, המד“ש שלכם נכנס לפעולה: הוא הולך הצידה לדבר עם החניך\ מלווה אותו הצידה, ואז מדבר איתו בנועם על כך שהוא מפריע לקבוצה, ושאולי יהיה בשקט. תופתעו לגלות עד כמה זה עובד.
דגשים שצריך לשים לב אליהם
טכניקת השוטרים היא טכניקה טובה אבל מסוכנת. שימו לב ש...
Ü החניך לא נפגע מהשוטר הרע.
Ü שאתם מתחלפים כל הזמן בתפקידים. אתם לא רוצים שמישהו יסומן כ‘מדריך הרע‘.
Ü מאותה סיבה לא להגזים בטוב או ברוע של תפקיד השוטר שלכם.
Ü ששאר החניכים לא מתפזרים לכם.
לצערי כל האמור בסעיף זה נוגע רק למדריך שיש לו מד“ש אחד או יותר. מדריכים בודדים, עמכם הסליחה.
יסודות ההדרכה י"ב:
http://xn--8dbbvwj.net/forum25-post-354#p421