פורסם: 05/03/2021, 15:06
פעולה לשבת: שאלת הקרונית
(בעיקר לגדולים)
✨שלב 1:
מציגים בפני החניכים דילמה:
נתונים חמישה אנשים על מסילת רכבת. מעליהם על גשר, עומד איש שמן, וצופה בנוף. רכבת קרבה ולא ניתן לעצור אותה, אלא על ידי דחיפתו של האיש השמן לעצור את הקרון. האם יהיה נכון לשלוח את האיש השמן אל מותו כדי להציל חמישה אנשים אחרים?
☆מעוררים דיון. יקומו דעות שונות בין החניכים.
✨שלב שני:
עכשיו נשנה קצת את הסיפור.
5 אנשים עומדים על מסילת רכבת, הברקסים של הרכבת התקלקלו, מנגד, במסילה השנייה, עומד איש עם מחלה סופנית (שעומד למות).
ניתן להסיט את הרכבת ולהציל את ה5 אנשים אך החולה הסופני ימות.
מה אתם הייתם בוחרים?
☆שוב יתעורר דיון, עם 2 גישות שונות.
✨שלב שלישי:
הפעם יש לנו טוויסט לסיפור.
על המסילה, שוב, עומדים 5 אנשים. מנגד, במסילה ליד, עומד אדם בריא לגמרי.
החמישה אנשים שלנו זקוקים כל אחד מהם להשתלת איברים. ריאות, לב, לבלב, כליות ועוד.
האדם שעומד לבד במסילה נמצא מתאים גנטית להשתלה בתוך גופם של החמישה אנשים.
חשוב לציין שאם לא יושתלו האיברים הם ימותו.
מה הייתם עושים, נותנים לרכבת להרוג את האדם וכך יושתלו איבריו ותצילו 5 אנשים?
*יש לומר שהאיש אינו רוצה לתרום את איבריו. ההחלטה בידכם.
☆גם כאן יתעורר דיון, שאחריו נענה תשובה.
✨שלב רביעי:
☆נספר סיפור קצר.
לפני שנים רבות בכפר קטן, מושל הכפר אמר לאדם אחד שיהרוג אדם אחר או שימות בעצמו. אותו אדם שואל את רבו האם עליו לבצע שפיכות דמים או להיהרג בעצמו בידי מושל הכפר.
אמר לו הרב: "יהרגוך ולא תהרוג! מה ראית שדמך שלך אדום יותר שמא דמו של חברך אדום יותר?"
כלומר, אסור לך להרוג אדם חף מפשע כדי להציל את עצמך!!
מי אמר שדמך שלך אדום יותר מדמו של אדם אחר? למה אתה חושב שחייך שווים יותר מחייו של אחר?
(בבלי, פסחים)
✨שלב חמישי-מסקנה:
אסור לנו להחליט את מי להרוג ואת מי לא, חייו של אדם אחד לא יותר חשובים מחייהם של כל ה5 אנשים. גם כמו שראינו בסיפור, חייך שווים בדיוק כפי חייו של חברך!
שבת שלום:)
(בעיקר לגדולים)
✨שלב 1:
מציגים בפני החניכים דילמה:
נתונים חמישה אנשים על מסילת רכבת. מעליהם על גשר, עומד איש שמן, וצופה בנוף. רכבת קרבה ולא ניתן לעצור אותה, אלא על ידי דחיפתו של האיש השמן לעצור את הקרון. האם יהיה נכון לשלוח את האיש השמן אל מותו כדי להציל חמישה אנשים אחרים?
☆מעוררים דיון. יקומו דעות שונות בין החניכים.
✨שלב שני:
עכשיו נשנה קצת את הסיפור.
5 אנשים עומדים על מסילת רכבת, הברקסים של הרכבת התקלקלו, מנגד, במסילה השנייה, עומד איש עם מחלה סופנית (שעומד למות).
ניתן להסיט את הרכבת ולהציל את ה5 אנשים אך החולה הסופני ימות.
מה אתם הייתם בוחרים?
☆שוב יתעורר דיון, עם 2 גישות שונות.
✨שלב שלישי:
הפעם יש לנו טוויסט לסיפור.
על המסילה, שוב, עומדים 5 אנשים. מנגד, במסילה ליד, עומד אדם בריא לגמרי.
החמישה אנשים שלנו זקוקים כל אחד מהם להשתלת איברים. ריאות, לב, לבלב, כליות ועוד.
האדם שעומד לבד במסילה נמצא מתאים גנטית להשתלה בתוך גופם של החמישה אנשים.
חשוב לציין שאם לא יושתלו האיברים הם ימותו.
מה הייתם עושים, נותנים לרכבת להרוג את האדם וכך יושתלו איבריו ותצילו 5 אנשים?
*יש לומר שהאיש אינו רוצה לתרום את איבריו. ההחלטה בידכם.
☆גם כאן יתעורר דיון, שאחריו נענה תשובה.
✨שלב רביעי:
☆נספר סיפור קצר.
לפני שנים רבות בכפר קטן, מושל הכפר אמר לאדם אחד שיהרוג אדם אחר או שימות בעצמו. אותו אדם שואל את רבו האם עליו לבצע שפיכות דמים או להיהרג בעצמו בידי מושל הכפר.
אמר לו הרב: "יהרגוך ולא תהרוג! מה ראית שדמך שלך אדום יותר שמא דמו של חברך אדום יותר?"
כלומר, אסור לך להרוג אדם חף מפשע כדי להציל את עצמך!!
מי אמר שדמך שלך אדום יותר מדמו של אדם אחר? למה אתה חושב שחייך שווים יותר מחייו של אחר?
(בבלי, פסחים)
✨שלב חמישי-מסקנה:
אסור לנו להחליט את מי להרוג ואת מי לא, חייו של אדם אחד לא יותר חשובים מחייהם של כל ה5 אנשים. גם כמו שראינו בסיפור, חייך שווים בדיוק כפי חייו של חברך!
שבת שלום:)