עמוד 1 מתוך 1
הודעהפורסם: 01/06/2021, 01:03
על ידי טליה פוירשטיין
בס"ד ובהשתדלותנו

מטרת הפעולה: החניכים יבינו את חשיבותו של זיכרון העבר ואת משמעותו לעתיד ולחיינו.
מהלך הפעולה: בשלב הראשון נראה שמעגל השנה היהודי מחובר לזכרונות שלנו – לעבר של עם ישראל. בשלב השני נבין למה חשוב לזכור ומה הזיכרון נותן לחיים שלנו. לבסוף נחבר את החניכים לנופל שקרוב אליהם (אם יש מהסניף ל"ע).

~ שלב א':
נשחק משחק הזיכרון כאשר קלף ראשון יהיה חג ממעגל השנה היהודי, והקלף השני יהיה האירוע אותו אנחנו זוכרים דרך החג.
ראש השנה - בריאת העולם
סוכות – הליכה במדבר
חנוכה – ניצחון המכבים ונס פך השמן
פורים – הצלת יהודי שושן מגזרת המן
פסח – יציאת מצרים
שבועות – מתן תורה
יום השואה – שואת יהודי אירופה
יום העצמאות – הכרזת מדינת ישראל
יום ירושלים – שחרור ירושלים
תשעה באב – חורבן בית המקדש

~ שלב ב':
ניתן לחניכים משימה- להעביר כדור בין כולם. לאחר מכן נותנים לחניכים משימה נוספת- להעביר את הכדור בסדר הפוך ממה שהם עשו.
לאחר מכן נזרוק את הכדור על אחד החניכים במפתיע. החניך לא יהיה מוכן, יבהל ולא יתפוס את הכדור. נזרוק את הכדור על החניך פעם שניה, והוא כבר יהיה מוכן ויתפוס את הכדור.
נסביר לחניכים:
במשחק, אם אחד החניכים לא יזכור ממי הוא קיבל את הכדור, הוא יתקע את כל המשחק ולא יהיה ניתן להמשיך להתקדם.  כמו שראינו עם החניך והכדור, גם בחיים הזיכרונות שלנו עוזרים לנו להתקדם- החניך זכר מה קרה כשהוא לא תפס את הכדור, וזה מה שעזר לו לתפוס אותו בפעם השניה.
ניתן להוסיף לגבי החגים – כל חג מזכיר לנו אירוע שנותן לנו משהו לחיים שלנו. למשל בחג החנוכה אנחנו מזכירים את המעטים שניצחו מול הרבים, וזה מלמד אותנו שגם בחיים אנחנו יכולים לנצח כנגד כל הסיכויים, גם אם זה נראה בלתי אפשרי.

~ שלב ג':
נספר לחניכים על נופל שקרוב אליהם, או על מישהו שנבחר.

~ שלב ד':
קטע לסיום-
"לעיתים עובר הרהור בלב, בשעת תוגה וצער, האם לא פשע כבד פשענו כלפי בנינו בהביאנו אותם לאוויר העולם בארץ שסועת מלחמות זו - אדמת מריבה מימי-קדם ועד היום, ארץ משכלת יושביה, אשר אלפים ורבבות מבניה נחרץ גורלם עם הולדתם להיקטף בדמי ימיהם וליפול קרבן על מזבח מלחמה שסופה מי ישורנו?
כל עוד אנו, החיים, זוכירם ומזכירים אותם - הם לא מתו - הם ממשיכים לחיות."


ב"הצלחה ושבת שלום.