פורסם: 30/06/2021, 22:56
בס"ד ובהשתדלותנו
נחלק את הלימוד לשני שלבים: בשלב הראשון נבין את המשמעות של בית המקדש ביחס לגאולה ומה אנחנו צריכים לעשות כדי לבנות אותו בעזרתו יתברך.
בשלב השני נדבר על הקשר בין הגאולה לארץ ישראל ועל המשמעות של בניית הארץ דווקא עכשיו.
<> מקור א'- הרב קוק זצ''ל, עולת הראי"ה א', קיז
''אי אפשר גם לנו לצייר את גודלם ואת יוזם, את פארם ואת טהרתם, של תפקידי החיים האדירים- הטהורים והקדושים, הנאזרים בגבורת הקודש- של עבודת הקודש והמקדש".
-- קודם כל נבין שאנחנו לא מבינים! אין לנו יכולת לתפוס את בית המקדש או את משמעותו. בלימוד ננסה לברר חלק קטן מתוך הגודל העצום של הגאולה ובניית בית המקדש.
<> מקור ב'- ישעיהו, ב', ב'-ד'
"וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה' בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם. וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ה' אֶל בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב, וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו, כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ה' מִירוּשָׁלִָם. וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים, וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת, לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה. "
-- נראה שבית המקדש הוא כמו תנאי מקדים לגאולה, ויש ביניהם קשר חזק. הנביא אומר- באחרית הימים, בזמן הגאולה, בית המקדש יעמוד על ההר וכל העמים יעלו אליו. אז אנחנו רוצים להביא את הגאולה.. בואו נרוץ לבנות את בית המקדש. איך עושים את זה?
<> מקור ג'- הרב אליהו אליעזר דסלר, "מכתב מאליהו", חלק ב', עמוד מז
"יש גלות השכינה של הפרט, ויש של הכלל. כשהאומה בכללה דוחה את הניצוץ הקדוש על ידי חומריות ועם הארצות, כשהמצב הזה מתפשט באומה הרי זה מצב של חורבן חס ושלום, מי שאינו מרגיש ומצטער בזה, הרי זה סימן שגם אצלו הגיע החורבן חס ושלום. אך מי שמרגיש את גלות השכינה שבתוך עצמו, ומצטער על אי יכלתו להדבק בהשי"ת כראוי, ועל חורבן בית המקדש שבלב, ויגדל צערו עד כדי בכי, הרי זה כבר תיקון לגלות השכינה שבלבו... ולא עוד אלא שכל הצרות שה' מביא על עמו - תכליתן לסובב לאדם סיבות נפשיות שיצטער על חורבן בית המקדש הרוחני שבלב. והיא היא דרך הגאולה."
-- ז"א שהגאולה תבוא אם כל אחד יהיה מצטער בליבו על בית המקדש, ויתגעגע ויצפה לבניין הבית. זה כל מה שאנחנו צריכים- לחיות בגעגוע, בכיסופים, ברצון לבנות את בית המקדש ולהביא את הגאולה! אבל איך מביעים כיסופים? במה זה מתבטא בחיי המעשה שלנו? מעבר ללחיות בתודעה של געגוע, אנחנו רוצים לעשות בפועל כדי להביא את הגאולה..
<> מקור נוסף באותו נושא מתוך הכוזרי
"אַתָּ֣ה תָ֭קוּם תְּרַחֵ֣ם צִיּ֑וֹן כִּי־עֵ֥ת לְ֝חֶֽנְנָ֗הּ כִּי־בָ֥א מוֹעֵֽד׃
כִּי־רָצ֣וּ עֲ֭בָדֶיךָ אֶת־אֲבָנֶ֑יהָ וְֽאֶת־עֲפָרָ֥הּ יְחֹנֵֽנוּ׃ (תהילים)
רוצה לומר, כי ירושלים אמנם תיבנה כשייכספו בני ישראל לה תכלית הכוסף. עד שיחוננו אבניה ועפרה."
<> מקור ד'- פניני הלכה 'העם והארץ', א', ח', הרב אליעזר מלמד (מקוצר)
''כל כך חשובה מצוות ישוב הארץ עד שבקיומה תלוי מצבו של עם ישראל. בחורבן הארץ נחרב העם, ובקיבוץ הגלויות ובניין הארץ נבנה העם, ומתוך כך דבר ה’ מתגלה בעולם.
דברים אלו מפורשים בתורה ובנביאים, שחורבן הארץ וגלות ישראל הם הביטוי החריף ביותר לעונש האלוקי, כמו שאנו אומרים בכל יום בפרשת ‘והיה אם שמוע’ (דברים יא, יג-יז): “וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹתַי.. הִשָּׁמְרוּ לָכֶם פֶּן יִפְתֶּה לְבַבְכֶם.. וְחָרָה אַף ה’ בָּכֶם.. וַאֲבַדְתֶּם מְהֵרָה מֵעַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר ה’ נֹתֵן לָכֶם”.
והגאולה היא (שם ל, ג-ה): “וְשָׁב ה’ אֱלוֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ, וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ ה’ אֱלוֹהֶיךָ שָׁמָּה. אִם יִהְיֶה נִדַּחֲךָ בִּקְצֵה הַשָּׁמָיִם מִשָּׁם יְקַבֶּצְךָ ה’ אֱלוֹהֶיךָ וּמִשָּׁם יִקָּחֶךָ. וֶהֱבִיאֲךָ ה’ אֱלוֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ וִירִשְׁתָּהּ, וְהֵיטִבְךָ וְהִרְבְּךָ מֵאֲבֹתֶיךָ”.
וכן נאמר בנביאים על הגאולה: “וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם מִן הַגּוֹיִם וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִכָּל הָאֲרָצוֹת וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל אַדְמַתְכֶם” (יחזקאל לו, כד). “וּבָנוּ בָתִּים וְיָשָׁבוּ וְנָטְעוּ כְרָמִים וְאָכְלוּ פִּרְיָם” (ישעיהו סה, כא). “עוֹד תִּטְּעִי כְרָמִים בְּהָרֵי שֹׁמְרוֹן נָטְעוּ נֹטְעִים וְחִלֵּלוּ” (ירמיהו לא, ד).
-- יישוב הארץ הוא ביטוי לגאולה! כשעם ישראל עושה הרע בעיניי ה', ארץ ישראל נלקחת ממנו, וכשעמ"י חוזר בתשובה, הארץ חוזרת אליו והוא יכול לקיים את מצוותיה וליישבה. תהליך הגאולה והשיבה לארץ שלובים זה בזה ומחוברים חיבור עמוק ומהותי. ולכן, אם נרצה להביא את הגאולה ו"להראות" לקב"ה שאנחנו רוצים את בית המקדש, את השכינה ואת אחרית הימים, אנחנו צריכים ליישב את הארץ שלנו.
<> מקור ה'א- אפרת כהן, ערוץ 7, "גרעין אביתר, תודה!"
ואתם עומדים מול זה ופשוט ממשיכים לעשות הכל כנגד כל אלה, האמת היא שעם ישראל מודה לכם מכל הלב, באומץ שלכם, בגבורתכם, בחוכמתכם, בשיתוף הפעולה שלכם עם כל מי שהיה מוכן לסייע, הצלחתם להחזיר את עם ישראל למצוות ישוב ארץ ישראל, להפוך את התנועה הרוחנית והפוליטית ההרסנית שניתקה אותנו מחבלי ארץ אהובה, וחס וחלילה השאירה אותנו להסתאב, ואת ארצנו להיות שממה, שצרינו וצוררינו באים עליה.
מתחוללת מלחמה של ממש על דמותו של הישוב היהודי בארץ ישראל, על דמותה של מדינת ישראל, על ארץ ישראל ותורת ישראל, ואתם הצלחתם לקומם אותנו לחזית שבה הצלחנו לשוב ולהביע שארץ ישראל לעם ישראל. שאהבתנו לארץ ישראל עודנה בוערת וקיימת, שעוד יש תקווה לחונן את כל כולה, לגאולה אמיתית.
המערכה הרחבה כל כך וודאי לא הסתיימה, והקרב הזה הוא לא היחיד, והוא גם לא בחזית היחידה. אבל הרוח שהצלחתם לבטא בו, רעננה, מנחמת ומשמחת כל כך, הייתה לנו חסרה מאוד, היינו צמאים אליה אחרי תענית ארוכה מדי, תודה! החזרתם לעם ישראל את הצבע ללחיים! תבורכו!
-- היישוב החדש אביתר הוא הוא הגאולה. הוא בניין בית המקדש. ואין חשוב ממנו!! באביתר אפשר להריח את הגאולה, לראות אותה מנשבת בין הבתים.
יהי רצון שפריצת הדרך שעשו המתיישבים והמתנדבים באביתר תהיה סיפתח לבניה והתיישבות בכל חלקי ארץ ישראל, ושמתוך כך נזכה לגאולה שלמה.
שבת שלום וב"הצלחה!
נחלק את הלימוד לשני שלבים: בשלב הראשון נבין את המשמעות של בית המקדש ביחס לגאולה ומה אנחנו צריכים לעשות כדי לבנות אותו בעזרתו יתברך.
בשלב השני נדבר על הקשר בין הגאולה לארץ ישראל ועל המשמעות של בניית הארץ דווקא עכשיו.
<> מקור א'- הרב קוק זצ''ל, עולת הראי"ה א', קיז
''אי אפשר גם לנו לצייר את גודלם ואת יוזם, את פארם ואת טהרתם, של תפקידי החיים האדירים- הטהורים והקדושים, הנאזרים בגבורת הקודש- של עבודת הקודש והמקדש".
-- קודם כל נבין שאנחנו לא מבינים! אין לנו יכולת לתפוס את בית המקדש או את משמעותו. בלימוד ננסה לברר חלק קטן מתוך הגודל העצום של הגאולה ובניית בית המקדש.
<> מקור ב'- ישעיהו, ב', ב'-ד'
"וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה' בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם. וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ה' אֶל בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב, וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו, כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ה' מִירוּשָׁלִָם. וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים, וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת, לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה. "
-- נראה שבית המקדש הוא כמו תנאי מקדים לגאולה, ויש ביניהם קשר חזק. הנביא אומר- באחרית הימים, בזמן הגאולה, בית המקדש יעמוד על ההר וכל העמים יעלו אליו. אז אנחנו רוצים להביא את הגאולה.. בואו נרוץ לבנות את בית המקדש. איך עושים את זה?
<> מקור ג'- הרב אליהו אליעזר דסלר, "מכתב מאליהו", חלק ב', עמוד מז
"יש גלות השכינה של הפרט, ויש של הכלל. כשהאומה בכללה דוחה את הניצוץ הקדוש על ידי חומריות ועם הארצות, כשהמצב הזה מתפשט באומה הרי זה מצב של חורבן חס ושלום, מי שאינו מרגיש ומצטער בזה, הרי זה סימן שגם אצלו הגיע החורבן חס ושלום. אך מי שמרגיש את גלות השכינה שבתוך עצמו, ומצטער על אי יכלתו להדבק בהשי"ת כראוי, ועל חורבן בית המקדש שבלב, ויגדל צערו עד כדי בכי, הרי זה כבר תיקון לגלות השכינה שבלבו... ולא עוד אלא שכל הצרות שה' מביא על עמו - תכליתן לסובב לאדם סיבות נפשיות שיצטער על חורבן בית המקדש הרוחני שבלב. והיא היא דרך הגאולה."
-- ז"א שהגאולה תבוא אם כל אחד יהיה מצטער בליבו על בית המקדש, ויתגעגע ויצפה לבניין הבית. זה כל מה שאנחנו צריכים- לחיות בגעגוע, בכיסופים, ברצון לבנות את בית המקדש ולהביא את הגאולה! אבל איך מביעים כיסופים? במה זה מתבטא בחיי המעשה שלנו? מעבר ללחיות בתודעה של געגוע, אנחנו רוצים לעשות בפועל כדי להביא את הגאולה..
<> מקור נוסף באותו נושא מתוך הכוזרי
"אַתָּ֣ה תָ֭קוּם תְּרַחֵ֣ם צִיּ֑וֹן כִּי־עֵ֥ת לְ֝חֶֽנְנָ֗הּ כִּי־בָ֥א מוֹעֵֽד׃
כִּי־רָצ֣וּ עֲ֭בָדֶיךָ אֶת־אֲבָנֶ֑יהָ וְֽאֶת־עֲפָרָ֥הּ יְחֹנֵֽנוּ׃ (תהילים)
רוצה לומר, כי ירושלים אמנם תיבנה כשייכספו בני ישראל לה תכלית הכוסף. עד שיחוננו אבניה ועפרה."
<> מקור ד'- פניני הלכה 'העם והארץ', א', ח', הרב אליעזר מלמד (מקוצר)
''כל כך חשובה מצוות ישוב הארץ עד שבקיומה תלוי מצבו של עם ישראל. בחורבן הארץ נחרב העם, ובקיבוץ הגלויות ובניין הארץ נבנה העם, ומתוך כך דבר ה’ מתגלה בעולם.
דברים אלו מפורשים בתורה ובנביאים, שחורבן הארץ וגלות ישראל הם הביטוי החריף ביותר לעונש האלוקי, כמו שאנו אומרים בכל יום בפרשת ‘והיה אם שמוע’ (דברים יא, יג-יז): “וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹתַי.. הִשָּׁמְרוּ לָכֶם פֶּן יִפְתֶּה לְבַבְכֶם.. וְחָרָה אַף ה’ בָּכֶם.. וַאֲבַדְתֶּם מְהֵרָה מֵעַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר ה’ נֹתֵן לָכֶם”.
והגאולה היא (שם ל, ג-ה): “וְשָׁב ה’ אֱלוֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ, וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ ה’ אֱלוֹהֶיךָ שָׁמָּה. אִם יִהְיֶה נִדַּחֲךָ בִּקְצֵה הַשָּׁמָיִם מִשָּׁם יְקַבֶּצְךָ ה’ אֱלוֹהֶיךָ וּמִשָּׁם יִקָּחֶךָ. וֶהֱבִיאֲךָ ה’ אֱלוֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ וִירִשְׁתָּהּ, וְהֵיטִבְךָ וְהִרְבְּךָ מֵאֲבֹתֶיךָ”.
וכן נאמר בנביאים על הגאולה: “וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם מִן הַגּוֹיִם וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִכָּל הָאֲרָצוֹת וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל אַדְמַתְכֶם” (יחזקאל לו, כד). “וּבָנוּ בָתִּים וְיָשָׁבוּ וְנָטְעוּ כְרָמִים וְאָכְלוּ פִּרְיָם” (ישעיהו סה, כא). “עוֹד תִּטְּעִי כְרָמִים בְּהָרֵי שֹׁמְרוֹן נָטְעוּ נֹטְעִים וְחִלֵּלוּ” (ירמיהו לא, ד).
-- יישוב הארץ הוא ביטוי לגאולה! כשעם ישראל עושה הרע בעיניי ה', ארץ ישראל נלקחת ממנו, וכשעמ"י חוזר בתשובה, הארץ חוזרת אליו והוא יכול לקיים את מצוותיה וליישבה. תהליך הגאולה והשיבה לארץ שלובים זה בזה ומחוברים חיבור עמוק ומהותי. ולכן, אם נרצה להביא את הגאולה ו"להראות" לקב"ה שאנחנו רוצים את בית המקדש, את השכינה ואת אחרית הימים, אנחנו צריכים ליישב את הארץ שלנו.
<> מקור ה'א- אפרת כהן, ערוץ 7, "גרעין אביתר, תודה!"
ואתם עומדים מול זה ופשוט ממשיכים לעשות הכל כנגד כל אלה, האמת היא שעם ישראל מודה לכם מכל הלב, באומץ שלכם, בגבורתכם, בחוכמתכם, בשיתוף הפעולה שלכם עם כל מי שהיה מוכן לסייע, הצלחתם להחזיר את עם ישראל למצוות ישוב ארץ ישראל, להפוך את התנועה הרוחנית והפוליטית ההרסנית שניתקה אותנו מחבלי ארץ אהובה, וחס וחלילה השאירה אותנו להסתאב, ואת ארצנו להיות שממה, שצרינו וצוררינו באים עליה.
מתחוללת מלחמה של ממש על דמותו של הישוב היהודי בארץ ישראל, על דמותה של מדינת ישראל, על ארץ ישראל ותורת ישראל, ואתם הצלחתם לקומם אותנו לחזית שבה הצלחנו לשוב ולהביע שארץ ישראל לעם ישראל. שאהבתנו לארץ ישראל עודנה בוערת וקיימת, שעוד יש תקווה לחונן את כל כולה, לגאולה אמיתית.
המערכה הרחבה כל כך וודאי לא הסתיימה, והקרב הזה הוא לא היחיד, והוא גם לא בחזית היחידה. אבל הרוח שהצלחתם לבטא בו, רעננה, מנחמת ומשמחת כל כך, הייתה לנו חסרה מאוד, היינו צמאים אליה אחרי תענית ארוכה מדי, תודה! החזרתם לעם ישראל את הצבע ללחיים! תבורכו!
-- היישוב החדש אביתר הוא הוא הגאולה. הוא בניין בית המקדש. ואין חשוב ממנו!! באביתר אפשר להריח את הגאולה, לראות אותה מנשבת בין הבתים.
יהי רצון שפריצת הדרך שעשו המתיישבים והמתנדבים באביתר תהיה סיפתח לבניה והתיישבות בכל חלקי ארץ ישראל, ושמתוך כך נזכה לגאולה שלמה.
שבת שלום וב"הצלחה!