פורסם: 03/11/2021, 16:46
הקדמה למדריך: (מתאים לכיתה ח' ומעלה):-)
במדינת ישראל שירותי הרפואה הינם ציבוריים וחינמיים. אבל, ישנה אופציה לשלם לשירות רפואי פרטי. אופציה זו גורמת למצב שבו המטופלים בשירות הפרטי מקבלים יחס מועדף וטוב יותר מאשר המטופלים בשירות הציבורי. ישנם חולים שנאלצים לחכות זמן רב כדי לקבל טיפול רפואי, מכיוון שאלו ששילמו 'עוקפים' אותם בתור. בנוסף, המטופלים בשירות הציבורי מרגישים שהרופאים לא מתייחסים אליהם כמו אל המטופלים בשר"פ, אלא ביחס פחות מושקע ורציני.סוגיה זו נמצאת בדיונים ציבוריים. יש לשר"פ יתרונות וחסרונות, ובעזרת המשחקים הבאים ניתן לערב את החניכים ולגרום להם לחשוב על מצב זה.
משך הפעולה:
סביבות ה45 דקות, מאוד תלוי בזרימה ובדעות של החניכים.
מטרת הפעולה:
לחשוף את הנוער למצב של השירות הרפואי הפרטי לעומת השירות הרפואי הציבורי בארץ ולעורר בהם אמפתיה כלפי האוכלוסייה החלשה מבחינה כלכלית בחברה.
רשימת ציוד:
10 פתקים (או כמות פתקים כלשהי שתהיה לחלק מהקבוצה- חשוב שלא יהיה מספיק לכולם!!)
מהלך הפעולה:
משחק 1- תופסת כיפים. נותנים לכמה חניכים בודדים כרטיס ירוק, שהוא נותן להם "פריבילגיה"(זכות) לא לעמוד ולחכות לכיף כדי להשתחרר (הקלף נותן להם חסינות מפני התופס).
משחק 2- שני חניכים יוצאים מהחדר. כשהם חוזרים כל אחד צריך לבקש משאר החניכים את השעונים שלהם. בזמן שהחניכים בחוץ, אומרים לשבט לתת את השעונים(או משהו אחר) רק לאחד מהם, ולהתעלם מהשני.
אחרי המשחקים יושבים במעגל ושואלים את החניכים איך הם הרגישו במשחק הראשון, כאשר הם היו צריכים לחכות ואחרים היו חופשיים ברגע שנתפסו.אם החניכים יגידו שהדבר הפריע להם, ולא היה הוגן, תעלו את השאלה- "למה? אתם פעלתם לפי החוקים הרגילים של המשחק?"
אחרי שדיברו על זה, לשאול את החניך שלו לא נתנו את השעונים איך הוא הרגיש כאשר התעלמו ממנו?
לחבר את המשחקים לדילמה על השר"פ. להסביר להם על המצב בארץ בעניין זה (מצויין בפסקת ההקדמה), ואיך משחקים אלה משקפים את תחושת האוכלוסייה שאין לה את האמצעים הכלכליים לשלם לשירות רפואי פרטי.
דרך המשחק הראשון ניתן לראות כיצד יש מטופלים שמחכים לטיפול, בזמן שהם רואים מטופלים אחרים סביבם מקבלים את הטיפול מבלי לחכות, כי להם יש כסף ואת האפשרות לשלם על שירות רפואה פרטי- כמו הכרטיס הירוק שמאפשר לחלק מהחניכים לא לחכות לכיף כדי להשתחרר.
המשחק השני מראה כיצד המטופלים בשירות הציבורי מרגישים כאילו מתעלמים מהם, ומתייחסים רק לאלו בשירות הפרטי.
לבסוף - להעלות לדיון את הנושא, ולשאול את החניכים האם הם בעד או נגד ולמה?
בהצלחה!:))
במדינת ישראל שירותי הרפואה הינם ציבוריים וחינמיים. אבל, ישנה אופציה לשלם לשירות רפואי פרטי. אופציה זו גורמת למצב שבו המטופלים בשירות הפרטי מקבלים יחס מועדף וטוב יותר מאשר המטופלים בשירות הציבורי. ישנם חולים שנאלצים לחכות זמן רב כדי לקבל טיפול רפואי, מכיוון שאלו ששילמו 'עוקפים' אותם בתור. בנוסף, המטופלים בשירות הציבורי מרגישים שהרופאים לא מתייחסים אליהם כמו אל המטופלים בשר"פ, אלא ביחס פחות מושקע ורציני.סוגיה זו נמצאת בדיונים ציבוריים. יש לשר"פ יתרונות וחסרונות, ובעזרת המשחקים הבאים ניתן לערב את החניכים ולגרום להם לחשוב על מצב זה.
משך הפעולה:
סביבות ה45 דקות, מאוד תלוי בזרימה ובדעות של החניכים.
מטרת הפעולה:
לחשוף את הנוער למצב של השירות הרפואי הפרטי לעומת השירות הרפואי הציבורי בארץ ולעורר בהם אמפתיה כלפי האוכלוסייה החלשה מבחינה כלכלית בחברה.
רשימת ציוד:
10 פתקים (או כמות פתקים כלשהי שתהיה לחלק מהקבוצה- חשוב שלא יהיה מספיק לכולם!!)
מהלך הפעולה:
משחק 1- תופסת כיפים. נותנים לכמה חניכים בודדים כרטיס ירוק, שהוא נותן להם "פריבילגיה"(זכות) לא לעמוד ולחכות לכיף כדי להשתחרר (הקלף נותן להם חסינות מפני התופס).
משחק 2- שני חניכים יוצאים מהחדר. כשהם חוזרים כל אחד צריך לבקש משאר החניכים את השעונים שלהם. בזמן שהחניכים בחוץ, אומרים לשבט לתת את השעונים(או משהו אחר) רק לאחד מהם, ולהתעלם מהשני.
אחרי המשחקים יושבים במעגל ושואלים את החניכים איך הם הרגישו במשחק הראשון, כאשר הם היו צריכים לחכות ואחרים היו חופשיים ברגע שנתפסו.אם החניכים יגידו שהדבר הפריע להם, ולא היה הוגן, תעלו את השאלה- "למה? אתם פעלתם לפי החוקים הרגילים של המשחק?"
אחרי שדיברו על זה, לשאול את החניך שלו לא נתנו את השעונים איך הוא הרגיש כאשר התעלמו ממנו?
לחבר את המשחקים לדילמה על השר"פ. להסביר להם על המצב בארץ בעניין זה (מצויין בפסקת ההקדמה), ואיך משחקים אלה משקפים את תחושת האוכלוסייה שאין לה את האמצעים הכלכליים לשלם לשירות רפואי פרטי.
דרך המשחק הראשון ניתן לראות כיצד יש מטופלים שמחכים לטיפול, בזמן שהם רואים מטופלים אחרים סביבם מקבלים את הטיפול מבלי לחכות, כי להם יש כסף ואת האפשרות לשלם על שירות רפואה פרטי- כמו הכרטיס הירוק שמאפשר לחלק מהחניכים לא לחכות לכיף כדי להשתחרר.
המשחק השני מראה כיצד המטופלים בשירות הציבורי מרגישים כאילו מתעלמים מהם, ומתייחסים רק לאלו בשירות הפרטי.
לבסוף - להעלות לדיון את הנושא, ולשאול את החניכים האם הם בעד או נגד ולמה?
בהצלחה!:))