פורסם: 09/02/2015, 21:50
מערך תפילה-
למה תפילה?
1. אומרים לחניכים שיש דג זהב שיכול להגשים את המשאלות שלנו ושואלים את החניכים מה הם היו מבקשים מהדג.
2. שואלים את החניכים למה צריך להתפלל ?
3. מספרים על עיירה שבה אמרו שיש יום אחד בשבוע לדבר עם המלך. והיה ילדאחד שממש חיכה לזה והיה לו הרבה מה להגיד ולבקש מהמלך. וכשהיום הזה הגיע הוא התלבש יפה והלך בזמן כדי לא לאחר למלך. בדרך הוא פגש חבר, והם דיברו ובסוף הוא הפסיד את
ההזדמנות לדבר עם המלך.
4. סיפור:
הי! יוסי! אתה שומע אותי? אתה שוב לא מתסכל עליי..בעצם מתי אתה כן מעיף מבט לעברי?הנה אני קולט את עיניך המרצדות מפה לשם. על מה בדיוק אתה חושב? כן, יש אלף ואחד עיסוקים אחרים חוץ מאשר
להיזכר בי..לא, לא - אל תתנצל!אני לא אאמין לך. חשבתי אנחנו חברים כלומר, תמיד ביחד. ביחד כשטוב, ביחד כשרע. איזה
תמים הייתי..בהתחלה סירבתי להאמין שאתה יודע לבכות לי רק כשרע לך, כשאתה צריך איזה כתף להישען עליה..אבל עם הזמן הבחנתי שאת הדברים הטובים הבאמת שמחים שלך- אתה אוהב לשמור לעצמך ולאחרים..אני חושב שאפשר לקרוא לזה "חבר לעת צרה" כשיש לך צרה אתה תמיד מופיע!כל כך נרגש.. כלכך כואב.. כל כך מעורר רחמים..אתה מתכוון מכל הלב ורוצה שישמעו לבקשתך הנה, רק אתמול כ"כ רצית אופניים חדשים עם מהלכים, איך רצת אליי
בהתרגשות... תיארת בדיוק מה אתה רוצה. ביקשת- ממש התחננת! זה היה מדהים לראות
אותך ככה!אבל אחרי שיש לך כל מה שאתה רוצה,אתה פשוט נעלם לך ו.. זהו.נכון שלפעמים אתה בא אליי, ממלמל כמה מילים.. אבל רק בשביל לצאת ידי חובה. אני אפילו לא מבין מה אתה אומר!ואז- כשאתה רואה את החבר שלך- דני, אתה מיד בורח בלי היסוס או רגשות אשמה כלשהם..עכשיו אתה כבר לאכל כך מתכוון ולא כל כך חושב על מה שאתה אומר או מבקש. כנראה שהכל טוב לך ולכן אתה
חושב שאין סיבה להודות על כך- למישהו שגדול ממך בהרבה..ואז- אני ממש נדהם!אפילו את המוסר הבסיסי שלך הזנחת כל כך?אני פשוט נגד חברותחד צדדית.. זה הכל!תראה, אפילו עכשיו אתה לא מסוגל להקשיב לי כמו שצריך!אני יודע, צריך לקרות משהו כדי שתתנער, כדי שתוכל להסתכל אליי טוב טוב ולומר מכל הלב מה שיש לך לומר.אולי אני נשמע כועס,מורגז.. אני אומר שההגדרה הטובה ביותר היא מאוכזב..אבל- אני פה למרות הכל, מחכה לך, מאמין בך,יודע שאתה יכול גם אחרת!*שואלים את החניכים מה הם חושבים על יוסי. האם הוא באמת חבר? ומסיימים: ממני,הסידור שלך.
5. סיכום: הדג זה בעצם הסידור \ ד' והוא יכול להגשים את כל המשאלות שלכם, אתם רק צריכים לבקש ולהאמין. יש לנו כל יום 3 הזדמנויות לדבר עם ד'- המלך! אנחנו צריכים לנצל אותם. התפילה היא לא רק למצבים קשים, גם להגיד תודה אם קרה לנו משהו טוב.
ריכוז:
1. החניכים מקבלים מקרה לדוג´ אישה תולה כביסה, החניך שעומד מקדימה צריך להציג בפנטומימה את המקרה, והחניך שעומד מאחורה צריך
להגיד את המחשבות של מי שעושה את הפעולה...משחקים את זה עם כמה מקרים ובסוף עם אדם
שמתפלל מנחה.מקרים: אישה תולה כביסה, ילד משחק במחשב, תלמיד בזמן שיעור, תפילת מנחה.
2. שני אחים רצו להקליט בטייפ, כל אחד תוכנית אחרת ששודרה ברדיו. אח אחדרצה להקליט את החדשות ואח שני רצה להקליט תוכנית למתכונים. אף אחד לא ויתר וכל רגע
הקליט אחד מהם כמה מילים ממה שרצה לשמוע, והתוצאה לפניכם:
"קול ישראל מירושלים שלום רב, השעה שש והרי החדשות מפי חמישה קישואים ירוקים.
להכנת האוכל, קצוץ את ראש הממשלה והוסף את שר האוצר לפי הצורך. ד"ר פרוינד מזכיר
שצריך להשרות במי מלח פושרים את המלך חוסיין שיופיע בשבוע הבא בצלחת עמוקה ורחבה עם
מרק שמיר. המנכ"ל הודיע שהמרק טעים, לא כדאי להתייעץ עם מועצת העגבניות שנרקבו
עקב תאונה קטלנית שקרתה בסיר לחץ על אש בינונית .משטרת ישראל מודיעה כי אמש נמלטו מבית
החולים לחולי רוח שני חצילים גדולים ושמנים ,כל היודע על מקום הימצאם מתבקש להודיע
לעוף ולחלק למנות שוות. עם ערב ניסו כוחותינו להקיף את דגי הכינרת בתוספת פרוסות לקישוט.
לכוחותינו אין נפגעים בעוד שלכוחות האויב ששה מלפפונים לצנצנת המיונז שבמקרר. לאחר
הארוחה מומלץ להכין מלחמה בצפון קוריאה. מפי מקורות יודעי דבר נודע שיאסר- ערפאת המריא
בשעות הבוקר לתוך מים רותחים שיש להוסיף להם את הלפתן. ראש הממשלה הודיע היום בממשלה
,שכדאי לקשט את העוגה ולהוסיף חטיבת גולני שיצא הבוקר לסיור ברצועת עזה, וזאת עקב רצועות
תפוחי עץ מטוגנות שנמצאו שלשום במדבר סיני..."סיכום: כשאנחנו מתפללים, אנחנו צריכים להתרכז התפילה ולא לחשוב מחשבות לא קשורות , נכון , זה קשה. אבל צריך להתאמץ כדי
שזה יצליח. הסיפור ממחיש איך ניראת התפילה שלנו שאנחנו לא מרוכזים
דיבורים:
1. אומרים לחניכים להסתדר לפי מידת נעליים בלי לדבר
2. מוציאים סוכריות או משהו כזה ואומרים לחניכים שמי שיצליח לא לדבר במשך דקה וחצי יקבל סוכריה (מראה שכשיש מטרה פתאום הרבה יותר קל לשלוט בעצמי ולא לדבר)
3. נותנים לחניך לספר משהו ושתוך כדי שני חניכים ידברו איתו.
4. סיפור: על רבי חשוב שהגיע לעירה . ועשו בשבילו תפילה חגיגית, ותוך כדי התפילה הוא רואה שכולם מדברים אחד עם השני. ואז שהוא עלה לדרשה שכולם חיכו לה והתחיל לקשקש מילים. כל האנשים התפלאו שהרב החשוב ככה עושה. ואז הוא הסביר שככה נשמעת התפילה שלהם.
סיכום: פעולה שעברה דיברנו על הריכוז שצריך להתפלל. אבל זה מאוד קשה שחברים מדברים.
הפה שלנו הוא כוח ולכן חשוב שנדע לשים את הכוח הזה בדברים משמעותיים וחשובים. בואו נשים עכשיו מטרה – לא מדברים בתפילה
ומכבדים אותה.
כוונה:
1. בוחרים חניך שצריך לזמזם שיר וכל השאר צריכים לנחש איזה שיר הוא עושה
.2. אומרים לחניך לקרוא משפט ולשאר החניכים להגיב בהתאם.
משפט 1: שוק הפרמקולוגי המודרני מציע מגוון רחב של תרופות לאוסטיאופורוזיס,
המיוצגות בעיקר על ידי תרופות אנטירזורבטיביות.
משפט 2: מכבי ת"א האלופים!!
3. סיפור: מעשה באב אחד שהביא את בנו הקט לבית הכנסת של הבעל שם טוב. הילד היה בן כפר קטן, ולא ידע לקרוא. אמנם, הוא שמח מאד להגיע אל
העיר הגדולה, ולהתפלל בבית הכנסת של הבעש"ט.
הוא עקב אחרי התפילות של כל האנשים. מסתבר שהם עמדו, עטופים בטליתות. כולם נראים נקיים, מכובדים, ומשתדלים כל כך לכוון בתפילה. הרי כולנו
זקוקים לשנה טובה ומתוקה, להיכתב לחיים ולשלום.
הילד צפה בכולם ורצה להשתתף עמהם..אבל הוא לא יודע לקרוא והואכל כך רצה להתפלל. לעשות משהו עבור הקב"ה.
בלי לחוש בכך, פשפש בכיסו ומצא חליל. חליל של רועים. כזה שהיה מנגן בו בשעה שהיה שומר על העדר בכפר שלו. הילד לא היה אמור להביא את החליל לבית הכנסת. הרי זה מוקצה, כי אסור לחלל או לנגן בשבת וביום טוב, בראש השנה וביום
הכיפורים. הילד עמד בצד והסתכל בהמון המתפללים הגועש, וליבו יוצא אל התפילה, וידו
אחזה בחליל, ובלי להרגיש הוא קירב את החליל אל פיו, ו....
קול תקיעה גדולה בחליל נשמע בבית הכנסת. כל קהל המתפללים עצרו את תפילתם , כי רצו לדעת מי מעז להביא חליל, חפץ מוקצה לבית כנסת ביום הקדוש הזה. הילד שהבין את גודל
המעשה שעשה פחד ממה שהולך לקרות ומה יעשו לו.
אבל אז, הבעל שם טוב, שהיה שקוע עדיין בתפילה, ומאמצי התפילה ניכרו עליו, התרומם לפתע. כאילו הר של דאגות סר מעל כתפיו. הוא פנה אחורה ושאל:
מי עשה את זה? איפה הילד שחילל בחליל?
כמובן מיהרו להביא אליו את הילד. הילד שעדיין היה רועד מפחדו בקושי העז לשאת מבטו אל הבעל שם טוב. אבל ברגע שהביט בו, וראה את עיניו הטובות,
ידע שלא יקבל שום עונש.
והבעל שם טוב אמר: היתה גזירה קשה בשמים, ועמלתי קשה כדי לבטל אותה, אבל זה לא הצליח. לא הצליח. נסיתי ונסיתי, אבל התפילות לא עלו למעלה.
אבל אז, אמר הבעל שם טוב, הגיעה התקיעה בחליל, שיצאה מלב טהור,והיא בקעה את כל הרקיעים, שברה את כל המנעולים, פתחה את כל השערים.
והגזירה בטלה. ותפילותינו התקבלו לרצון.
והילד היה מאושר, למרות שעדיין לא הבין מדוע מה שעשה היה חשוב כל כך.
4. סיכום : שאתם עומדים מול ד' אתם צריכים להתכוון למה שאתם אומרים ולא סתם למלמל מילים לא מובנות, כי אז אין שום משמעות למה שאתם אומרים. כדי שתוכלו
להתרכז יותר בתפילה כדאי להבין את מה שאנחנו אומרים, ככה גם נתכוון יותר.
למה תפילה?
1. אומרים לחניכים שיש דג זהב שיכול להגשים את המשאלות שלנו ושואלים את החניכים מה הם היו מבקשים מהדג.
2. שואלים את החניכים למה צריך להתפלל ?
3. מספרים על עיירה שבה אמרו שיש יום אחד בשבוע לדבר עם המלך. והיה ילדאחד שממש חיכה לזה והיה לו הרבה מה להגיד ולבקש מהמלך. וכשהיום הזה הגיע הוא התלבש יפה והלך בזמן כדי לא לאחר למלך. בדרך הוא פגש חבר, והם דיברו ובסוף הוא הפסיד את
ההזדמנות לדבר עם המלך.
4. סיפור:
הי! יוסי! אתה שומע אותי? אתה שוב לא מתסכל עליי..בעצם מתי אתה כן מעיף מבט לעברי?הנה אני קולט את עיניך המרצדות מפה לשם. על מה בדיוק אתה חושב? כן, יש אלף ואחד עיסוקים אחרים חוץ מאשר
להיזכר בי..לא, לא - אל תתנצל!אני לא אאמין לך. חשבתי אנחנו חברים כלומר, תמיד ביחד. ביחד כשטוב, ביחד כשרע. איזה
תמים הייתי..בהתחלה סירבתי להאמין שאתה יודע לבכות לי רק כשרע לך, כשאתה צריך איזה כתף להישען עליה..אבל עם הזמן הבחנתי שאת הדברים הטובים הבאמת שמחים שלך- אתה אוהב לשמור לעצמך ולאחרים..אני חושב שאפשר לקרוא לזה "חבר לעת צרה" כשיש לך צרה אתה תמיד מופיע!כל כך נרגש.. כלכך כואב.. כל כך מעורר רחמים..אתה מתכוון מכל הלב ורוצה שישמעו לבקשתך הנה, רק אתמול כ"כ רצית אופניים חדשים עם מהלכים, איך רצת אליי
בהתרגשות... תיארת בדיוק מה אתה רוצה. ביקשת- ממש התחננת! זה היה מדהים לראות
אותך ככה!אבל אחרי שיש לך כל מה שאתה רוצה,אתה פשוט נעלם לך ו.. זהו.נכון שלפעמים אתה בא אליי, ממלמל כמה מילים.. אבל רק בשביל לצאת ידי חובה. אני אפילו לא מבין מה אתה אומר!ואז- כשאתה רואה את החבר שלך- דני, אתה מיד בורח בלי היסוס או רגשות אשמה כלשהם..עכשיו אתה כבר לאכל כך מתכוון ולא כל כך חושב על מה שאתה אומר או מבקש. כנראה שהכל טוב לך ולכן אתה
חושב שאין סיבה להודות על כך- למישהו שגדול ממך בהרבה..ואז- אני ממש נדהם!אפילו את המוסר הבסיסי שלך הזנחת כל כך?אני פשוט נגד חברותחד צדדית.. זה הכל!תראה, אפילו עכשיו אתה לא מסוגל להקשיב לי כמו שצריך!אני יודע, צריך לקרות משהו כדי שתתנער, כדי שתוכל להסתכל אליי טוב טוב ולומר מכל הלב מה שיש לך לומר.אולי אני נשמע כועס,מורגז.. אני אומר שההגדרה הטובה ביותר היא מאוכזב..אבל- אני פה למרות הכל, מחכה לך, מאמין בך,יודע שאתה יכול גם אחרת!*שואלים את החניכים מה הם חושבים על יוסי. האם הוא באמת חבר? ומסיימים: ממני,הסידור שלך.
5. סיכום: הדג זה בעצם הסידור \ ד' והוא יכול להגשים את כל המשאלות שלכם, אתם רק צריכים לבקש ולהאמין. יש לנו כל יום 3 הזדמנויות לדבר עם ד'- המלך! אנחנו צריכים לנצל אותם. התפילה היא לא רק למצבים קשים, גם להגיד תודה אם קרה לנו משהו טוב.
ריכוז:
1. החניכים מקבלים מקרה לדוג´ אישה תולה כביסה, החניך שעומד מקדימה צריך להציג בפנטומימה את המקרה, והחניך שעומד מאחורה צריך
להגיד את המחשבות של מי שעושה את הפעולה...משחקים את זה עם כמה מקרים ובסוף עם אדם
שמתפלל מנחה.מקרים: אישה תולה כביסה, ילד משחק במחשב, תלמיד בזמן שיעור, תפילת מנחה.
2. שני אחים רצו להקליט בטייפ, כל אחד תוכנית אחרת ששודרה ברדיו. אח אחדרצה להקליט את החדשות ואח שני רצה להקליט תוכנית למתכונים. אף אחד לא ויתר וכל רגע
הקליט אחד מהם כמה מילים ממה שרצה לשמוע, והתוצאה לפניכם:
"קול ישראל מירושלים שלום רב, השעה שש והרי החדשות מפי חמישה קישואים ירוקים.
להכנת האוכל, קצוץ את ראש הממשלה והוסף את שר האוצר לפי הצורך. ד"ר פרוינד מזכיר
שצריך להשרות במי מלח פושרים את המלך חוסיין שיופיע בשבוע הבא בצלחת עמוקה ורחבה עם
מרק שמיר. המנכ"ל הודיע שהמרק טעים, לא כדאי להתייעץ עם מועצת העגבניות שנרקבו
עקב תאונה קטלנית שקרתה בסיר לחץ על אש בינונית .משטרת ישראל מודיעה כי אמש נמלטו מבית
החולים לחולי רוח שני חצילים גדולים ושמנים ,כל היודע על מקום הימצאם מתבקש להודיע
לעוף ולחלק למנות שוות. עם ערב ניסו כוחותינו להקיף את דגי הכינרת בתוספת פרוסות לקישוט.
לכוחותינו אין נפגעים בעוד שלכוחות האויב ששה מלפפונים לצנצנת המיונז שבמקרר. לאחר
הארוחה מומלץ להכין מלחמה בצפון קוריאה. מפי מקורות יודעי דבר נודע שיאסר- ערפאת המריא
בשעות הבוקר לתוך מים רותחים שיש להוסיף להם את הלפתן. ראש הממשלה הודיע היום בממשלה
,שכדאי לקשט את העוגה ולהוסיף חטיבת גולני שיצא הבוקר לסיור ברצועת עזה, וזאת עקב רצועות
תפוחי עץ מטוגנות שנמצאו שלשום במדבר סיני..."סיכום: כשאנחנו מתפללים, אנחנו צריכים להתרכז התפילה ולא לחשוב מחשבות לא קשורות , נכון , זה קשה. אבל צריך להתאמץ כדי
שזה יצליח. הסיפור ממחיש איך ניראת התפילה שלנו שאנחנו לא מרוכזים
דיבורים:
1. אומרים לחניכים להסתדר לפי מידת נעליים בלי לדבר
2. מוציאים סוכריות או משהו כזה ואומרים לחניכים שמי שיצליח לא לדבר במשך דקה וחצי יקבל סוכריה (מראה שכשיש מטרה פתאום הרבה יותר קל לשלוט בעצמי ולא לדבר)
3. נותנים לחניך לספר משהו ושתוך כדי שני חניכים ידברו איתו.
4. סיפור: על רבי חשוב שהגיע לעירה . ועשו בשבילו תפילה חגיגית, ותוך כדי התפילה הוא רואה שכולם מדברים אחד עם השני. ואז שהוא עלה לדרשה שכולם חיכו לה והתחיל לקשקש מילים. כל האנשים התפלאו שהרב החשוב ככה עושה. ואז הוא הסביר שככה נשמעת התפילה שלהם.
סיכום: פעולה שעברה דיברנו על הריכוז שצריך להתפלל. אבל זה מאוד קשה שחברים מדברים.
הפה שלנו הוא כוח ולכן חשוב שנדע לשים את הכוח הזה בדברים משמעותיים וחשובים. בואו נשים עכשיו מטרה – לא מדברים בתפילה
ומכבדים אותה.
כוונה:
1. בוחרים חניך שצריך לזמזם שיר וכל השאר צריכים לנחש איזה שיר הוא עושה
.2. אומרים לחניך לקרוא משפט ולשאר החניכים להגיב בהתאם.
משפט 1: שוק הפרמקולוגי המודרני מציע מגוון רחב של תרופות לאוסטיאופורוזיס,
המיוצגות בעיקר על ידי תרופות אנטירזורבטיביות.
משפט 2: מכבי ת"א האלופים!!
3. סיפור: מעשה באב אחד שהביא את בנו הקט לבית הכנסת של הבעל שם טוב. הילד היה בן כפר קטן, ולא ידע לקרוא. אמנם, הוא שמח מאד להגיע אל
העיר הגדולה, ולהתפלל בבית הכנסת של הבעש"ט.
הוא עקב אחרי התפילות של כל האנשים. מסתבר שהם עמדו, עטופים בטליתות. כולם נראים נקיים, מכובדים, ומשתדלים כל כך לכוון בתפילה. הרי כולנו
זקוקים לשנה טובה ומתוקה, להיכתב לחיים ולשלום.
הילד צפה בכולם ורצה להשתתף עמהם..אבל הוא לא יודע לקרוא והואכל כך רצה להתפלל. לעשות משהו עבור הקב"ה.
בלי לחוש בכך, פשפש בכיסו ומצא חליל. חליל של רועים. כזה שהיה מנגן בו בשעה שהיה שומר על העדר בכפר שלו. הילד לא היה אמור להביא את החליל לבית הכנסת. הרי זה מוקצה, כי אסור לחלל או לנגן בשבת וביום טוב, בראש השנה וביום
הכיפורים. הילד עמד בצד והסתכל בהמון המתפללים הגועש, וליבו יוצא אל התפילה, וידו
אחזה בחליל, ובלי להרגיש הוא קירב את החליל אל פיו, ו....
קול תקיעה גדולה בחליל נשמע בבית הכנסת. כל קהל המתפללים עצרו את תפילתם , כי רצו לדעת מי מעז להביא חליל, חפץ מוקצה לבית כנסת ביום הקדוש הזה. הילד שהבין את גודל
המעשה שעשה פחד ממה שהולך לקרות ומה יעשו לו.
אבל אז, הבעל שם טוב, שהיה שקוע עדיין בתפילה, ומאמצי התפילה ניכרו עליו, התרומם לפתע. כאילו הר של דאגות סר מעל כתפיו. הוא פנה אחורה ושאל:
מי עשה את זה? איפה הילד שחילל בחליל?
כמובן מיהרו להביא אליו את הילד. הילד שעדיין היה רועד מפחדו בקושי העז לשאת מבטו אל הבעל שם טוב. אבל ברגע שהביט בו, וראה את עיניו הטובות,
ידע שלא יקבל שום עונש.
והבעל שם טוב אמר: היתה גזירה קשה בשמים, ועמלתי קשה כדי לבטל אותה, אבל זה לא הצליח. לא הצליח. נסיתי ונסיתי, אבל התפילות לא עלו למעלה.
אבל אז, אמר הבעל שם טוב, הגיעה התקיעה בחליל, שיצאה מלב טהור,והיא בקעה את כל הרקיעים, שברה את כל המנעולים, פתחה את כל השערים.
והגזירה בטלה. ותפילותינו התקבלו לרצון.
והילד היה מאושר, למרות שעדיין לא הבין מדוע מה שעשה היה חשוב כל כך.
4. סיכום : שאתם עומדים מול ד' אתם צריכים להתכוון למה שאתם אומרים ולא סתם למלמל מילים לא מובנות, כי אז אין שום משמעות למה שאתם אומרים. כדי שתוכלו
להתרכז יותר בתפילה כדאי להבין את מה שאנחנו אומרים, ככה גם נתכוון יותר.