פורסם: 07/07/2022, 03:25
שלב 1- פתיחה
מחלקים לחניכים סוכריות/טופי ורואים שאף אחד מהם לא אומר תודה.
שלב 2- משחק
המדריך עושה תנועה כלשהי בעזרת חפץ. כל חניך בתורו מקבל את החפץ וצריך לחזור בדיוק על אותה תנועה שהמדריך עשה.
כשהחפץ מגיע בסוף הסבב אל המדריך הוא אומר תודה לחניך שהביא לו אותו.
ובכל פעם שהחניך מנסה להעתיק את התנועה- המדריך אומר לו שהוא לא הצליח לעשות כמוהו.
הקטע הוא שהם לא אומרים תודה.
ממשיכים ככה הרבה סבבים עד שמישהו אומר תודה (כנראה שהם לא יגידו תודה אז פשוט עוצרים מתישהו.)
שלב 3- סיטואציות
כל חניך מקבל שני פתקים של שתי תגובות שונות.
פתק 1: אומר/ת תודה
פתק 2: ממשיך/ה הלאה
מקריאים את הסיטואציות הבאות ולאחר כל סיטואציה כל חניך מרים את הפתק עם התגובה שלדעתו כך בדיוק היה מגיב.
1. המנקה בבית ספר ניקתה את הכיתה שלי בסוף היום.
2. השומר של הקניון בדק לכם את התיק.
3. נהג האוטובוס הסיע אתכם.
4. אמא שלכם קיפלה כביסה עבורכם.
5. חברים עשו לכם יומולדת הפתעה.
6. המורה עבדה כל הלילה בבדיקה כדי להחזיר לכם את המבחן.
7. סבתא קנתה לכם מתנה ליום הולדת.
8. מישהו החמיא לכם.
9. אבא הסיע אתכם טרמפ.
10. מוכר בחנות עזר לכם למצוא את החולצה שרציתם.
שלב 4- סיפור
בעקבות מרק ירקות:
זוג חברים ביום קיץ בהיר, חפשו מסעדה ברחובה של העיר. אחרי שמצאו, התיישבו בתוכה, והזמינו כמובן לשלחן ארוחה.
המתינו מעט, אולי שתי דקות, ובא המלצר עם מרק ירקות. הם אכלו המרק, הוא היה נהדר, ואמר האחד: "בא נודה למלצר."
הם קמו מיד והלכו למלצר ואמרו: "המרק, הוא היה נהדר." אמר המלצר: "שמחתי כל כך, אבל אם להודות תודו לטבח."
אז ראשית הם הודו למלצר, אח"כ הם הלכו ואמרו "תודה" לטבח, אמר הטבח: "ברכות זה נעים, אבל בגלל הירקות המרק הוא טעים. לא רק לי מגיעות הברכות- אלא למי שמכר הירקות".
אז ראשית הם הודו למלצר, אחר כך הם הלכו ואמרו "תודה" לטבח, אחר כך נסעו לשוק וישר בקשו להודות לאדם שמכר. אמר המוכר: "להודות הן אפשר לנהג שהביא את הירקות מן הכפר".
אמר הנהג: "הריני מסמיק עניין התודה נראה לי מצחיק. לי להודות זה ממש מיותר, כל התודה מגיעה לאיכר."
אז ראשית הם הודו למלצר, אחר כך הם הלכו ואמרו "תודה" לטבח, אחר כך נסעו לשוק וישר, בקשו להודות לאיש שמכר. אחר כך הודו בחיוך מאושר לנהג שהביא הירקות מהכפר, ומיד בלי לחוס על זמנם היקר הם נסעו אל הכפר והודו לאיכר.
שמח האיכר לשמוע תודה "אך לי לא מגיעות הברכות", הוא הודה. "טיב הירקות לא תלוי בי דווקא אלא במזג האוויר, בסוג הקרקע, בכמות הגשמים בחוזקם, מועדם כלומר, אם להודות זה לא לאדם. כי רק מי ששולט על טללים ורוחות הוא אחראי על טיבו של מרק ירקות."
אז ראשית הם הודו למלצר, אחר כך הם הלכו ואמרו "תודה" לטבח, אחר כך נסעו לשוק וישר בקשו להודות לאיש שמכר. אחר כך הודו בחיוך מאושר לנהג שהביא הירקות מהכפר, ומיד בלי לחוס על זמנם היקר הם נסעו אל הכפר והודו לאיכר. ובסוף הם הודו למי ששולט, על חמה, אדמה ורוחות בלי עת, למי שאחראי על טללים וגשמים: חן, חן על מרק הירקות הטעים!
שלב 5- מסר וסיכום
מסבירים לחניכים את כל השלבים בפעולה. עד לקטע זה לא אומרים להם את הפאנץ'.
שואלים את החניכים בהצבעה:
כמה מכם הרימו ברוב הסיטואציות את הפתק של אמירת התודה?
כמה מכם אמרו תודה כשחילקנו לכם את הממתק בתחילת הפעולה?
מראים לחניכים את הפער בין זה שכולם אמרו בסיטואציות שהם היו אומרים תודה אבל כשחילקנו להם ממתק אף אחד מהם לא אמר תודה.
במשחק ששיחקנו- אף אחד מכם לא הצליח לעשות כמו המדריך. הדבר שאף אחד לא קלט הוא שהמדריך אמר תודה ברגע שהביאו לו את החפץ.
יש ערך חשוב באימרת התודה, להעריך ולהכיר תודה לאנשים שעושים עבורנו דברים.
שימו לב כמה דברים קטנים ומשמעותיים יש בחיים שלנו שאנחנו מכירים את התודה ולא אומרים תודה.
זה יכול להיות לאמא או אבא שעושים עבורנו כל כך הרבה ולא חשבנו להגיד להם תודה.
חבר או חברה עושה בשבילכם משהו- להגיד לו תודה.
שבת שלום!
מחלקים לחניכים סוכריות/טופי ורואים שאף אחד מהם לא אומר תודה.
שלב 2- משחק
המדריך עושה תנועה כלשהי בעזרת חפץ. כל חניך בתורו מקבל את החפץ וצריך לחזור בדיוק על אותה תנועה שהמדריך עשה.
כשהחפץ מגיע בסוף הסבב אל המדריך הוא אומר תודה לחניך שהביא לו אותו.
ובכל פעם שהחניך מנסה להעתיק את התנועה- המדריך אומר לו שהוא לא הצליח לעשות כמוהו.
הקטע הוא שהם לא אומרים תודה.
ממשיכים ככה הרבה סבבים עד שמישהו אומר תודה (כנראה שהם לא יגידו תודה אז פשוט עוצרים מתישהו.)
שלב 3- סיטואציות
כל חניך מקבל שני פתקים של שתי תגובות שונות.
פתק 1: אומר/ת תודה
פתק 2: ממשיך/ה הלאה
מקריאים את הסיטואציות הבאות ולאחר כל סיטואציה כל חניך מרים את הפתק עם התגובה שלדעתו כך בדיוק היה מגיב.
1. המנקה בבית ספר ניקתה את הכיתה שלי בסוף היום.
2. השומר של הקניון בדק לכם את התיק.
3. נהג האוטובוס הסיע אתכם.
4. אמא שלכם קיפלה כביסה עבורכם.
5. חברים עשו לכם יומולדת הפתעה.
6. המורה עבדה כל הלילה בבדיקה כדי להחזיר לכם את המבחן.
7. סבתא קנתה לכם מתנה ליום הולדת.
8. מישהו החמיא לכם.
9. אבא הסיע אתכם טרמפ.
10. מוכר בחנות עזר לכם למצוא את החולצה שרציתם.
שלב 4- סיפור
בעקבות מרק ירקות:
זוג חברים ביום קיץ בהיר, חפשו מסעדה ברחובה של העיר. אחרי שמצאו, התיישבו בתוכה, והזמינו כמובן לשלחן ארוחה.
המתינו מעט, אולי שתי דקות, ובא המלצר עם מרק ירקות. הם אכלו המרק, הוא היה נהדר, ואמר האחד: "בא נודה למלצר."
הם קמו מיד והלכו למלצר ואמרו: "המרק, הוא היה נהדר." אמר המלצר: "שמחתי כל כך, אבל אם להודות תודו לטבח."
אז ראשית הם הודו למלצר, אח"כ הם הלכו ואמרו "תודה" לטבח, אמר הטבח: "ברכות זה נעים, אבל בגלל הירקות המרק הוא טעים. לא רק לי מגיעות הברכות- אלא למי שמכר הירקות".
אז ראשית הם הודו למלצר, אחר כך הם הלכו ואמרו "תודה" לטבח, אחר כך נסעו לשוק וישר בקשו להודות לאדם שמכר. אמר המוכר: "להודות הן אפשר לנהג שהביא את הירקות מן הכפר".
אמר הנהג: "הריני מסמיק עניין התודה נראה לי מצחיק. לי להודות זה ממש מיותר, כל התודה מגיעה לאיכר."
אז ראשית הם הודו למלצר, אחר כך הם הלכו ואמרו "תודה" לטבח, אחר כך נסעו לשוק וישר, בקשו להודות לאיש שמכר. אחר כך הודו בחיוך מאושר לנהג שהביא הירקות מהכפר, ומיד בלי לחוס על זמנם היקר הם נסעו אל הכפר והודו לאיכר.
שמח האיכר לשמוע תודה "אך לי לא מגיעות הברכות", הוא הודה. "טיב הירקות לא תלוי בי דווקא אלא במזג האוויר, בסוג הקרקע, בכמות הגשמים בחוזקם, מועדם כלומר, אם להודות זה לא לאדם. כי רק מי ששולט על טללים ורוחות הוא אחראי על טיבו של מרק ירקות."
אז ראשית הם הודו למלצר, אחר כך הם הלכו ואמרו "תודה" לטבח, אחר כך נסעו לשוק וישר בקשו להודות לאיש שמכר. אחר כך הודו בחיוך מאושר לנהג שהביא הירקות מהכפר, ומיד בלי לחוס על זמנם היקר הם נסעו אל הכפר והודו לאיכר. ובסוף הם הודו למי ששולט, על חמה, אדמה ורוחות בלי עת, למי שאחראי על טללים וגשמים: חן, חן על מרק הירקות הטעים!
שלב 5- מסר וסיכום
מסבירים לחניכים את כל השלבים בפעולה. עד לקטע זה לא אומרים להם את הפאנץ'.
שואלים את החניכים בהצבעה:
כמה מכם הרימו ברוב הסיטואציות את הפתק של אמירת התודה?
כמה מכם אמרו תודה כשחילקנו לכם את הממתק בתחילת הפעולה?
מראים לחניכים את הפער בין זה שכולם אמרו בסיטואציות שהם היו אומרים תודה אבל כשחילקנו להם ממתק אף אחד מהם לא אמר תודה.
במשחק ששיחקנו- אף אחד מכם לא הצליח לעשות כמו המדריך. הדבר שאף אחד לא קלט הוא שהמדריך אמר תודה ברגע שהביאו לו את החפץ.
יש ערך חשוב באימרת התודה, להעריך ולהכיר תודה לאנשים שעושים עבורנו דברים.
שימו לב כמה דברים קטנים ומשמעותיים יש בחיים שלנו שאנחנו מכירים את התודה ולא אומרים תודה.
זה יכול להיות לאמא או אבא שעושים עבורנו כל כך הרבה ולא חשבנו להגיד להם תודה.
חבר או חברה עושה בשבילכם משהו- להגיד לו תודה.
שבת שלום!