פורסם: 14/07/2022, 14:28
בס''ד ובהשתדלותנו
רעיונות לסדר ט''ו בשבט שבטי
-1-
משל שורשי העץ
ברוש / אריאל זילבר
ואני ראיתי ברוש
שניצב בתוך שדה מול פני השמש
בחמסין, בקרה
אל מול פני הסערה.
על צידו נטה הברוש
לא נשבר את צמרתו הרכין עד עשב.
והנה, מול הים
קם הברוש ירוק ורם.
הנה ברוש, לבדו
מול אש ומים.
הנה ברוש, לבדו
עד השמיים.
ברוש, לבדו איתן.
לו רק ניתן ואלמד
את דרכו של עץ אחד.
ואני כמו תינוק
שנשבר ולא יכול מול פני השמש.
בחמסין, בקרה
אל מול פני הסערה.
← לעץ יש ענפים יפים, עלים, פירות משובחים, וטעימים, אבל כל זה לא היה שווה בלי החלק החשוב ביותר בעץ, החלק שנותן לו לחיות. השורשים.
השורשים מחזיקים את העץ שלא יזוז ויעוף ברוח ובסערות, ולא משנה מה יקרה לפירות, לענפים ולעלים - תמיד העץ יוכל להתחדש בזכות השורשים שלו, שנטועים עמוק באדמה ושומרים עליו.
כך גם אנחנו. אם הערכים והמידות שלנו יהיו טובים וחזקים, אנחנו אף פעם לא ניפול ונישבר, כי יש לנו מה שמחזיק אותנו ומגן עלינו.
-2-
משל הנטיעות
נפגשו רב יצחק ורב נחמן ושוחחו בדברי תורה שעה ארוכה. כשנפרדו, ביקש רב נחמן: "יברכני, רבי"!
השיב לו רבי יצחק:
"אמשול לך משל, למה הדבר דומה? לאדם שהיה הולך במדבר והיה רעב ועיף וצמא, ומצא אילן שפירותיו מתוקין, וצילו נאה, ואמת המים עוברת תחתיו.
אכל מפירותיו, ושתה ממימיו וישב בצילו.
וכשביקש לילך אמר: "אילן, אילן! במה אברכך?
אם אומר לך שיהו פירותיך מתוקין, הרי פירותיך מתוקין;
שיהא צילך נאה, הרי צילך נאה;
שתהא אמת המים עוברת תחתיך, הרי אמת המים עוברת תחתיך - - -
אלא, יהי רצון, שכל נטיעות שנוטעין ממך יהיו כמותך".
אף אתה, במה אברכך?
אם בתורה, הרי (יש לך) תורה;
אם בעושר, הרי עושר;
אם בבנים, הרי בנים - - -
אלא יהי רצון, שיהו צאצאי מעיך (ילדיך) כמותך".
תלמוד בבלי, מסכת תענית דף ה
← מעלים שאלות לדיון:
איזה פירות כבר יש לכם בחיים ואיזה פירות הייתם רוצים לראות?
האם אתם מרגישים שאתם ההמשך של ההורים שלכם?
מה אתם לוקחים מהבית שלכם הלאה?
-3-
תקוע או נטוע?
איך זה להיות עץ / דתיה בן-דור
פעם שאלתי עץ -
"עץ, איך זה להיות עץ?"
"אתה וודאי מתלוצץ"- אמר העץ.
"לא ולא", אמרתי - "ברצינות גמורה,
זה טוב או רע?"
"רע?" תמה העץ. "מדוע?"
"ולא אכפת לך שאתה תקוע כל השבוע?"
"אינני תקוע, אני הרי נטוע"
"ולא מתחשק לך לפעמים ללכת לבקר חברים
או לראות מה נשמע במקומות אחרים?"
"אין לי כל צורך לנוד ולנוע.
ציפורים מזמרות לי באופן קבוע
פרפרים לי נושקים, מלטפת הרוח
ולנגד עיני כל האופק פתוח."
"ובלילה כשכולם ישנים - אז מה?"
"בלילה אני מאזין לדממה
ושומע
איך נושמת האדמה
איך פירות מבשילים
איך יורדים הטללים
ובתוך ענפי ישנים גוזלים ואני שומר על שנתם."
"אני אוהב אותך עץ" - אמרתי
והלכתי אל גני
ונטעתי לי עץ מול חלוני.
← אפשר ללמוד מעץ פשוט להיות. לפעמים אנחנו רוצים רק לרוץ ממקום למקום, ואנחנו שוכחים להסתכל סביבנו, להביט, לחיות את ההווה, לראות את פלאי הבריאה ולהינות מיופי העולם ומהטוב שהקב''ה נתן לנו.
-4-
נתינה אינסופית
העץ הנדיב / ש. סילברסטיין
← מעלים שאלות לדיון:
האם הילד צריך להתנהג אחרת לעץ?
האם הוא חייב להישאר תמיד ילד בשביל העץ?
האם העץ רק נותן או גם מקבל?
האם העץ נותן לילד יותר מדי?
איך אנחנו לומדים מהסיפור על נתינה בחיי היומיום שלנו?
ט''ו בשבט שמח וב''הצלחה!!
רעיונות לסדר ט''ו בשבט שבטי
-1-
משל שורשי העץ
ברוש / אריאל זילבר
ואני ראיתי ברוש
שניצב בתוך שדה מול פני השמש
בחמסין, בקרה
אל מול פני הסערה.
על צידו נטה הברוש
לא נשבר את צמרתו הרכין עד עשב.
והנה, מול הים
קם הברוש ירוק ורם.
הנה ברוש, לבדו
מול אש ומים.
הנה ברוש, לבדו
עד השמיים.
ברוש, לבדו איתן.
לו רק ניתן ואלמד
את דרכו של עץ אחד.
ואני כמו תינוק
שנשבר ולא יכול מול פני השמש.
בחמסין, בקרה
אל מול פני הסערה.
← לעץ יש ענפים יפים, עלים, פירות משובחים, וטעימים, אבל כל זה לא היה שווה בלי החלק החשוב ביותר בעץ, החלק שנותן לו לחיות. השורשים.
השורשים מחזיקים את העץ שלא יזוז ויעוף ברוח ובסערות, ולא משנה מה יקרה לפירות, לענפים ולעלים - תמיד העץ יוכל להתחדש בזכות השורשים שלו, שנטועים עמוק באדמה ושומרים עליו.
כך גם אנחנו. אם הערכים והמידות שלנו יהיו טובים וחזקים, אנחנו אף פעם לא ניפול ונישבר, כי יש לנו מה שמחזיק אותנו ומגן עלינו.
-2-
משל הנטיעות
נפגשו רב יצחק ורב נחמן ושוחחו בדברי תורה שעה ארוכה. כשנפרדו, ביקש רב נחמן: "יברכני, רבי"!
השיב לו רבי יצחק:
"אמשול לך משל, למה הדבר דומה? לאדם שהיה הולך במדבר והיה רעב ועיף וצמא, ומצא אילן שפירותיו מתוקין, וצילו נאה, ואמת המים עוברת תחתיו.
אכל מפירותיו, ושתה ממימיו וישב בצילו.
וכשביקש לילך אמר: "אילן, אילן! במה אברכך?
אם אומר לך שיהו פירותיך מתוקין, הרי פירותיך מתוקין;
שיהא צילך נאה, הרי צילך נאה;
שתהא אמת המים עוברת תחתיך, הרי אמת המים עוברת תחתיך - - -
אלא, יהי רצון, שכל נטיעות שנוטעין ממך יהיו כמותך".
אף אתה, במה אברכך?
אם בתורה, הרי (יש לך) תורה;
אם בעושר, הרי עושר;
אם בבנים, הרי בנים - - -
אלא יהי רצון, שיהו צאצאי מעיך (ילדיך) כמותך".
תלמוד בבלי, מסכת תענית דף ה
← מעלים שאלות לדיון:
איזה פירות כבר יש לכם בחיים ואיזה פירות הייתם רוצים לראות?
האם אתם מרגישים שאתם ההמשך של ההורים שלכם?
מה אתם לוקחים מהבית שלכם הלאה?
-3-
תקוע או נטוע?
איך זה להיות עץ / דתיה בן-דור
פעם שאלתי עץ -
"עץ, איך זה להיות עץ?"
"אתה וודאי מתלוצץ"- אמר העץ.
"לא ולא", אמרתי - "ברצינות גמורה,
זה טוב או רע?"
"רע?" תמה העץ. "מדוע?"
"ולא אכפת לך שאתה תקוע כל השבוע?"
"אינני תקוע, אני הרי נטוע"
"ולא מתחשק לך לפעמים ללכת לבקר חברים
או לראות מה נשמע במקומות אחרים?"
"אין לי כל צורך לנוד ולנוע.
ציפורים מזמרות לי באופן קבוע
פרפרים לי נושקים, מלטפת הרוח
ולנגד עיני כל האופק פתוח."
"ובלילה כשכולם ישנים - אז מה?"
"בלילה אני מאזין לדממה
ושומע
איך נושמת האדמה
איך פירות מבשילים
איך יורדים הטללים
ובתוך ענפי ישנים גוזלים ואני שומר על שנתם."
"אני אוהב אותך עץ" - אמרתי
והלכתי אל גני
ונטעתי לי עץ מול חלוני.
← אפשר ללמוד מעץ פשוט להיות. לפעמים אנחנו רוצים רק לרוץ ממקום למקום, ואנחנו שוכחים להסתכל סביבנו, להביט, לחיות את ההווה, לראות את פלאי הבריאה ולהינות מיופי העולם ומהטוב שהקב''ה נתן לנו.
-4-
נתינה אינסופית
העץ הנדיב / ש. סילברסטיין
← מעלים שאלות לדיון:
האם הילד צריך להתנהג אחרת לעץ?
האם הוא חייב להישאר תמיד ילד בשביל העץ?
האם העץ רק נותן או גם מקבל?
האם העץ נותן לילד יותר מדי?
איך אנחנו לומדים מהסיפור על נתינה בחיי היומיום שלנו?
ט''ו בשבט שמח וב''הצלחה!!