פורסם: 14/07/2022, 22:25
פעולת פתיחת מערך
לפזר כמה חטיפים בצלחות לכיבוד - גם בשביל המשחק מילים (כבוד/כיבוד - הבנתם? ) וגם כדי להכניס לאווירת פתיחת מערך...
אפשר גם לתלות בחדר כל מיני אמירות של חז''ל שקשורות לכבוד, שיהיו תלויות לכל אורך המערך, כמו "יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך", "כבד את אביך ואת אימך", "ואהבת לרעך כמוך", "והדרת פני זקן", "איזהו מכובד? המכבד את הבריות" וכו...
משחקים:
*וואה- עומדים במעגל, שמים את הידיים לכיוון מרכז המעגל וצועקים וואה. בוחרים חניך שמתחיל והוא מרים את הידיים למעלה וצועק וואה. שני החניכים שבצדדים שלו עושים תנועה מהירה של ידיים לכיוון המותניים שלו וצועקים וואה. הוא מעביר את הוואה למישהו אחר - מכוון ידיים לכיוונו וצועק וואה, וכך זה ממשיך - מי שהעבירו אליו את הוואה מרים ידיים וצועק וואה, השניים בצדדים....
*להעביר חטיף כשכל אחד שמקבל לוקח אחד ונותן מחמאה למישהו מהשבט. הוא נותן לו את החטיף, ואחרי שהוא אוכל אחד הוא נותן מחמאה למישהו אחר מהשבט, וככה עד שנגמר החטיף/הכוח/המחמאות... אסור להחמיא למי שהחמיא לך (רק במסגרת המשחק הזה כמובן...)
*מלמדים את החניכים את השיר "ואהבת... את מי?" (https://youtu.be/SAnRY9kUhGc).
אפשר לחלק לשתי קבוצות כשקבוצה אחת עונה לקבוצה השנייה (קבוצה 1: "ואהבת", קבוצה 2: "את מי?" וכו'...)
*פים פם פום כבוד - משחקים פים פם פום עם הגדות שקשורות לכבוד (נספח 1)
אפשר לדון עם החניכים אם הם מסכימים שכל ההגדרות קשורות לכבוד. אולי שיסבירו על כמה מההגדרות למה לדעתם זה קשור לכבוד.
*קוראים לחניכים הגדרה מילונית לכבוד (נספח 2), ושואלים אותם מה זה כבוד בשבילם? למה חשוב לכבד?
פעולה 2 - שבת - את מי מכבדים ולמה?
משחקים:
*המלך אמר
*הרוח נושבת כבוד- הרוח נושבת רגילה, כשההגדרות קשורות למי מכבדים: "הרוח נושבת לכיוון כל מי שמכבד את..."
*אקווה קווה זה אחד המשחקים עם המלל הכי פחות מכבד, אז המצאנו לו מילים חדשות שקשורות לכבוד:
"אקווה קווה דלה אומה
קווה קווה קווה קווה קווה קווה
דה-סימטריקו, אבא'שך צדיקו
אמא'שך בממשלה, ואתה פה בשבילה
וזה יסוד, לשבת לעמוד
כבוד!!!
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
[תראו עד כמה אפשרי ממש לעמוד ולשבת תוך כדי שאומרים לשבת לעמוד - זה יכול להיות ממש טוב...]
מי שנפסל צריך לענות על שאלה שקשורה לכבוד (כדאי מראש לכתוב את השאלות על דפים ולפזר באמצע. גם את המילים כדאי לכתוב בגדול על דף באמצע...):
-שם של מישהו שאתה מכבד
-מקרה שלא כיבדו אותך/ לא כיבדת מישהו
-האם לדעתך צריך לכבד את כולם?
-לספר פאדיחה
-האם יש מורה או מנהל שאתה מכבד?
אחר כך אפשר לתת גם סתם לאנשים לענות על אחת השאלות אם הם רוצים...
*לקרוא את הטקסט "ואהבת לרעך כמוך"/ מאת הרב נפתלי הרץ ויזל:
"וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ"
אם כוונת הפסוק שיאהב כל אדם כאשר אוהב את עצמו, יפלא מאד, שיצוונו על דבר שאינו בכח שום נפש, ואי אפשר שיאהב האדם את זולתו, וביותר איש נכרי (זר) לו, כאשר אוהב את עצמו, גם אין לצוות על אהבה ושנאה שאין האדם מושל עליהן, ועוד: אם כן צריך שיתאבל על צרה של זולתו, מעל צרת נפשו, וחייו אינם חיים, שאין לך שעה שלא יראה ולא ישמע בצרת אחר... ואומר אני, שאין מילת "כָּמוֹךָ" בלשון הקודש כולל כוונה זו, אלא "כָּמוֹךָ" פירושו: הדומה לך, כמו (בראשית מ"ד) "כִּי כָמוֹךָ כְּפַרְעֹה" – דומה אתה במעלתך למעלת פרעה; "אֵין נָבוֹן וְחָכָם כָּמוֹךָ" (בראשית מ"א ל"ט – שוה לך ודומה לך; וכן כולם.
וכן כאן פירושו "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ" שהוא כמוך – שוה לך ודומה לך, שנברא גם הוא בצלם אלוהים, והרי הוא אדם כמוך, וזה כולל לכל בני אדם, שכולם נבראים בצלם. על זה אמר ר' עקיבא (ספרא שם) "זה כלל גדול בתורה".
פעולה 3 - איך מרגישים כשמכבדים אותנו?
משחקים:
*עידודים - טורניר אבן ג'וק - מסתובבים בחדר ומשחקים אבן-ג'וק עם מי שנפגשים איתו. מי שהפסיד צריך ללכת אחרי מי שניצח ולעודד אותו. אם מישהו ניצח את מי שהפסדת לו, עוברים לעודד את המנצח החדש. מנצח בסוף מי שמנצח את המשחק האחרון...
*משחק השוקולד - בבגדים שצריך ללבוש חשוב שיהיה כתר...
*מלך התנועות
שואלים את החניכים איך הם הרגישו כשכיבדו אותם? כשעודדו אותם? כשהם לבשו כתר? כשכולם עשו את מה שהם עשו?
*אחר כך אפשר לשחק את הכיסא הריק - מתיישבים על כיסאות במעגל, וחניך אחד קם ככה שיש כיסא ריק. המטרה שלו היא לשבת על כיסא ריק כלשהו במעגל, והמטרה של כל השאר היא למנוע ממנו את זה בעזרת מעבר לשבת בכיסא הריק.
אחר כך שואלים את החניך איך היה כשלא נתנו לו לשבת? כשלא כיבדו אותו כביכול?
מסר: כיף לנו כשמכבדים אותנו, ולא כיף לנו כשלא, אז בואו נכבד את כולם!
פעולה 4 - שבת - דיבור מכבד
משחקים:
*כן לא שחור לבן
*להיפתגם - חניך צריך לחשוב על פעולה כלשהי, והקבוצה צריכה לגלות מה הפעולה הייתה. החניך יכול לעזור להם בכך שיחליף את הפועל שלו בפועל להיפתגם, וישתמש בו במשפטים, לדוגמא: "אני מיפתגם פעם ביום"...
*לבחור מתנדב ולהגיד לו לספר סיפור מוכר (כמו כיפה אדומה למשל. אתם מחליטים...) רק בלי מילים שליליות, כמו לא, כאילו, אין, אסור, רשע וכו'... כדאי לכתוב את המילים מראש על דפים ולפזר באמצע כדי שידעו מה אסור להגיד.
*גרסה נוספת למשחק הקודם:
בוחרים ארבעה מתנדבים ומבקשים מהם לספר סיפור מוכר ככה שכל אחד אומר משפט, בסבב, בלי להשתמש באות ו' בכלל!!
-> עד עכשיו במשחקים ראינו את הכוח של מילים, שברגע שאסור להשתמש במילה אחת הרבה יותר קשה להתבטא, אבל גם רואים שאפשר לוותר על מילים לא טובות (קללות לדוגמא), ועדיין להעביר את המסר.
*אחר כך אפשר לדבר גם על הטוב שמילים יכולות לעשות, לדוגמא בלהצחיק אנשים: כל החניכים במקביל אומרים שם עצם למי שמימינם ופועל/ תואר למי שמשמאלם, ואז כולם מחברים את המילים ומשתפים את הדברים המצחיקים שיצאו להם (לדוגמא, "קרנף מעורבב")
סיכום מערך
פה יש כמה אופציות, תלוי בגיל ובחניכים ובאווירה...
-אפשר לדבר על כיבוד הורים, ואז לעשות ערב יצירה עם ההורים
-אפשר לעשות פעולה על כיבוד הורים כשבסופה כותבים מכתבים להורים, עם מוזיקה רגועה כזאת ברקע...
ו/או מבקשים מההורים מראש לכתוב מכתבים לילדים ונותנים להם אותם בסוף הפעולה על כיבוד הורים גם עם מוזיקה רגועה כזאת ברקע, ובשקט, נותנים לכולם זמן עם המכתב שלהם, וככה כל אחד מגיע למסקנת כיבוד ההורים שלו...
-אפשר לדבר על כבוד לזקנים, וללכת לבית אבות עם שאלות מנחות או רשימת שאלות שהחניכים חשבו עליהם מראש ולשבת עם המבוגרים ולשמוע מניסיון החיים שלהם...
-אפשר להזמין את רב השכונה או מישהו מכובד אחר לתת להם שיחה, לאו דווקא על כבוד, וככה הם מתאמנים על כבוד...
בהצלחה!!!
נספח 1:
יהיה שר בכנסת
יתנדב עם זקנים
יהיה מורה לגאוגרפיה
יגור ליד ההורים
יזכה בחידון התנך
יתקל בעמוד ויבקש סליחה
יהיה האחד שיאסוף זבל אחרי הפיקניק
יהיה מפקד בצה''ל
יתנדב במד''א
יודיע למורה לפני שהוא מבריז
אף פעם לא רב עם ההורים
יהיה פרופסור לפיזיקה
ידבר עם זקנים באוטובוס
יגור בבית עם 4 קומות
יהיה מוזיקאי/זמר מצליח
יכתוב ספר על משבר האקלים
יביא פרחים לאמא לשבת
יהיה שופט
יעשה 3 מגמות
יהיה פרשן פוליטי
תמיד מגיע בזמן לדברים
רב מכות עם אחים שלו
יהיה מורה לספרות
תמיד יצביע אותו הדבר בבחירות כל החיים
יהיה רב
יש לו את ההורים הכי מגניבים
יהיה סטנדאפיסט
יסתובב עם חליפה ועניבה כל הזמן
אשתו/ בעלה יהיו ראש המוסד
יקבל פרס נובל לשלום
יהיה מנהל בנק
ידע 7 שפות
יקבל מדליה באולימפיאדה
ימציא סטרטאפ וירוויח מליונים
יהיו לו הכי הרבה ילדים
יעבור טסט ראשון
נספח 2:
כבוד הוא ביטוי של הערכה וחשיבות שאנחנו מעניקים לבני אדם מסיבות שונות. יש אנשים המקבלים כבוד כי הם אנשים טובים, יש כאלה שיש להם תפקיד חשוב, ויש כאלה שזוכים לכבוד כי יש להם כסף ורכוש. בתנ"ך מי שזוכה לכבוד הוא לעיתים קרובות אלוהים, ולכן אחד הכינויים שלו הוא מלך הכבוד.בספרות של ימי הביניים, בעקבות התלמוד, יש אמרה: "הרודף אחר הכבוד הכבוד בורח ממנו, והבורח ממנו ..., הכבוד רודפו" (פרקי משה על אבות פרק ד). כלומר כבוד אמיתי הוא לא כבוד חיצוני של עושר ותפקיד, אלא הוא ניתן על תכונות כמו חוכמה ויושר וצניעות./ רוביק רוזנטל
לפזר כמה חטיפים בצלחות לכיבוד - גם בשביל המשחק מילים (כבוד/כיבוד - הבנתם? ) וגם כדי להכניס לאווירת פתיחת מערך...
אפשר גם לתלות בחדר כל מיני אמירות של חז''ל שקשורות לכבוד, שיהיו תלויות לכל אורך המערך, כמו "יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך", "כבד את אביך ואת אימך", "ואהבת לרעך כמוך", "והדרת פני זקן", "איזהו מכובד? המכבד את הבריות" וכו...
משחקים:
*וואה- עומדים במעגל, שמים את הידיים לכיוון מרכז המעגל וצועקים וואה. בוחרים חניך שמתחיל והוא מרים את הידיים למעלה וצועק וואה. שני החניכים שבצדדים שלו עושים תנועה מהירה של ידיים לכיוון המותניים שלו וצועקים וואה. הוא מעביר את הוואה למישהו אחר - מכוון ידיים לכיוונו וצועק וואה, וכך זה ממשיך - מי שהעבירו אליו את הוואה מרים ידיים וצועק וואה, השניים בצדדים....
*להעביר חטיף כשכל אחד שמקבל לוקח אחד ונותן מחמאה למישהו מהשבט. הוא נותן לו את החטיף, ואחרי שהוא אוכל אחד הוא נותן מחמאה למישהו אחר מהשבט, וככה עד שנגמר החטיף/הכוח/המחמאות... אסור להחמיא למי שהחמיא לך (רק במסגרת המשחק הזה כמובן...)
*מלמדים את החניכים את השיר "ואהבת... את מי?" (https://youtu.be/SAnRY9kUhGc).
אפשר לחלק לשתי קבוצות כשקבוצה אחת עונה לקבוצה השנייה (קבוצה 1: "ואהבת", קבוצה 2: "את מי?" וכו'...)
*פים פם פום כבוד - משחקים פים פם פום עם הגדות שקשורות לכבוד (נספח 1)
אפשר לדון עם החניכים אם הם מסכימים שכל ההגדרות קשורות לכבוד. אולי שיסבירו על כמה מההגדרות למה לדעתם זה קשור לכבוד.
*קוראים לחניכים הגדרה מילונית לכבוד (נספח 2), ושואלים אותם מה זה כבוד בשבילם? למה חשוב לכבד?
פעולה 2 - שבת - את מי מכבדים ולמה?
משחקים:
*המלך אמר
*הרוח נושבת כבוד- הרוח נושבת רגילה, כשההגדרות קשורות למי מכבדים: "הרוח נושבת לכיוון כל מי שמכבד את..."
*אקווה קווה זה אחד המשחקים עם המלל הכי פחות מכבד, אז המצאנו לו מילים חדשות שקשורות לכבוד:
"אקווה קווה דלה אומה
קווה קווה קווה קווה קווה קווה
דה-סימטריקו, אבא'שך צדיקו
אמא'שך בממשלה, ואתה פה בשבילה
וזה יסוד, לשבת לעמוד
כבוד!!!
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
[תראו עד כמה אפשרי ממש לעמוד ולשבת תוך כדי שאומרים לשבת לעמוד - זה יכול להיות ממש טוב...]
מי שנפסל צריך לענות על שאלה שקשורה לכבוד (כדאי מראש לכתוב את השאלות על דפים ולפזר באמצע. גם את המילים כדאי לכתוב בגדול על דף באמצע...):
-שם של מישהו שאתה מכבד
-מקרה שלא כיבדו אותך/ לא כיבדת מישהו
-האם לדעתך צריך לכבד את כולם?
-לספר פאדיחה
-האם יש מורה או מנהל שאתה מכבד?
אחר כך אפשר לתת גם סתם לאנשים לענות על אחת השאלות אם הם רוצים...
*לקרוא את הטקסט "ואהבת לרעך כמוך"/ מאת הרב נפתלי הרץ ויזל:
"וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ"
אם כוונת הפסוק שיאהב כל אדם כאשר אוהב את עצמו, יפלא מאד, שיצוונו על דבר שאינו בכח שום נפש, ואי אפשר שיאהב האדם את זולתו, וביותר איש נכרי (זר) לו, כאשר אוהב את עצמו, גם אין לצוות על אהבה ושנאה שאין האדם מושל עליהן, ועוד: אם כן צריך שיתאבל על צרה של זולתו, מעל צרת נפשו, וחייו אינם חיים, שאין לך שעה שלא יראה ולא ישמע בצרת אחר... ואומר אני, שאין מילת "כָּמוֹךָ" בלשון הקודש כולל כוונה זו, אלא "כָּמוֹךָ" פירושו: הדומה לך, כמו (בראשית מ"ד) "כִּי כָמוֹךָ כְּפַרְעֹה" – דומה אתה במעלתך למעלת פרעה; "אֵין נָבוֹן וְחָכָם כָּמוֹךָ" (בראשית מ"א ל"ט – שוה לך ודומה לך; וכן כולם.
וכן כאן פירושו "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ" שהוא כמוך – שוה לך ודומה לך, שנברא גם הוא בצלם אלוהים, והרי הוא אדם כמוך, וזה כולל לכל בני אדם, שכולם נבראים בצלם. על זה אמר ר' עקיבא (ספרא שם) "זה כלל גדול בתורה".
פעולה 3 - איך מרגישים כשמכבדים אותנו?
משחקים:
*עידודים - טורניר אבן ג'וק - מסתובבים בחדר ומשחקים אבן-ג'וק עם מי שנפגשים איתו. מי שהפסיד צריך ללכת אחרי מי שניצח ולעודד אותו. אם מישהו ניצח את מי שהפסדת לו, עוברים לעודד את המנצח החדש. מנצח בסוף מי שמנצח את המשחק האחרון...
*משחק השוקולד - בבגדים שצריך ללבוש חשוב שיהיה כתר...
*מלך התנועות
שואלים את החניכים איך הם הרגישו כשכיבדו אותם? כשעודדו אותם? כשהם לבשו כתר? כשכולם עשו את מה שהם עשו?
*אחר כך אפשר לשחק את הכיסא הריק - מתיישבים על כיסאות במעגל, וחניך אחד קם ככה שיש כיסא ריק. המטרה שלו היא לשבת על כיסא ריק כלשהו במעגל, והמטרה של כל השאר היא למנוע ממנו את זה בעזרת מעבר לשבת בכיסא הריק.
אחר כך שואלים את החניך איך היה כשלא נתנו לו לשבת? כשלא כיבדו אותו כביכול?
מסר: כיף לנו כשמכבדים אותנו, ולא כיף לנו כשלא, אז בואו נכבד את כולם!
פעולה 4 - שבת - דיבור מכבד
משחקים:
*כן לא שחור לבן
*להיפתגם - חניך צריך לחשוב על פעולה כלשהי, והקבוצה צריכה לגלות מה הפעולה הייתה. החניך יכול לעזור להם בכך שיחליף את הפועל שלו בפועל להיפתגם, וישתמש בו במשפטים, לדוגמא: "אני מיפתגם פעם ביום"...
*לבחור מתנדב ולהגיד לו לספר סיפור מוכר (כמו כיפה אדומה למשל. אתם מחליטים...) רק בלי מילים שליליות, כמו לא, כאילו, אין, אסור, רשע וכו'... כדאי לכתוב את המילים מראש על דפים ולפזר באמצע כדי שידעו מה אסור להגיד.
*גרסה נוספת למשחק הקודם:
בוחרים ארבעה מתנדבים ומבקשים מהם לספר סיפור מוכר ככה שכל אחד אומר משפט, בסבב, בלי להשתמש באות ו' בכלל!!
-> עד עכשיו במשחקים ראינו את הכוח של מילים, שברגע שאסור להשתמש במילה אחת הרבה יותר קשה להתבטא, אבל גם רואים שאפשר לוותר על מילים לא טובות (קללות לדוגמא), ועדיין להעביר את המסר.
*אחר כך אפשר לדבר גם על הטוב שמילים יכולות לעשות, לדוגמא בלהצחיק אנשים: כל החניכים במקביל אומרים שם עצם למי שמימינם ופועל/ תואר למי שמשמאלם, ואז כולם מחברים את המילים ומשתפים את הדברים המצחיקים שיצאו להם (לדוגמא, "קרנף מעורבב")
סיכום מערך
פה יש כמה אופציות, תלוי בגיל ובחניכים ובאווירה...
-אפשר לדבר על כיבוד הורים, ואז לעשות ערב יצירה עם ההורים
-אפשר לעשות פעולה על כיבוד הורים כשבסופה כותבים מכתבים להורים, עם מוזיקה רגועה כזאת ברקע...
ו/או מבקשים מההורים מראש לכתוב מכתבים לילדים ונותנים להם אותם בסוף הפעולה על כיבוד הורים גם עם מוזיקה רגועה כזאת ברקע, ובשקט, נותנים לכולם זמן עם המכתב שלהם, וככה כל אחד מגיע למסקנת כיבוד ההורים שלו...
-אפשר לדבר על כבוד לזקנים, וללכת לבית אבות עם שאלות מנחות או רשימת שאלות שהחניכים חשבו עליהם מראש ולשבת עם המבוגרים ולשמוע מניסיון החיים שלהם...
-אפשר להזמין את רב השכונה או מישהו מכובד אחר לתת להם שיחה, לאו דווקא על כבוד, וככה הם מתאמנים על כבוד...
בהצלחה!!!
נספח 1:
יהיה שר בכנסת
יתנדב עם זקנים
יהיה מורה לגאוגרפיה
יגור ליד ההורים
יזכה בחידון התנך
יתקל בעמוד ויבקש סליחה
יהיה האחד שיאסוף זבל אחרי הפיקניק
יהיה מפקד בצה''ל
יתנדב במד''א
יודיע למורה לפני שהוא מבריז
אף פעם לא רב עם ההורים
יהיה פרופסור לפיזיקה
ידבר עם זקנים באוטובוס
יגור בבית עם 4 קומות
יהיה מוזיקאי/זמר מצליח
יכתוב ספר על משבר האקלים
יביא פרחים לאמא לשבת
יהיה שופט
יעשה 3 מגמות
יהיה פרשן פוליטי
תמיד מגיע בזמן לדברים
רב מכות עם אחים שלו
יהיה מורה לספרות
תמיד יצביע אותו הדבר בבחירות כל החיים
יהיה רב
יש לו את ההורים הכי מגניבים
יהיה סטנדאפיסט
יסתובב עם חליפה ועניבה כל הזמן
אשתו/ בעלה יהיו ראש המוסד
יקבל פרס נובל לשלום
יהיה מנהל בנק
ידע 7 שפות
יקבל מדליה באולימפיאדה
ימציא סטרטאפ וירוויח מליונים
יהיו לו הכי הרבה ילדים
יעבור טסט ראשון
נספח 2:
כבוד הוא ביטוי של הערכה וחשיבות שאנחנו מעניקים לבני אדם מסיבות שונות. יש אנשים המקבלים כבוד כי הם אנשים טובים, יש כאלה שיש להם תפקיד חשוב, ויש כאלה שזוכים לכבוד כי יש להם כסף ורכוש. בתנ"ך מי שזוכה לכבוד הוא לעיתים קרובות אלוהים, ולכן אחד הכינויים שלו הוא מלך הכבוד.בספרות של ימי הביניים, בעקבות התלמוד, יש אמרה: "הרודף אחר הכבוד הכבוד בורח ממנו, והבורח ממנו ..., הכבוד רודפו" (פרקי משה על אבות פרק ד). כלומר כבוד אמיתי הוא לא כבוד חיצוני של עושר ותפקיד, אלא הוא ניתן על תכונות כמו חוכמה ויושר וצניעות./ רוביק רוזנטל