עמוד 1 מתוך 1
הודעהפורסם: 05/05/2015, 11:57
על ידי אלירז ו
לפני זמן מה פגשתי את רותי‮, ‬חברה ותיקה‭.‬‮ ‬למדנו יחד בבית הספר היסודי‮, ‬כך שמיד התחלנו להעלות זכרונות וסיפורים נוסטלגיים מאותה התקופה‭.‬‮ ‬רותי הזכירה לי את מנחם השמן‮, ‬ילד בעל ממדים גדולים‮, ‬שכל הכיתה שנאה ועשתה עליו חרם קבוצתי‮. ‬מנחם תמיד הופיע מלוכלך לבית הספר‮, ‬הוא היה התלמיד החלש ביותר בכיתה‮, ‬ונהג להרוס לנו את כל הפעילויות החברתיות שניסינו לארגן‮... ‬בקיצור‮, ‬הוא היה אחד הילדים הכי דחויים אצלנו בכיתה‭.‬‮ ‬כשרותי שאלה אותי אם לדעתי לא היה מדובר בשנאת חינם כלפיו‮, ‬התגוננתי מיד‭:‬‮ "‬מה פתאום‮! ‬את לא זוכרת איזה ילד מעצבן הוא היה‮? ‬איך היה מרגיז את כולנו‮? ‬איך היה הורס לנו הכל‮? ‬זו בכלל לא היתה שנאת חינם‮! ‬היתה לנו סיבה מאד טובה לשנוא אותו‮"!‬
רותי לא נראתה מרוצה מהתשובה שלי‭:‬‮ "‬אבל אולי שנאנו אותו סתם‮, ‬כדי להרגיש טוב יותר עם עצמנו‮? ‬אולי חשבנו שאם יש חרם על ילד אחר‮, ‬סימן שאותנו כן אוהבים‮? ‬אולי השנאה שלנו כלפיו‮, ‬היתה בעצם הדרך שלנו לוודא שאנחנו כן מקובלות בחברה‮? ‬אולי לא ניסינו מספיק לשלב אותו בפעילויות החברתיות‮, ‬ולכן הוא הרגיש צורך להרוס אותן‮"?‬
‮"‬מה עובר עלייך‮, ‬רותי‮"?‬‭, ‬שאלתי בפליאה‭.‬‮ ‬‭"‬מאיפה את פתאום מביאה את רגשות האשם האלה‮"? ‬רותי הוציאה מהתיק שלה דף מקומט‮, ‬והושיטה לי אותו‭.‬‮ "‬לא מזמן הופיע קטע מעניין בעיתון‮, ‬שגרם לי לחשוב על כל מערכות היחסים שלי מהעבר‮",‬‭ ‬היא אמרה‭.‬‮ "‬קחי‮, ‬יש לי בבית את ההעתק המקורי‮. ‬קחי אותו הביתה‮, ‬תקראי אותו‮, ‬ואם עולות לך מחשבות חדשות בראש‮, ‬תתקשרי אלי לפלאפון‮"‬‭.‬
מאוחר יותר בערב‮, ‬כמעט ושכחתי מכל הסיפור‮. ‬התיישבתי בעייפות מול הטלוויזיה‮, ‬בהיתי במרקע‮, ‬כשלפתע הרגשתי בכיס את הנייר המקומט שקיבלתי מרותי‭.‬‮ ‬הוצאתי אותו מהכיס‮, ‬והתחלתי לקרוא‭:‬‮ ‬
משחקים בלשנוא‮:‬‭ ‬ישבתי עם חברה שלי בתחנה המרכזית בתל-אביב‮. ‬חיכינו יחד לאוטובוס שיקח אותנו הביתה‭.‬‮ ‬ההמתנה היתה ארוכה ומשעממת‮, ‬וניסינו להעביר את הזמן ע"י כל מיני משחקי ניחושים וחידות הגיון‮, ‬אך עד מהרה המשחקים האלה נמאסו עלינו‮, ‬ומצאנו את עצמינו משועממות ומתחילות לאבד את סבלנותנו‭.‬‮ ‬לפתע הציעה לי החברה‭:‬‮ "‬מה דעתך שנשחק‮ ‬בלשנוא‭?‬‮"‬
‮"‬מה‮'"? ‬שאלתי‮. ‬בכלל לא הייתי בטוחה למה היא התכוונה‭.‬
‮"‬מה‮, ‬את לא מכירה את המשחק‮ '‬לשחק בלשנוא‮'"?‬‭ ‬היא שאלה בפליאה‮, ‬כאילו גדלנו שתינו על המשחק הזה מגיל צעיר‭.‬
‮"‬זה אפילו לא נשמע לי קצת מוכר‮. ‬איזה מן משחק זה‮? ‬ואיזה מן שם מוזר יש לו‮"? ‬
‮"‬בואי אני אסביר לך‮",‬‭ ‬היא פתחה ואמרה‮, ‬כשבקולה נשמע פתאום מרץ מחודש‭.‬‮ "‬זה משחק שממש תפור על מקומות כמו התחנה המרכזית‮. ‬צריך שיהיו סביבנו הרבה אנשים שאנחנו לא מכירות‮. ‬אפשר לשחק אותו גם במסעדות‮, ‬או בשדה התעופה‮, ‬או בכל מקום ציבורי אחר‮".‬
‮"‬אנחנו פשוט צריכות לבחור סתם מישהו שנמצא בטווח הראיה שלנו‮", ‬היא המשיכה את ההסבר שלה בהתלהבות הולכת וגדלה‭.‬‮ "‬וברגע שבחרנו אותו‮, ‬אנחנו צריכות להתחיל לשנוא אותו‮".‬
‮"‬לא הבנתי‮", ‬אמרתי‮. "‬מה‮ '‬לשנוא אותו‮'?, ‬למה‮? ‬סתם מישהו שאנחנו לא מכירות‮? ‬ומה בכלל כיף בזה‮"?‬
‮"‬בואי ננסה סיבוב אחד‮, ‬ואת כבר תראי למה אני מתכוונת‮",‬‭ ‬ענתה לי חברתי‮. "‬הנה‮, ‬בואי ניקח לדוגמא את הבחור הזה שם‮, ‬עם החולצה האדומה‮".‬
היא הצביעה לכיוונו של בחור צעיר‮, ‬שנראה בשנות העשרים המוקדמות שלו‭.‬
‮"‬איזה מן בחור הולך עם חולצה כל כך נועזת‮", ‬היא אמרה‭.‬‮ "‬מה‮, ‬הוא חושב שהוא כזה מושלם‮, ‬שהוא יכול ללבוש מה שהוא רוצה‮, ‬בלי להתחשב במוסכמות החברתיות‮"?‬
‮"‬החולצה הזאת לא כל כך רעה בעיני‮", ‬אמרתי לחברתי‮.‬
‮"‬אוי‮, ‬בחייך‮, ‬תראי איזה מבט יש לו בעיניים‮. ‬הוא מסתכל ככה על כל העוברים והשבים‮, ‬כאילו בוחן אם הם ראויים להתייחסות של הוד מלכותו‮. ‬איזה שחצן‮"!‬
‮"‬אני לא יודעת למה את מתכוונת‮. ‬הוא סתם מסתכל על האנשים שסביבו‮, ‬בדיוק כמו כל אחד אחר‮", ‬הערתי‭.‬
אך חברתי המשיכה בשלה‭:‬‮ "‬אני לא מאמינה‮... ‬עכשיו הוא מוציא מהכיס סיגריה‮. ‬ידעתי שהוא מהטיפוסים האלה שמעשנים במקומות ציבוריים‮. ‬איזה הרגשת מחנק הוא בטח מפיץ בכל מקום שהוא מגיע אליו‮".‬
‮"‬נכון‮", ‬נאלצתי להודות‮. ‬העישון באמת הגעיל אותי‮, ‬בעיקר כשהוא נמצא במקום ציבורי‭.‬‮ "‬זה באמת לא בסדר מצידו‮".‬
‮"‬אוי‮, ‬תראי עכשיו‮, ‬הוא מוציא ספר מהתיק שלו‮. ‬רואים מרחוק שהוא לא מצליח להבין ספרים רציניים‮, ‬אני בטוחה שיש לו בבית רק ספרי קומיקס‮"!‬
‮"‬אני ממש שונאת אנשים שלא מצליחים להתייחס בכבוד לספרות איכותית‮"‬‭,‬‮ ‬הערתי בכעס‭.‬‮ "‬הם חושבים שכל החיים זה רק בדיחות וסיפורים טיפשיים‮".‬
‮"‬רואים על הפרצוף שלו שהוא לא רציני לגבי שום דבר בחיים שלו‮"! ‬העירה חברתי בזעם מתגבר‭.‬
הבחור הצעיר קם ממקומו וניגש לקיוסק הסמוך‭.‬
‮"‬אני בשוק‮" ‬העירה חברתי‮. "‬תראי איך הוא ניגש לקנות שתייה‮. ‬הוא חייב לקנות קולה‮. ‬מים כבר לא טובים בשבילו‮. ‬הוא ממש מעורר רחמים‮, ‬הוא חי את החיים שלו לפי פרסומות‮. ‬אין לו שום דעה עצמית‮. ‬הוא פשוט קונה את כל מה שמפרסמים בטלוויזיה‮".‬
‮"‬וזה עוד מילא‮"... ‬היא הוסיפה מיד‭,‬‮ "‬תחשבי על זה שהוא לא מסוגל לדחות סיפוקים אפילו בדקה‮. ‬הוא מרגיש צמא‮, ‬הוא חייב מיד לקנות משהו לשתות‮. ‬איפה קצת מתינות‮, ‬איפה שיקול הדעת‮. ‬קצת כבוד עצמי לא יזיק לו‮".‬
‮"‬כן‮", ‬נאנחתי‮ ‬‭"‬מילא אם הוא היה מזלזל רק בעצמו‮, ‬אבל אני בטוחה שהוא מזלזל גם בבני המשפחה שלו‮, ‬בהורים שלו‮", ‬נידבתי רעיון‭.‬‮ "‬הם בטח כבר לא כל כך צעירים‮, ‬והוא לא משקיע אפילו שיחת טלפון אחת בשביל להתעניין בשלומם‮"!‬
‮"‬תראי‮, ‬הוא מוציא עכשיו את הפלאפון שלו מהכיס‮. ‬בטח הוא רוצה להתקשר לעוד אחד מהחברים הליצנים שלו‮, ‬כל החבורה שלו מורכבת מחבר'ה כמוהו‮, ‬אני בטוחה‮"!‬
החלטתי לעשות מעשה‭.‬‮ "‬זהו‮, ‬אני קמה והולכת לומר לו בדיוק מה אני חושבת על אנשים כמוהו‮. ‬לא יתכן שהוריו המסכנים ישבו חולים בבית‮, ‬כשהוא מבזבז את הזמן בשיחות טפשיות עם חברים עצלנים כמוהו‮"! ‬אמרתי כשאני מתרוממת מהספסל שלי‮, ‬ומתכוונת לצעוד לכיוונו‭.‬
ברגע הזה חברתי אחזה בידי‮, ‬כאילו מאבדת עניין‮, ‬ואמרה‭:‬‮ "‬טוב‮, ‬תחזרי לשבת‮. ‬בואי נעבור עכשיו לגברת ההיא עם הכלב הלבן‮".‬
סיימתי לקרוא את הקטע הקצר עם תחושות מעורבות בקרבי‮. ‬מצד אחד הייתי מבודחת ועליזה‮ (‬אני בטוחה שהייתי יכולה להיות די טובה במשחק הזה ולהוסיף להן כמה רעיונות משלי‮), ‬ומצד שני הרגשתי צורך פנימי עצום להתקשר מייד לרותי‮. ‬רציתי לספר לה כיצד לפתע הבנתי את תחושותיה‮. ‬הרי היה לנו כל כך כייף לקטול את מנחם השמן‮, ‬היה כל כך קל לרדת עליו‮. ‬היה כל כך נחמד שתמיד יש על מי לכעוס ועל מי לדבר‭.‬
שנאה ואהבה‮: ‬האם זה כל כך קל וכייף לשנוא בני אדם‮? ‬כנראה שכן‮, ‬עניתי לעצמי‭.‬
ככל שהמשכתי לחשוב על הנושא‮, ‬שמתי לב שכאשר מדובר במציאת המגרעות שבזולת הדמיון שלנו משמש כ'מעיין נובע‮' ‬של רעיונות‮, ‬אך כאשר מדובר בלמצא את הטוב‮, ‬הדבר דורש מחשבה ומאמץ‭.‬
ניסיתי לדמיין את עצמי משחקת במשחק הפוך‮, ‬ב'משחק האהבה‮', ‬משחק בו אוהבים אדם שלא מכירים ודנים כל פעולה שלו לחיוב‮ – ‬הוא מתקשר‮? ‬הוא בטח מתקשר להוריו לשאול לשלומם‮. ‬הוא קונה שתייה‮, ‬הוא בטח מאוד צמא וחשב הרבה לפני שהוא הוציא את הכסף וכו‮' – ‬איזה שעמום‮! ‬למי יש כח להתחיל לחשוב על כל פעולה ופעולה של הזולת‮... ‬איפה כל הכיף‮, ‬ה'זוהר‮' ‬והזרימה של‮ '‬משחק השנאה‭'?‬
ההבנה הזו התחברה באופן נפלא למה שכבר ידעתי מתפיסת היהדות‮. ‬בעברית‮, ‬המילה אהבה נובעת מן השורש הב‮, ‬כלומר תן‮. ‬בכדי לאהוב עלינו לתת‮. ‬האהבה היא לא דבר שזורם מאליו אלא דבר בו עלינו להשקיע‮. ‬רק כאשר נותנים ניתן לאהוב‮, ‬והדוגמא הטובה ביותר לכך היא הקשר שבין הורים לילדים‮. ‬ה'אהבה‮' ‬המתוארת בסרטים‮, ‬שלא דורשת שום מאמץ היא למעשה לא יותר מ'הידלקות‮' ‬רגעית‮. ‬בכדי להעריך מישהו ולאהוב אותו‮, ‬עלינו להשקיע מאמץ‭.‬ לעומת זאת‮, ‬בכדי לשנוא עלינו פשוט לזרום‮, ‬ומכאן באה הרגשת ה'כיף‮'.‬
מעבר לעיסוק ברמה הרעיונית‮, ‬ניסיתי גם לחשוב‮ - ‬האם אני‮ "‬חוטאת‮" ‬בשנאת חינם בחיי היומיום שלי‮?‬
כמובן שאינני משחקת ב'משחק השנאה‮' ‬כדרך חיים‮, ‬אבל האם יתכן שיש בסביבתי אנשים שאני‮ '‬ממציאה‮' ‬סיבות בכדי לא לאהוב אותם‮? ‬ומה לגבי מצבים שבהם חברי מדברים על אדם מסוים‮, ‬ומספרים עליו דברים שליליים‮? ‬האם ההקשבה שלי יכולה להיחשב כשיתוף פעולה איתם‭?‬
חשבתי לעצמי שקיימים מקרים רבים שבהם אני נגררת לשנאת חינם‮, ‬אפילו אם מדובר בסוג הפשוט יותר של שנאה‮. ‬למשל‮, ‬כל האנשים בעבודה שלי‮ '‬נהנים‮' ‬לשנוא את המנהל שלנו‮, ‬ואני‮ - ‬כמו כולם‮ - ‬תמיד מוכנה לפרסם אנקדוטות קטנות ועסיסיות שגיליתי עליו‮... ‬או למשל‮, ‬השכן המוזר שגר בבניין שלנו‮. ‬נדמה שכל דיירי הבית‮ – ‬ואני בתוכם‮ - ‬פשוט מחפשים אחר סיבות להוכיח שהוא עוסק בעניינים לא חוקיים‮, ‬למרות שאיש מאיתנו לא יודע על כך דבר באמת‭.‬
הצלחתי בקלות רבה לחשוב על דוגמאות רבות‮ (‬רבות מדי‮!) ‬שבהן אני נכשלת בשנאת חינם‮, ‬בסלידות קטנות וכמעט חסרות משמעות כלפי אנשים שונים‭.‬‮ ‬רציתי לדבר על כך עם רותי‮. ‬רציתי לבדוק איתה ביחד האם באמת התנהגותנו כלפי מנחם היתה התנהגות של שנאת חינם‮, ‬והאם השנאה שלנו כלפיו היתה בעצם רק איזה משחק של‮ '‬לשנוא‭'‬‮.‬
אך אפילו לפני זה‭...‬
היתה לי משאלה לפגוש את מנחם‮ "‬השמן‮", ‬ולהתנצל בפניו על כל השנים האומללות שלו‮. ‬מבינים אותי‮?‭...‬