עמוד 1 מתוך 1
הודעהפורסם: 08/12/2022, 17:18
על ידי אמונה עובדיה
תורת ארץ ישראל

"זאת המשמעות האמיתית והשלמה של תורת ארץ ישראל. על הפסוק (בראשית ב, יב): "וּזְהַב הָאָרֶץ הַהִוא טוב" אמרו חז"ל (בראשית רבה טז, ד): "מל שאין תורה כתורת ארץ ישראל", והסביר הרב זצ"ל (אורות התורה יג, ג)

"כל מה שהוא שגור ביחש של תורת חוץ לארץ במובן פרטי -
עולה הוא בערך תורת ארץ ישראל למובן כללי.
תורת חוץ לארץ עוסקת בתיקון הנפש הפרטית, בדאגתה לחומריותה ורוחניותה, לזיכוכה והתעלותה בחיי שעה וחיי עולם - אבל רק בתור נפש פרטית. לא כן תורת ארץ ישראל -
היא דואגת תמיד בעד הכלל..."

תורת חוץ לארץ מתמקדת ביחיד, באדם הפרטי. תורת ארץ ישראל לעומת זאת פונה גם אל הכלל, ועוסקת בכל תחומי החיים ורבדיהם.

הפרט יכול להצטמצם לתחום אחד ולהסתגר בו, אבל הכלל אינו יכול להצטמצם! עם שלם החי במדינתו הריבונית מוכרח לעסוק בכל התחומים והמקצועות; הכול נחוץ לשלמות הכוללת - הן התחומים הארציים-חומריים והן התחומים השמימיים-הרוחניים.

על כן תורת ארץ ישראל מסתכלת על הכול בחיוב, לכול יש מקום וערך – כל זמן שהוא מכוון על פי הדרכת התורה הבאה להאיר את חיינו בעולם הארצי שבו אנו נתונים. תורת ארץ ישראל דואגת לכוון, להרים ולקדש את הכול. בארץ ישראל התורה צריכה לבוא לידי ביטוי בהדרכת העם כולו, בהארתה של התורה בכל שטחי החיים.

(הרב דרוקמן, התורה לדורנו- פרשת בהעלותך)