פורסם: 03/04/2023, 16:55
מערך חברות וגיבוש- לזכר רינה די הי"ד:
רינה הייתה ילדה חברותית ושמחה, והיא תמיד שמה לב לאחרים וחיברה בין כולן. כל אחת הרגישה בנח לדבר איתה והיא תמיד הקשיבה. החברות הייתה תכונה בולטת באופי של רינה.
רינה נרצחה ביום שישי ט"ז ניסן תשפ"ג יחד עם אחותה מאיה הי"ד בכביש הבקעה.
אמה (לוסי הי"ד), שהייתה איתן ברכב, נפצעה אנוש ונפטרה מפצעיה שלושה ימים לאחר מכן.
אנחנו מקוות שהפעולה תשפיע ותעזור להמשיך את האור והחברתיות של רינה.
ה' יקום דמה
צ'ופרים במערך:
(בכל פעולה החניכות יקבלו צופר כזה מנויילן ומחורר ואז גם כזה של מחזיק מפתחות ובסוף יהיה להן מחזיק מפתחות עם כל הצ'ופרים והמשפטים)
❤️פעולה 1(שלישי):
נושא: פתיחת מערך חברות
עושים ערב סרט עם אוכל וזה שקשור לחברות (שישה גיבורים/ טרולים/ משהו אחר שמתאים לגיל), שיגרום לחניכות לרצות לבוא ולעניין אותן. מביאים צ'ופר פתק כזה עם מחזיק מפתחות, לכל אחת יהיה כתוב את השם שלה.
מחזיק מפתחות: "אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד" (מקשרים את הציטוט למה שהיה בפעולה).
❤️פעולה 2 (שבת):
נושא: חשיבותה של חברות טובה וקבלת השונה.
עושים להם כמה משחקים על חברות, מדפיסים סיפור על חברות ומקריאים. משלבים בזה מסר על קבלת השונה.
משחקים:
קבלת השונה- מכינים פתקיות עם מוגבלויות שונות, כל חניך מגריל מוגבלות.
עם המוגבלויות האלה משחקים מחניים (מטרת כל קבוצה לנצח למרות המוגבלויות) בכל קבוצה אותם מוגבלויות! מוגבלויות לדוגמא: עיוור (עיינים קשורות) בלי יד אחת, בלי 2 ידיים, לקפוץ רק על רגל אחת, 2 רגליים קשורות, אילם, יכול רק לשבת וכו'. הכדור במשחק חייב לעבור אצל כל המשתתפים בקבוצה לפני שהוא יכול לעבור לקבוצה השניה!
חברות- נציג לחניכים סיטואציות, כל חניך יקבל מקל ארטיק שמצד אחד שלו סמיילי שמח ומצד שני סמיילי עצוב. הם יציגו כל פעם את הצד של הסמיילי בהתאם להאם היו רוצים חבר כמו המוצג בסיטואציה או שלא. מתוך תשובות החניכים נדון ונסיק נקודות על חברות, מהי חברות טובה ומהי לא.
סיטואציות:
גלעד רצה להתנדב ולכן רמי בא איתו
משה החליט לאחר לשיעור ובגללו גם אפק איחר
דני לא הזמין את אסף ליום ההולדת שלו
דנה צחקה על אסנת
צבי נבחר לתפקיד ראשי בהצגה ונתן פרגן לו
יעל עזרה ליפה ללמוד למבחן
ענת רצתה ללכת לבאולינג אבל נחמה העדיפה ללכת לים אז הם הלכו לים
"הדברים שגורמים לי להיות שונה, הם הדברים שגורמים לי להיות מי שאני" (פו הדוב)
❤️פעולה 3 (שלישי):
נושא: מילה טובה ועידוד.
עושים דף מילים טובות- כל אחת מקבלת דף וכותבת את שמה באמצע ומעבירים בסבב בין כולן וכל אחת כותבת על כל בת מהשבט משהו טוב.
מקריאים ומחלקים סיפור: הצפרדע והבור- להקה של צפרדעים טיילה להם ביער, לפתע נפלו שתי צפרדעים לתוך בור עמוק מאוד. כשהם ראו עד כמה עמוק הבור הם צעקו לצפרדעים שנפלו: “חבר’ה אין לכן שום סיכוי שתצאו מכאן בחיים… אתן נחשבות כבר למתות… חבל לכן בכלל להתאמץ!” לצפרדעים שנפלו לא היה שום חשק לוותר בקלות כזו על חייהם.. שני הצפרדעים התעלמו מהצעקות ומהסימנים של חבריהם מלמעלה וניסו לקפוץ החוצה בכל כוחם, בשעה שהצפרדעים מחוץ לבור ממשיכים לצעוק ולסמן להם בכל מיני דרכים עם הידיים ש“אין לכן סיכוי… בחיים לא תצאו מכאן”… אחד הצפרדעים שמע בעצת חבריו, אפסו כוחותיה והוא פשוט נכנעה ומתה בקרקעית הבור. הצפרדע השניה לא וויתר, הוא ניסתה והמשיכה בכל כוחה. בשעה שהצפרדעים צועקות ומסמנות לה מפתח הבור: “חבל על המאמץ… אין לכן שום סיכוי.. הפסקי את המאמץ והסבל שלך, ופשוט תמותי”… בכל זאת הצפרדע המשיכה לנסות, היא אפילו קפצה יותר חזק.. ובסופו של דבר, היא נתנה ניתור כזה חזק שהצליחה לצאת החוצה מהבור. כשהיא יצאה החוצה, שאלו אותה הצפרדעים: “איך עשית את זה? הבור היה ממש עמוק!”. בשפת הסימנים הסבירה להן הצפרדע שהיא חירשת והיא לא שמעה מה אומרות לה ובטעות, פירשה את קריאותיהן הנרגשות כמילות עידוד.
"רק מילה טובה או שתיים לא יותר מזה, מייד עושה לי טוב"
❤️פעולה 4 (שבת):
נושא: חשיבות כל אחת בשבט.
עושים פאזל עם תמונה כלשהי (אפשר תמונה של השבט או משהו שקשור לתנועה) ואז מביאים להם להרכיב את הפאזל אבל מחביאים כמה חתיכות. המטרה שהם ישימו לב שמשהו חסר והמסר זה שכל אחת בשבט משמעותית ובלעדיה השבט לא יכול להיות שלם.
סיפור- המלך והקולה: במדינה אחת חי מלך, והמלך היה אהוב על כל נתיניו . יום אחד חלה המלך, ורופאיו לא הצליחו לרפאו, כל הרופאים שהגיעו אליו כבר התייאשו. יום אחד הגיע רופא אחד, שאמר, שאם המלך ישכב כל יום 4 שעות בבריכה של קולה, הוא יתרפא.
חשבו יועצי המלך איך להשיג כ"כ הרבה קולה, והחליטו, שכל נתין בממלכה ישפוך לתוך הבריכה שבנו לשם כך שתי כוסות קולה, ואז תהיה למלך בריכת קולה והוא יתרפא.
עוד באותו היום הכריזו בכל רחבי הממלכה על ההחלטה, ועל כך שעוד באותו הלילה חייב כל אדם למלא את חלקו. בימים אלו קולה נחשבה למשקה יקר ונדיר.
אדם אחד, שיותר משאהב את מלכו לא רצה לבזבז את כספו, חשב לעצמו:
'אם כולם יביאו קולה, ורק אני אביא מים, אף אחד לא ישים לב'. וכך היה, בלי שאף אחד שם לב, האיש שפך לבריכה 2 כוסות מים במקום קולה.
למחרת בבוקר קמו כל אנשי הממלכה והארמון וגילו להפתעתם הרבה כי כל הבריכה מלאה מים.
הסתכלו האנשים זה על זה והבינו כי כולם חשבו ועשו אותו הדבר.
גמד וענק- עושים גמד וענק- כל אחת צריכה להביא למי שיצא לה פתק מושקע. אנחנו נביא סוכריות שכל אחת תביא לחברה עם הפתק, שלא יהיו מריבות על זה שהדברים לא שווים אחד לשני. אפשר לעשות הרגלה בינהן או לשבץ לפני זה בבית ככה שכל אחת תביא למישהי שלא הכי חברה טובה שלה.
"לפעמים המחשבה על אחרים, עושה את כל ההבדל" (פו הדב) -עושים את הצ'ופר הזה בצורת חתיכת פאזל.
❤️פעולה 5 (שלישי):
נושא: סיכום מערך.
עושים "מסיבת סיום"- מביאים חטיפים ושתיה ועושים איזשהי פעילות כייפית, שיהיה להם חוויה טובה מהמערך.
נותנים להן פתק עם שאלות למלא, לדוגמא- מה למדת מהמערך, מה את לוקחת על עצמך, איזה דברים חדשים גילית וכ'ו.
נותנים אחת לשנייה את ה"גמד וענק", עושים שכל אחת בתורה נותנת שזה לא יהיה בבלאגן וישימו לב לכולן.
נותנים מחזיק מפתחות קצת יותר שווה שכתוב עליו משהו יפה.
"איזה מזל שיש לי מישהו שכל כך קשה לי להיפרד ממנו לשלום"
אם זה בנות, אפשר לעשות פעילות יפה עם צמידים-
קונים מלא חרוזים יפים ואז נותנים להן לעשות צמידים, כל אחת מכינה 2- אחד לעצמה ואחד לחברה שיצאה לה בהגרלה (במקום ממתק בגמד וענק) ואז זה כזה צמידי חברות.
רינה הייתה ילדה חברותית ושמחה, והיא תמיד שמה לב לאחרים וחיברה בין כולן. כל אחת הרגישה בנח לדבר איתה והיא תמיד הקשיבה. החברות הייתה תכונה בולטת באופי של רינה.
רינה נרצחה ביום שישי ט"ז ניסן תשפ"ג יחד עם אחותה מאיה הי"ד בכביש הבקעה.
אמה (לוסי הי"ד), שהייתה איתן ברכב, נפצעה אנוש ונפטרה מפצעיה שלושה ימים לאחר מכן.
אנחנו מקוות שהפעולה תשפיע ותעזור להמשיך את האור והחברתיות של רינה.
ה' יקום דמה
צ'ופרים במערך:
(בכל פעולה החניכות יקבלו צופר כזה מנויילן ומחורר ואז גם כזה של מחזיק מפתחות ובסוף יהיה להן מחזיק מפתחות עם כל הצ'ופרים והמשפטים)
❤️פעולה 1(שלישי):
נושא: פתיחת מערך חברות
עושים ערב סרט עם אוכל וזה שקשור לחברות (שישה גיבורים/ טרולים/ משהו אחר שמתאים לגיל), שיגרום לחניכות לרצות לבוא ולעניין אותן. מביאים צ'ופר פתק כזה עם מחזיק מפתחות, לכל אחת יהיה כתוב את השם שלה.
מחזיק מפתחות: "אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד" (מקשרים את הציטוט למה שהיה בפעולה).
❤️פעולה 2 (שבת):
נושא: חשיבותה של חברות טובה וקבלת השונה.
עושים להם כמה משחקים על חברות, מדפיסים סיפור על חברות ומקריאים. משלבים בזה מסר על קבלת השונה.
משחקים:
קבלת השונה- מכינים פתקיות עם מוגבלויות שונות, כל חניך מגריל מוגבלות.
עם המוגבלויות האלה משחקים מחניים (מטרת כל קבוצה לנצח למרות המוגבלויות) בכל קבוצה אותם מוגבלויות! מוגבלויות לדוגמא: עיוור (עיינים קשורות) בלי יד אחת, בלי 2 ידיים, לקפוץ רק על רגל אחת, 2 רגליים קשורות, אילם, יכול רק לשבת וכו'. הכדור במשחק חייב לעבור אצל כל המשתתפים בקבוצה לפני שהוא יכול לעבור לקבוצה השניה!
חברות- נציג לחניכים סיטואציות, כל חניך יקבל מקל ארטיק שמצד אחד שלו סמיילי שמח ומצד שני סמיילי עצוב. הם יציגו כל פעם את הצד של הסמיילי בהתאם להאם היו רוצים חבר כמו המוצג בסיטואציה או שלא. מתוך תשובות החניכים נדון ונסיק נקודות על חברות, מהי חברות טובה ומהי לא.
סיטואציות:
גלעד רצה להתנדב ולכן רמי בא איתו
משה החליט לאחר לשיעור ובגללו גם אפק איחר
דני לא הזמין את אסף ליום ההולדת שלו
דנה צחקה על אסנת
צבי נבחר לתפקיד ראשי בהצגה ונתן פרגן לו
יעל עזרה ליפה ללמוד למבחן
ענת רצתה ללכת לבאולינג אבל נחמה העדיפה ללכת לים אז הם הלכו לים
"הדברים שגורמים לי להיות שונה, הם הדברים שגורמים לי להיות מי שאני" (פו הדוב)
❤️פעולה 3 (שלישי):
נושא: מילה טובה ועידוד.
עושים דף מילים טובות- כל אחת מקבלת דף וכותבת את שמה באמצע ומעבירים בסבב בין כולן וכל אחת כותבת על כל בת מהשבט משהו טוב.
מקריאים ומחלקים סיפור: הצפרדע והבור- להקה של צפרדעים טיילה להם ביער, לפתע נפלו שתי צפרדעים לתוך בור עמוק מאוד. כשהם ראו עד כמה עמוק הבור הם צעקו לצפרדעים שנפלו: “חבר’ה אין לכן שום סיכוי שתצאו מכאן בחיים… אתן נחשבות כבר למתות… חבל לכן בכלל להתאמץ!” לצפרדעים שנפלו לא היה שום חשק לוותר בקלות כזו על חייהם.. שני הצפרדעים התעלמו מהצעקות ומהסימנים של חבריהם מלמעלה וניסו לקפוץ החוצה בכל כוחם, בשעה שהצפרדעים מחוץ לבור ממשיכים לצעוק ולסמן להם בכל מיני דרכים עם הידיים ש“אין לכן סיכוי… בחיים לא תצאו מכאן”… אחד הצפרדעים שמע בעצת חבריו, אפסו כוחותיה והוא פשוט נכנעה ומתה בקרקעית הבור. הצפרדע השניה לא וויתר, הוא ניסתה והמשיכה בכל כוחה. בשעה שהצפרדעים צועקות ומסמנות לה מפתח הבור: “חבל על המאמץ… אין לכן שום סיכוי.. הפסקי את המאמץ והסבל שלך, ופשוט תמותי”… בכל זאת הצפרדע המשיכה לנסות, היא אפילו קפצה יותר חזק.. ובסופו של דבר, היא נתנה ניתור כזה חזק שהצליחה לצאת החוצה מהבור. כשהיא יצאה החוצה, שאלו אותה הצפרדעים: “איך עשית את זה? הבור היה ממש עמוק!”. בשפת הסימנים הסבירה להן הצפרדע שהיא חירשת והיא לא שמעה מה אומרות לה ובטעות, פירשה את קריאותיהן הנרגשות כמילות עידוד.
"רק מילה טובה או שתיים לא יותר מזה, מייד עושה לי טוב"
❤️פעולה 4 (שבת):
נושא: חשיבות כל אחת בשבט.
עושים פאזל עם תמונה כלשהי (אפשר תמונה של השבט או משהו שקשור לתנועה) ואז מביאים להם להרכיב את הפאזל אבל מחביאים כמה חתיכות. המטרה שהם ישימו לב שמשהו חסר והמסר זה שכל אחת בשבט משמעותית ובלעדיה השבט לא יכול להיות שלם.
סיפור- המלך והקולה: במדינה אחת חי מלך, והמלך היה אהוב על כל נתיניו . יום אחד חלה המלך, ורופאיו לא הצליחו לרפאו, כל הרופאים שהגיעו אליו כבר התייאשו. יום אחד הגיע רופא אחד, שאמר, שאם המלך ישכב כל יום 4 שעות בבריכה של קולה, הוא יתרפא.
חשבו יועצי המלך איך להשיג כ"כ הרבה קולה, והחליטו, שכל נתין בממלכה ישפוך לתוך הבריכה שבנו לשם כך שתי כוסות קולה, ואז תהיה למלך בריכת קולה והוא יתרפא.
עוד באותו היום הכריזו בכל רחבי הממלכה על ההחלטה, ועל כך שעוד באותו הלילה חייב כל אדם למלא את חלקו. בימים אלו קולה נחשבה למשקה יקר ונדיר.
אדם אחד, שיותר משאהב את מלכו לא רצה לבזבז את כספו, חשב לעצמו:
'אם כולם יביאו קולה, ורק אני אביא מים, אף אחד לא ישים לב'. וכך היה, בלי שאף אחד שם לב, האיש שפך לבריכה 2 כוסות מים במקום קולה.
למחרת בבוקר קמו כל אנשי הממלכה והארמון וגילו להפתעתם הרבה כי כל הבריכה מלאה מים.
הסתכלו האנשים זה על זה והבינו כי כולם חשבו ועשו אותו הדבר.
גמד וענק- עושים גמד וענק- כל אחת צריכה להביא למי שיצא לה פתק מושקע. אנחנו נביא סוכריות שכל אחת תביא לחברה עם הפתק, שלא יהיו מריבות על זה שהדברים לא שווים אחד לשני. אפשר לעשות הרגלה בינהן או לשבץ לפני זה בבית ככה שכל אחת תביא למישהי שלא הכי חברה טובה שלה.
"לפעמים המחשבה על אחרים, עושה את כל ההבדל" (פו הדב) -עושים את הצ'ופר הזה בצורת חתיכת פאזל.
❤️פעולה 5 (שלישי):
נושא: סיכום מערך.
עושים "מסיבת סיום"- מביאים חטיפים ושתיה ועושים איזשהי פעילות כייפית, שיהיה להם חוויה טובה מהמערך.
נותנים להן פתק עם שאלות למלא, לדוגמא- מה למדת מהמערך, מה את לוקחת על עצמך, איזה דברים חדשים גילית וכ'ו.
נותנים אחת לשנייה את ה"גמד וענק", עושים שכל אחת בתורה נותנת שזה לא יהיה בבלאגן וישימו לב לכולן.
נותנים מחזיק מפתחות קצת יותר שווה שכתוב עליו משהו יפה.
"איזה מזל שיש לי מישהו שכל כך קשה לי להיפרד ממנו לשלום"
אם זה בנות, אפשר לעשות פעילות יפה עם צמידים-
קונים מלא חרוזים יפים ואז נותנים להן לעשות צמידים, כל אחת מכינה 2- אחד לעצמה ואחד לחברה שיצאה לה בהגרלה (במקום ממתק בגמד וענק) ואז זה כזה צמידי חברות.