*הפעולה היא לחניכים בשכבות גבוהות המסוגלים להתמודד עם מידע קשה- תבדקו אם הפעולה מתאימה לקבוצה שלכם.ן!!
מטרת הפעולה: לעלות מודעות על דילמות מוסריות בשואה וחסידי אומות עולם.
חלק א- דילמות מוסריות - 20 דקות
אומרים לחניכים שצד אחד של החדר זה "כן" והצד השני זה "לא" מקריאים את ההגדים ושיעמדו איפה שהם חושבים- בלי לדבר על זה!! בשקט כי המידע הזה קשה ומצריך חשיבה. אחר כך בדיון אפשר לדבר על משהו ספציפי. / עם דיבורים ושכל צד ינסה לשכנע את הצד השני לעבור צד
- המהלך שהות היהודים בגטו הגרמנים דרשו מהיודנראט להסגיר מנהיג המחתרת ואם לא יוסגר לידיהם ירצחו עשרות יהודים, האם הם היו צריכים להסגיר את מנהיג המחתרת?
- בתור יהודיה בשואה, האם מותר להתאבד?
- כאשר היודןראט מסרו לנאצים רשימות שאל אנשים שיעברו מהגטו למחנות השמדה, האם מותר לבחור את הקורבנות מבין אנשי "עולם תחתון" - גנבים, רוצחים?
- בגטו וורשה היה ניתן להציל ילדה מרכבת המוות לטרבלינקה, אבל את החסר ברכבת הגרמנים ייקחו ילד אחר. האם מוסרי לעשות מעשה זה?
- מה קורה כשתינוקת צורחת ובוכה ויש חשש שמקום המסתור יתגלה? האם מותר לסתום את פיה עד כדי מוות כדי שיינצלו אחרים?
- ביולי 1942 הוטלה הגזרה על הגטו בקובנה. הרשויות הנאציות קבעו בפקודה שפורסמה ברחבי הגטו שמחודש ספטמבר חל איסור מוחלט על לידות וכי נשים הרות יוצאו לפיכך להורג. הגרמנים איימו שוב ושוב כי אי-ביצוע הפקודה יביא לענישה קולקטיבית של תושבי הגטו. האם הרופאים היהודים בגטו היו צריכים להוליד בסתר את התינוקות?
- האם לחלק את האוכל המועט שהיה לאדם כדי שחברו החולה אולי יתחזק אבל ככה לו יהיה פחות אוכל והוא יתחלש ואולי זה יגרום לכך שבסוף שניהם ימותו?
-מה אתם חושבים על הקטעים האלו? יש דילמה אחת שיזעזעה אתכם במיוחד? שאתם מרגישים קשורים אליה?
-מהם לדעתכם המאפיינים של דילמות מתקופת השואה?
א. שאלות של חיים ומוות ב. הצורך להכריע באופן מהיר מאוד ג. לעתים קרובות התקיימו הדילמות בתנאים קיצוניים – בגטאות, במחנות ובמסתור. ד. הכרעה בדילמה יכולה הייתה לגרום למותו של אדם אחר. ה. לעתים צריך היה אדם לפעול כנגד מצפונו.
-האם אפשר לשפוט את אותם אנשים שעשו את המעשים שהקראנו? האם לדעתכם זה מוצדק?
ציטוט לסיכום חלק א:
ויקטור אמיל פרנקל היה נוירולוג ופסיכיאטר וינאי יהודי. פראנקל נאסר במהלך מלחמת העולם השניה על ידי הנאצים בשל יהדותו י, נכלא בגטו טרזיינשטאט ואחר כך נשלח אל מחנה ההשמדה אושוויץ. פרנקל איבד כמעט את כל משפחתו בשואה. הוא כתב ספר שנקרא "האדם מחפש משמעות" ששם הוא תיאר את חוויותיו כאסיר במחנות הריכוז הנאציים.
"אפשר ליטול מן האדם את הכל חוץ מדבר אחד: את האחרונה שבחירויות אנוש - לבחור את עמדתו במערכת נסיבות מסוימות, לְבוֹר אֶת דַּרְכּוֹ. ותמיד היו הזדמנויות לבחירה. יום יום, שעה שעה, נקראת לחתוך הכרעות, הכרעות שקבעו, אם תִּכָּנַע או לא תיכנע לְכוֹחוֹת שאיימו לשלול ממך את עצם יישותך, את חירותך הפנימית. שקבעו אם תהיה או לא תהיה כדור משחק בידי הנסיבות, אם תוותר על חירותך ועל הדרת כבודך ותתגלגל בִּדְמוּת האסיר הטיפוסי.מכאן שביסודם של דברים יכול כל אדם אף בִּנְסִבּוֹת אלה, להכריע בעצמו, מה הוא יהיה - מן הבחינה הנפשית והרוחנית גם יחד. יכול הוא לקיים את הַדְרַת כְּבוֹד הָאָדָם שלו גם במחנה ריכוז."
חלק ב- חסידי אומות עולם- 15 דק
- משחקון: עומדים בשורה ומתנדב אחד עומד מול השורה, כל הילדים בשורה מעבירים חפץ מאחורה בין הידיים שלהם והמטרה שלהם שמי שמולם לא יצליח לזהות אצל מי החפץ. אם המתנדב מצליח לגלות אצל מי החפץ, הוא מפסיד ויוצא מהמשחק. סבב אחד תתנו לחניכים להעביר את הטלפון שלכם ושהמדריך השני יתקשר אליכם וככה יהיה קל למתנדב לגלות איפה הטלפון (מדמה הלשנות..)
- מעורבות פעילה של המצילים בהצלת יהודי אחד או יותר מסכנת מוות או גירוש למחנות המוות.
- סיכון לחייהם, חירותם או מעמדם של המצילים.
- המניע הראשוני של המצילים היה לסייע ליהודים נרדפים. כלומר: ההצלה לא נעשתה עבור רווח כספי או תגמול אחר כגון המרת דתם של הניצולים, אימוץ ילדים וכו'.
- קיומן של ראיות למקרה ההצלה – עדות של מי אלו שקיבלו את העזרה מהמצילים (עדות ניצול) או במקרים יוצאי דופן תיעוד ממקור ראשון המבסס את אופי ההצלה והנסיבות להצלה."
-אילו תכונות וערכים גרמו להם לעשות את המעשה שעשו? -למה מכנים אותם בכלל ככה?
-מה משמעות השם חסידי אומות העולם? תשובה:" בהלכה משמש התואר "חסידי אומות העולם" לגויים מאמינים המקיימים את שבע מצוות בני נוח( "שבע מצוות המוטלות על כל בני האדם ולא רק על ישראל"), ללא קשר להצלת יהודים .
-האם חסידי אומות העולם יהודים הם פחות "גיבורים" מחסידי אומות העולם הגויים? (היה להם פחות מה להקריב.. ההבנה שכך או כך יש סיכון שימותו).
חלק ג- שימור מודעות השואה+סיכום -15 דק
- מחלקים את החניכים לקבוצות הקבוצה הראשונה מקבלת תמונה ( *עם הרבה פרטים..) ויש להם 2 דקות להעתיק את התמונה הכי במדויק לדף נייר. אחר כך הקבוצה השניה מקבלת את התמונה של קבוצה אחת וככה הלאה…
- מראים לכולם את התמונה המקורית ושואלים איזה ציור הוא הכי מדויק? - מה הקשר בין השואה לזה? +להוסיף בנימה אישית על שימור מודעות השואה ( עדויות ממקור ראשון של שורדי השואה נעלמים, פרטים מושמטים ועוד.. האחריות שלנו שהדור הבא זה להבין את החשיבות של שימור מודעות השואה ולפעול למענו. בין אם זה לשמוע סיפורים משורדי שואה/דור שני שעדיין בחיים, לארח זיכרון בסלון, לדאוג לרווחת הניצולים, להתעניין בעיניין. אם אנחנו כיהודים בארץ ישראל לא נדאג להעביר ולשמר את הטראומה הנוראית ביותר של העם היהודי- השואה, מי יעשה את זה?)