עמוד 1 מתוך 1
הודעהפורסם: 19/01/2025, 15:45
על ידי דביר שורץ
רעיון המערך: חיינו בנויים מהמון מטרות קטנות וגדולות שאנו מציבים לעצמנו ועושים. החניכים ילמדו איך לבחור מטרה ואיך בסופו של דבר להגיע אל היעד הנחשק.

רעיון הפעולה: כדי שנגיע למטרה הגדולה שהצבנו לעצמנו אנחנו חייבים להציב מטרות משנה. בפעולה זו נבין את החשיבות של מטרות העזר בתוך הבניין הכולל של היעד הסופי.
משחק: א) נביא חפצים שקשורים אחד לשני (למשל ציוד לנסיעה לחו"ל- מזוודה, כרטיס טיסה וכדומה) ונשים אותם על הרצפה במרחקים גדולים זה מזה. נעמיד את החניכים בטור וכל חניך יעמוד על דף/ קרטון המיוחד לו (אפשר גם על כסא). נאמר לחניכים שכל הרצפה היא לבה ושהם יכולים ללכת רק על הדפים ועליהם להשיג את כל החפצים ולהגיע למקום ספציפי ביחד איתם. לחניך הראשון ניתן דף נוסף- כך הקבוצה תוכל להתקדם, החניך הראשון עובר לדף הנוסף שאותו הוא ממקם בכיוון שאליו הוא רוצה להגיע וככה כל החניכים מתקדמים אל הדף הפנוי. לחניך האחרון נשאר דף מיותר שאותו חברי הקבוצה מעבירים לחניך הראשון- כך יש לו דף נוסף להתקדם איתו וכו'... במידה ואחת מהחניכים יגע ברצפה כל הקבוצה תיפסל והם יצטרכו להתחיל מהתחלה. הרעיון של המשחק הוא שהחניכים יראו את מטרות משנה- השגת כל החפצים וההתקדמות צעד אחר צעד לעבר החפץ.
ב) ניתן לכל חניך להכין פתק עם הוראות להכנת כריך. כל פעם נבחר חניך אחר שינסה להסביר למדריך ע"י הקראת הפתק איך להכין את הכריך. המדריך יציית בדיוק למה שכתוב בפתק ויהיה "ראש בקיר". הדגמה מצוינת בסרטון כריך חמאת בוטנים וריבה. ככה החניכים יבינו את החשיבות של הדיוק בהוראות המשנה ואת החשיבות שלהן בפני עצמן. (בשבת אפשר שאחד החניכים ילמד את השאר ריקוד מסויים וכדומה, המצריך פירוק לשלבים)
סיפור: במהלך כל המערך מלווה אותנו סיפור בחרוזים (מופיע למטה) שכל קטע בו מתקשר לנושא אחר במערך (לפי הסדר). אפשר לקרוא בכל פעולה את החלק שלה והחלקים הקודמים כדי לעשות חזרה. בפעולה זו ממולץ לשים דגש על החלק השלישי (המודגש).  כמובן שממולץ לתת לחניכים להשלים את החרוזים תמונה
סיכום: כשאנחנו רוצים להשיג מטרה מסויימת אנחנו חייבים לפרק אותה למטרות משנה. כמו שבמשחק הראשון כדי להתקדם היינו צריכים לחשוב על כל צעד וגם כדי לסיים היינו צריכים לאסוף את כל הדברים ככה גם בחיים. אנחנו חייבים להשלים את כל משימות המשנה וכמובן גם לחשוב ולראות אותם בתוך המטרה הגדולה. בל נשכח שהכל צריך להיות אחיד ומסודר כמו שראינו במשחק השני. 

קמתי היום בחוסר רצון של ממש,
בלבי שוב התגנב החשש.
אין לי מטרה ואין לי מה לעשות,
חוץ מלשבת כל היום על כסאות.
אז החלטתי שאני הולך לעשות שינוי נאות,
אני הולך להשיג מטרות!

קודם כל לקחתי דף יפה,
נזהרתי שלא ישפך עליו קפה.
לקחתי עפרון מחודד,
והתחלתי לכתוב, הידד!
רק מטרה אחת כתבתי
כדי להצליח בזמן שהקצבתי.

ניסיתי להתחיל לעשות דברים,
אבל לא ידעתי מאין מתחילים.
אז מתחת למטרה רשמתי מטרות משנה,ח
אותן כל בוקר אני אשנה. [מלשון לשנות-לחזור על אותו דבר- כמו משנה]
כך התחלתי לעשות אחת אחת,
וכך התקדמתי בטוח אבל קצת לאט.


אומנם יש קצת כעסים,
מכל מיני חברים ואנשים.
לחלקם אני פתאום לוקח דבר אחד או שניים,
וחלקם לא מעניינים אותי גם אם יקפצו לשמיים.
לכן נשארתי מאוד לבד,
אז הבנתי ולמדתי לא לפגוע באף אחד.

בעודי מתקדם ומנסה צועקים עלי אנשים,
אומרים לי: "אתה לא תצליח, אתה ככל הילדים".
כמעט חשבתי להפסיק,
אבל דבר כזה רק יזיק.
חיש מהר קמתי מחדש,
והראתי להם שאני רוצה את זה ממש.
אפעל ואנסה עד שאשיג את המטרה,
וזה ממש לא דבר נורא.

ועכשיו מטרתי הוגשמה,
אלך לנוח מנוחה מדהימה.
אחשוב על מה שהיה ומה אפשר לשפר,
שאדע פעם הבאה יותר.
אקח לי עכשיו קצת זמן לחופשה,
ואחריה אמצא מטרה חדשה.