
ל״ג בעומר - סוף ספירת העומר
(בסוף מצורף קובץ ערוך)
משחקים:
דבר תורה קצר:
מהי משמעותו של ל"ג בעומר? מה אנחנו יכולים לקחת ממנו הלאה, מדוע הוא תקוע ביום זה? באמצע ספירת העומר ולמה אין לו שם, אלא רק הוא קרוי על שם ספירת העומר של אותו היום?
כמובן, שלא נוכל לענות על כל השאלות אלו, ועוד להשאר בדבר תורה קצר...
בכל זאת ננסה קצת להבין. בספירת העומר אנחנו עוברים תהליך שבו אנחנו מגיעים מפסח לשבועות, תהליך ארוך, של חמישים יום, שבו אנחנו מתקדמים ומגיעים מיציאת מצרים שבו יצא גופנו לחירות עולם משעבוד מצרים, ועד לשבועות שהוא הזמן שבו שכלנו מקבל את התורה מאת הבורא.
תחנות רבות ישנם בדרך יום העצמאות ופסח שני, יום ירושלים וגם ל"ג בעומר.
את שבעת שבועות אלו ניתן לחלק לשלושה חלקים, (לא נאריך במשמעות כל חלק), החלק הראשון הוא החלק הקרוב יותר לפסח בו עדיין אנחנו תחת החוויות של הפסח, החלק השני הוא חלק הביניים - האמצעי מעבר בין פסח לשבועות, ואילו החלק השלישי והאחרון שמתחיל בל"ג בעומר, מתחיל להביא לנו כבר את ריח הגבינות שנאכל בחג מתן תורה, הקירבה למתן תורה כבר מתחילה להיות באוויר.
דברים רבים מוסברים לאור זה, ניקח אחד מהם:
ההתאבלות בימי הספירה מבטאת צער על אובדנם של תלמידי ר´ עקיבא, שלא נהגו כבוד זה בזה, ונותנת לנו זמן לעיסוק בקשר שבין אדם לחבירו, אנחנו מתאבלים על מה שקרה לתלמידי ר' עקיבא, וכך אנחנו מבינים איך זה שלא מתנהגים יפה כלפי הזולת.
אבל, מל"ג בעומר ואילך אנחנו צריכים להפסיק להתאבל.
מה קרה בל"ג בעומר? פשוט עברנו שלב!
שלב האבילות, והעיסוק בשלילה נגמר, כעת מתחיל השלב של ההכנה לחג השבועות, ועכשו צריך דווקא להתחיל להרגיש את החיבה והאחווה שבין האנשים, ולעסוק באהבה באופן חיובי.
האבל על מות תלמידי ר´ עקיבא מתחלף ביום ההילולה של ר´ שמעון בר יוחאי תלמידו שאחרי המגיפה, שהביא לנו אחדות לעם, וכשיצא מן המערה ניסה גם לתרום משהו משמעותי לעיר שלו, ולארץ ישראל (כמו שמובא במסכת שבת שהוא דאג לטהרה של ארץ ישראל כדי שאנשים יוכלו ללכת בחופשיות) כמו כן הוא כתב שיש לעסוק בתורה מתוך אחדות בעם ישראל.
כשנשב יחד כל עם ישראל מסביב למדורה (או המנגל =)) נחשוב שהאחדות שאנחנו מתחילים לעסוק בה כעת (מבלי לריב על מדורות כמובן), תחלחל לאחדות בכל העם, כדי שנצליח להגיע לחג מתן תורה, שהתחיל על ידי ´ויחן שם ישראל´, כולם כאיש אחד בלב אחד, נס בפני עצמו, שנקווה שנזכה לו.
שבוע טוב
(בסוף מצורף קובץ ערוך)
משחקים:
- משחק הוא והיא- לא הכל כאן קשור לל"ג בעומר, תשתמשו במה שבא לכם. גם לא כל ההגדרות מתאימות לכל הרמות. אפשר לשנות את ההגדרות כראות עיניכם.
הוא תא, היא סמל החג (מדור, מדורה) - הוא נור, היא גברת (אש, אשה)
- הוא חותך, היא אש (להב, להבה)
- היא אבן יקרה, הוא בין פסח לשבועות (ספיר, ספירה)
- איתו מטגנים, איתה מבשלים (שמן, שמנת)
- הוא יונה, היא נתנה בהר סיני (תור, תורה)
- הוא לא חולה, היא יצירה (בריא, בריאה)
- הוא עם הארץ, היא שריפה (בער, בעירה)
- הוא כוכב, היא תרומה (צדק, צדקה)
- היא ברגל, היא איחול (ברך, ברכה)
- הוא גשם, היא תכלית (מטר, מטרה)
- הוא צדיק, היא ציפור (חסיד, חסידה)
- הוא באסם, היא בענן (קש, קשת)
- הוא של הדבורים, היא של הגמל (דבש, דבשת)
- הישוב עומר קרוי על שם ל"ג בעומר, היום בו הוא עלה לקרקע- שקר
- יש ישוב שנקרא בר יוחאי על שמו של רשב"י- אמת, הישוב נמצא בהר מרון
- טקס הדלקת המדורה על ציון הרשב"י התחיל לפני שמונים שנה, וייסד אותו הרב קוק- שקר, הטקס קיים כבר מאות שנים
- בעבר זקני צפת היו מדליקים את המדורה בציון הרשב"י, אך הם מכרו את הזכות הזאת לאדמו"ר מרוז'ין, ועד היום צאצאיו, שהם אדמור"י חסידות בויין, זוכים להדליק את המדורה כל שנה.- אמת
- חגיגות ההילולה נפתחות בתהלוכה של ספרי תורה שיוצאים מצפת אל קבר הרשב"י- אמת
- קבר רשב"י נמצא בהר מירון- אמת
- גובהו של הר מירון הו 1004 מטר, והוא ההר השלישי בגובהו בארץ- שקר, גובהו של ההר הוא 1204 והוא השני בגבהו אחרי החרמון. (בעבר התנשא לגובה של 1,208 מטר מעל פני הים, אך צה"ל שיטח את ההר לצורך הקמת בסיס צבאי)
- הפלמ"ח הוקם בל"ג בעומר בשנת תש"א - ה-15 במאי 1941- אמת
- נשים פטורות מהדלקת מדורות בל"ג בעומר, כי זה מצוות עשה שהזמן גרמה- שקר, הדלקת המדורות זה בכלל לא מצווה.
- צה"ל קבע את ל"ג בעומר, כיום הצדעה לחיילי המילואים- אמת
- ע"פ אחת המסורות ביום י"ח אייר, ה' נתגלה למשה בסנה, וזו אחת הסיבות להדלקת המדורות- שקר
- בי"ז אייר נח ומשפחתו נכנסו לתיבה, ומשתמע מכך שבי"ח אייר התחיל המבול- אמת
- בל"ג בעומר 'בני עקיבא' חוגגת יום הולדת- אמת, בל"ג בעומר של שנת תרפ"ט (1929) הפכה בני עקיבא לתנועת נוער רשמית.
- ע"פ המסורת המערה שבה התחבא רשב"י, נמצאת בצפת- שקר המערה נמצאת בכפר הדרוזי פקיעין.
- בפקיעין יש משפחה יהודית, שטוענת שהיא חייה שם, מתקופת בית שני ברציפות- אמת, למשפחה קוראים 'משפחת זינתי', והצאצאית האחרונה של המשפחה היא מרגלית זינתי, שחייה לבדה היום בפקיעין.
- כאשר ר' עקיבא נתפס ע"י הרומאים, רשב"י לא הלך לבקר אותו כי הוא חשש להיתפס גם- שקר, רשב"י הלך אליו על מנת ללמוד ממנו תורה. למרות הסיכון הרב שהיה כרוך בדבר.
- כל מקום שכתוב בגמרא ובמשנה ר' שמעון, ללא תוספת, הכוונה היא לרשב"י- אמת
- לפני 13 שנה, הייתה שרפה ענקית בהר מירון, שנגרמה ממדורת ל"ג בעומר שלא כיבו כראוי- שקר
- כשמדליקים אש, במקום שאין בו כוח המשיכה כלל- האש מקבלת צורה של כדור מושלם- אמת
דבר תורה קצר:
מהי משמעותו של ל"ג בעומר? מה אנחנו יכולים לקחת ממנו הלאה, מדוע הוא תקוע ביום זה? באמצע ספירת העומר ולמה אין לו שם, אלא רק הוא קרוי על שם ספירת העומר של אותו היום?
כמובן, שלא נוכל לענות על כל השאלות אלו, ועוד להשאר בדבר תורה קצר...
בכל זאת ננסה קצת להבין. בספירת העומר אנחנו עוברים תהליך שבו אנחנו מגיעים מפסח לשבועות, תהליך ארוך, של חמישים יום, שבו אנחנו מתקדמים ומגיעים מיציאת מצרים שבו יצא גופנו לחירות עולם משעבוד מצרים, ועד לשבועות שהוא הזמן שבו שכלנו מקבל את התורה מאת הבורא.
תחנות רבות ישנם בדרך יום העצמאות ופסח שני, יום ירושלים וגם ל"ג בעומר.
את שבעת שבועות אלו ניתן לחלק לשלושה חלקים, (לא נאריך במשמעות כל חלק), החלק הראשון הוא החלק הקרוב יותר לפסח בו עדיין אנחנו תחת החוויות של הפסח, החלק השני הוא חלק הביניים - האמצעי מעבר בין פסח לשבועות, ואילו החלק השלישי והאחרון שמתחיל בל"ג בעומר, מתחיל להביא לנו כבר את ריח הגבינות שנאכל בחג מתן תורה, הקירבה למתן תורה כבר מתחילה להיות באוויר.
דברים רבים מוסברים לאור זה, ניקח אחד מהם:
ההתאבלות בימי הספירה מבטאת צער על אובדנם של תלמידי ר´ עקיבא, שלא נהגו כבוד זה בזה, ונותנת לנו זמן לעיסוק בקשר שבין אדם לחבירו, אנחנו מתאבלים על מה שקרה לתלמידי ר' עקיבא, וכך אנחנו מבינים איך זה שלא מתנהגים יפה כלפי הזולת.
אבל, מל"ג בעומר ואילך אנחנו צריכים להפסיק להתאבל.
מה קרה בל"ג בעומר? פשוט עברנו שלב!
שלב האבילות, והעיסוק בשלילה נגמר, כעת מתחיל השלב של ההכנה לחג השבועות, ועכשו צריך דווקא להתחיל להרגיש את החיבה והאחווה שבין האנשים, ולעסוק באהבה באופן חיובי.
האבל על מות תלמידי ר´ עקיבא מתחלף ביום ההילולה של ר´ שמעון בר יוחאי תלמידו שאחרי המגיפה, שהביא לנו אחדות לעם, וכשיצא מן המערה ניסה גם לתרום משהו משמעותי לעיר שלו, ולארץ ישראל (כמו שמובא במסכת שבת שהוא דאג לטהרה של ארץ ישראל כדי שאנשים יוכלו ללכת בחופשיות) כמו כן הוא כתב שיש לעסוק בתורה מתוך אחדות בעם ישראל.
כשנשב יחד כל עם ישראל מסביב למדורה (או המנגל =)) נחשוב שהאחדות שאנחנו מתחילים לעסוק בה כעת (מבלי לריב על מדורות כמובן), תחלחל לאחדות בכל העם, כדי שנצליח להגיע לחג מתן תורה, שהתחיל על ידי ´ויחן שם ישראל´, כולם כאיש אחד בלב אחד, נס בפני עצמו, שנקווה שנזכה לו.
שבוע טוב