פורסם: 06/09/2015, 12:02
שלב א:
המדריך יבחר משחק שאינומוכר לחניכים,
ויבקש מהם לשחק בו מבלישיסביר להם את הכללים למשחק.
הגיוני שחלק מהחניכים שכןמכירים חלק מהמשחק ינהלו אותו,
ויתפתחו במהלכו וויכוחיםעל אופן המשחק וחוקיו.
במצב הזה, נעצור את המשחקונשאל את החניכים -
מדוע הם מתקשים בניהולסדיר של המשחק?
החניכים יעלו בפני המדריךאת הבעיות שגרמו לכך.
נמקד החניכים לגורםהמרכזי - חוקי המשחק לא היו ידועים או ברורים לכולם באופן שווה.
לאחרמכן, יסביר המדריךלחניכים מהם הכללים של המשחק ויבקש מהם לשחק שוב.
יש להניח שהפעם יעבורהמשחק בצורה חלקה - ללא וויכוחים,וכולם יוכלו להשתתף בו.
נשאל את החניכים מה היהיותר מוצלח ומה גרם לזה?
נסב את תשומת ליבם שדווקא כשאמרנו את החוקים המשחקהיה טוב יותר.
שלב ב':
כמו קופים?
"קבוצת מדענים הציבה חמישה קופים בכלוב.
במרכז הכלוב הציבו סולםועליו ערימת בננות.
כאשר קוף מסוים עלה עלהסולם כדי לקחת לו בננה,
המדענים שפכו מים קרים עלהקופים שנשארו על הקרקע.
לאחר זמן מסוים, כל אימתשקוף כלשהו ניסה לעלות על הסולם,
היו אוחזים בו שאר הקופיםאו מונעים את עלייתו לסולם באלימות.
במשך הזמן הפסיקו הקופיםלעלות על הסולם למרות הפיתוי של הבננות.
ואז המדענים החליפו אתאחד הקופים.
הדבר הראשון שהוא ניסהלעשות היה לעלות על הסולם,
דבר שנמנע ממנו בנחרצותובמהירות על ידי שאר הקופים אשר הכו אותו.
לאחר מספר ניסיונותכואבים הפסיק הקוף המצטרף לחבורה לנסות לעלות על הסולם.
המדענים החליפו קוף נוסףאשר ניסה לעלות על הסולם כקודמיו.
הפעם השתתף הקוף הראשון
שהוחלף בהכאת המטפסבהלהבות רבה.
החלפת הקוף השלישי חזרהעל אותו ריטואל,
ובהדרגה הוחלפו שניהקופים הנוספים עד שלבסוף לא
נותר אף לא קוף אחדמהקבוצה המקורית.
המדענים נותרו עם חמישהקופים שלמרות שמעולם לא ספגו מקלחת
מים קפואים המשיכו להכותבכל מי שניסה להגיע לבננות.
אם היה ניתן לשאול אותםלמה הם מכים את כל מי שמנסה לעלות על
הסולם, קרוב לוודאישהתשובה הרצינית הייתה: 'לא יודע-ככה זה היה מעולם'
-למה לדעתנו הקופיםהמשיכו להתנהג כך?
-האם יש פעמים בחיים שגםאנו מתנהגים בצורה הדומה לקופים?
-מה אנחנו יכולים לעשותכדי לא להידמות לקופים?
-האם פעם שאלנו את עצמנולמה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים?
-האם פעם שאלנו את עצמנולמה אנחנו בתנועת אריאל?
-למה ערכי התנועה הםדווקא כאלה?
סיכום:
נגיע עם החניכים להבנהשכדי לשחק במשחק בצורה נכונה חייבים לדעת את חוקיו.
וכמו המשחק - כך גםהתנועה.
ערכי התנועה דומים לחוקיהמשחק שמכוונים אותנו ומראים לנו את הדרך בתנועה.
כדי להיות חניך בתנועה,חשובלברר מהם כללי התנועה, ערכיה, יסודותיה וכו' -
כדי שנוכל באמת ללכתבדרכה ולאסתם להתנהג כמו הקופים כי כך היה פה תמיד!
המדריך יבחר משחק שאינומוכר לחניכים,
ויבקש מהם לשחק בו מבלישיסביר להם את הכללים למשחק.
הגיוני שחלק מהחניכים שכןמכירים חלק מהמשחק ינהלו אותו,
ויתפתחו במהלכו וויכוחיםעל אופן המשחק וחוקיו.
במצב הזה, נעצור את המשחקונשאל את החניכים -
מדוע הם מתקשים בניהולסדיר של המשחק?
החניכים יעלו בפני המדריךאת הבעיות שגרמו לכך.
נמקד החניכים לגורםהמרכזי - חוקי המשחק לא היו ידועים או ברורים לכולם באופן שווה.
לאחרמכן, יסביר המדריךלחניכים מהם הכללים של המשחק ויבקש מהם לשחק שוב.
יש להניח שהפעם יעבורהמשחק בצורה חלקה - ללא וויכוחים,וכולם יוכלו להשתתף בו.
נשאל את החניכים מה היהיותר מוצלח ומה גרם לזה?
נסב את תשומת ליבם שדווקא כשאמרנו את החוקים המשחקהיה טוב יותר.
שלב ב':
כמו קופים?
"קבוצת מדענים הציבה חמישה קופים בכלוב.
במרכז הכלוב הציבו סולםועליו ערימת בננות.
כאשר קוף מסוים עלה עלהסולם כדי לקחת לו בננה,
המדענים שפכו מים קרים עלהקופים שנשארו על הקרקע.
לאחר זמן מסוים, כל אימתשקוף כלשהו ניסה לעלות על הסולם,
היו אוחזים בו שאר הקופיםאו מונעים את עלייתו לסולם באלימות.
במשך הזמן הפסיקו הקופיםלעלות על הסולם למרות הפיתוי של הבננות.
ואז המדענים החליפו אתאחד הקופים.
הדבר הראשון שהוא ניסהלעשות היה לעלות על הסולם,
דבר שנמנע ממנו בנחרצותובמהירות על ידי שאר הקופים אשר הכו אותו.
לאחר מספר ניסיונותכואבים הפסיק הקוף המצטרף לחבורה לנסות לעלות על הסולם.
המדענים החליפו קוף נוסףאשר ניסה לעלות על הסולם כקודמיו.
הפעם השתתף הקוף הראשון
שהוחלף בהכאת המטפסבהלהבות רבה.
החלפת הקוף השלישי חזרהעל אותו ריטואל,
ובהדרגה הוחלפו שניהקופים הנוספים עד שלבסוף לא
נותר אף לא קוף אחדמהקבוצה המקורית.
המדענים נותרו עם חמישהקופים שלמרות שמעולם לא ספגו מקלחת
מים קפואים המשיכו להכותבכל מי שניסה להגיע לבננות.
אם היה ניתן לשאול אותםלמה הם מכים את כל מי שמנסה לעלות על
הסולם, קרוב לוודאישהתשובה הרצינית הייתה: 'לא יודע-ככה זה היה מעולם'
-למה לדעתנו הקופיםהמשיכו להתנהג כך?
-האם יש פעמים בחיים שגםאנו מתנהגים בצורה הדומה לקופים?
-מה אנחנו יכולים לעשותכדי לא להידמות לקופים?
-האם פעם שאלנו את עצמנולמה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים?
-האם פעם שאלנו את עצמנולמה אנחנו בתנועת אריאל?
-למה ערכי התנועה הםדווקא כאלה?
סיכום:
נגיע עם החניכים להבנהשכדי לשחק במשחק בצורה נכונה חייבים לדעת את חוקיו.
וכמו המשחק - כך גםהתנועה.
ערכי התנועה דומים לחוקיהמשחק שמכוונים אותנו ומראים לנו את הדרך בתנועה.
כדי להיות חניך בתנועה,חשובלברר מהם כללי התנועה, ערכיה, יסודותיה וכו' -
כדי שנוכל באמת ללכתבדרכה ולאסתם להתנהג כמו הקופים כי כך היה פה תמיד!