פורסם: 23/01/2017, 20:11
כל אחד משבעת המינים מייצג ערך או אידאל. בפעולה הזו אנחנו נלמד להכיר גם את שבעת המינים וגם את הערכים שהם מייצגים ע"י משימות, משחקים או שאלות לדיון.
פעולה זו מביאה רעיון לכל אחד משבעת המינים ולאחר מכן משימה המתאימה לרעיון.
ניתן לעשות את הפעולה הזו ב2 קבוצות ובסגנון של תחרות,או שאפשר לעשות את זה כל השבט ולהנות משיח עמוק וערכי.
חיטה ושעורה:
החיטה והשעורה הם המצרכים הבסיסיים של בעלי החיים ושל האדם.
אך בניגוד לחיות,אנו לא אוכלים חיטה כמות שהיא,אלא משנים אותה והופכים אותה לקמח שממנה אנו מכינים לחם,עוגות,עוגיות,מאפים וכד'.
המשימה: תביאו להם כל דבר ובקשו מהחניכים להפוך אותו למשהו אחר. לדוגמא: כיסא-במקום לשבת עליו,להשתמש בו כמו שולחן.
זיתים:
אחת הסיבות לחיות הממושכת הזו היא שכל עץ זית אינו עץ יחיד, אלא משפחה. הנצרים הצעירים צומחים מהשורשים כל הזמן ומצטרפים לעץ האם, מסייעים לו להתרחב ומעניקים לו מראה חיצוני ייחודי. כעבור זמן, עץ האם מת אבל ה"משפחה" ממשיכה להתקיים ולפרוח.
משימה: כל הקבוצה צריכה לקפוץ 1,000 פעמים. כדי שהקבוצה כולה תוכל להשתתף ולתת יד למאמץ השבטי, כל אחד מחברי השבט יקפוץ כמה שהוא יכול ואז הבא בתור יחליף אותו. ככה יש המשכיות והעזרה (המשפחתיות) של השבט תגרום להמשכיות של המשימה ולהצלחתה.
תאנים:
התאנה היא סמל ביהדות לתהליך.
שאלה לדיון: מה החשיבות של תהליכים בחיינו המודרניים? מה הסכנות בדברים שקורים לנו במיידיות?
תמרים:
לכל חלק בעץ התמר יש שימוש. הפרי-למאכל. הענפים-לסכך. והעץ עצמו-חבלים וקורות עץ.
משימה: בקשו מכל חניך לצאת החוצה ולהביא משהוא אחד שתפס את העין שלו. זה יכול להיות אבן,עלה,כדור שהוא ראה או ענף.
עכשיו,בקשו מהם לצייר ציור מ*כל* הדברים שהן הביאו על הרצה.
ענבים:
"יין משמח לבב אנוש"-שתיית יין יכולה לשמח את האדם ולגרום לחשיפת הטוב הפנימי שלו,או שהיין יכול לגרום לשכרות במידה ושותים אותו יותר מידי. מהענבים לומדים שבכל דבר בחיים צריך איזון.
משחק: יוצרים מעגל מכיסאות וכל חניך עומד על הכיסא שלו. המטרה היא להוציא כיסאות לאט לאט מהמעגל ושהחניכים יצטצמצו לכיסאות הנותרים. מי שנופל מהכיסא-פסול.
רימון:
הרימון הוא סמל ליופי,לחכמה וליכולת ראיית הנסתר.
פעילות: כל בת מקבלת דף ורושמת עליו את השם שלה.
אח"כ מעבירים את הדף בין כל הבנות וכל אחת כותבת לשנייה תכונה אחת חבויה בה שהיא רואה בבת שהדף שלה נמצא מולה.
***מומלץ*** כדי להפוך את הפעולה לסדר ט"ו בשבט,אפשר להביא את שבעת המינים. לאחר כל משימה,ניתן לאכול את הפרי.
במידה ואתם רוצים לעשות סדר,סדרו שולחן סדר יפה ומזמין עם מפיות צבעוניות,צלחות של הפרות מסודרים יפה,אפשר להוסיף פרחים וכד'.
פעולה זו מביאה רעיון לכל אחד משבעת המינים ולאחר מכן משימה המתאימה לרעיון.
ניתן לעשות את הפעולה הזו ב2 קבוצות ובסגנון של תחרות,או שאפשר לעשות את זה כל השבט ולהנות משיח עמוק וערכי.
חיטה ושעורה:
החיטה והשעורה הם המצרכים הבסיסיים של בעלי החיים ושל האדם.
אך בניגוד לחיות,אנו לא אוכלים חיטה כמות שהיא,אלא משנים אותה והופכים אותה לקמח שממנה אנו מכינים לחם,עוגות,עוגיות,מאפים וכד'.
המשימה: תביאו להם כל דבר ובקשו מהחניכים להפוך אותו למשהו אחר. לדוגמא: כיסא-במקום לשבת עליו,להשתמש בו כמו שולחן.
זיתים:
אחת הסיבות לחיות הממושכת הזו היא שכל עץ זית אינו עץ יחיד, אלא משפחה. הנצרים הצעירים צומחים מהשורשים כל הזמן ומצטרפים לעץ האם, מסייעים לו להתרחב ומעניקים לו מראה חיצוני ייחודי. כעבור זמן, עץ האם מת אבל ה"משפחה" ממשיכה להתקיים ולפרוח.
משימה: כל הקבוצה צריכה לקפוץ 1,000 פעמים. כדי שהקבוצה כולה תוכל להשתתף ולתת יד למאמץ השבטי, כל אחד מחברי השבט יקפוץ כמה שהוא יכול ואז הבא בתור יחליף אותו. ככה יש המשכיות והעזרה (המשפחתיות) של השבט תגרום להמשכיות של המשימה ולהצלחתה.
תאנים:
התאנה היא סמל ביהדות לתהליך.
שאלה לדיון: מה החשיבות של תהליכים בחיינו המודרניים? מה הסכנות בדברים שקורים לנו במיידיות?
תמרים:
לכל חלק בעץ התמר יש שימוש. הפרי-למאכל. הענפים-לסכך. והעץ עצמו-חבלים וקורות עץ.
משימה: בקשו מכל חניך לצאת החוצה ולהביא משהוא אחד שתפס את העין שלו. זה יכול להיות אבן,עלה,כדור שהוא ראה או ענף.
עכשיו,בקשו מהם לצייר ציור מ*כל* הדברים שהן הביאו על הרצה.
ענבים:
"יין משמח לבב אנוש"-שתיית יין יכולה לשמח את האדם ולגרום לחשיפת הטוב הפנימי שלו,או שהיין יכול לגרום לשכרות במידה ושותים אותו יותר מידי. מהענבים לומדים שבכל דבר בחיים צריך איזון.
משחק: יוצרים מעגל מכיסאות וכל חניך עומד על הכיסא שלו. המטרה היא להוציא כיסאות לאט לאט מהמעגל ושהחניכים יצטצמצו לכיסאות הנותרים. מי שנופל מהכיסא-פסול.
רימון:
הרימון הוא סמל ליופי,לחכמה וליכולת ראיית הנסתר.
פעילות: כל בת מקבלת דף ורושמת עליו את השם שלה.
אח"כ מעבירים את הדף בין כל הבנות וכל אחת כותבת לשנייה תכונה אחת חבויה בה שהיא רואה בבת שהדף שלה נמצא מולה.
***מומלץ*** כדי להפוך את הפעולה לסדר ט"ו בשבט,אפשר להביא את שבעת המינים. לאחר כל משימה,ניתן לאכול את הפרי.
במידה ואתם רוצים לעשות סדר,סדרו שולחן סדר יפה ומזמין עם מפיות צבעוניות,צלחות של הפרות מסודרים יפה,אפשר להוסיף פרחים וכד'.