עם ישראל חי!
לידיעת קהל הגולשים: המאמרים המופיעים במדור זה מוגנים בזכויות יוצרים. אין להעתיק אותם ללא אישור מהמחבר. ניתן להדפיס אותם לשימוש אישי בלבד
שמירה עשיתי

יסודות ההדרכה ב'- מתודיקה

מחפשים עצה? זקוקים לעזרה? המדור הזה מכיל מאמרים רבים ומצוינים עם עצות החל מבניית פעולה ועד המצאת סיפורים ויצירת קשר אישי עם החניכים! יש פה גם עזרים נוספים, כמו שירונים וחידות. תהנו!

יסודות ההדרכה ב'- מתודיקה

הודעהעל ידי כפיר ורהפטיג מנהל ראשי » 18/10/2014, 21:45

לא, אל תתבלבלו עם פיזיקה או מתמטיקה, ולא, מתודולוגיה זה לא חקר היצורים המוזרים שנקראים חניכים- אלא הדרך להעברת... כל דבר בעצם.

מה זה מתודה?
מתודה היא שיטה להעברת מסר או חוויה. בפעולה, כל דבר שאנחנו נעשה הוא בעצם מתודה. דרך המתודות אנחנו מעבירים לחניכים מסרים. עם זאת, דיבור ישיר אינו נחשב למתודה. להלן נסקור מספר מתודות מרכזיות, מתי ואיך מומלץ להשתמש בהן וטיפים נוספים.
קודם כל, נחלק את המתודות לשלושה סוגים: שכל, רגש והתנהגות.

שכל 
מתודות שכליות פועלות דרך השכל של החניכים, מפעילות אותו וגורמות למסר להיכנס מתוך הבנה.
דיון- דיון הוא מתודת השכל המוכרת ביותר, ועוד נרחיב עליו במאמר עתידי. בדיון המדריך מעלה נושא כלשהו והחניכים מחווים עליו את דעתם. דיון מאפשר לכל חניך להביע את דעתו, לבחון אותה למול דעות אחרות, להכיר נושאים חדשים ולהתווכח עם חבריו. דיונים מצליחים יותר בשכבות גילך גדולות בהן יש תרבות דיבור טובה.
מחקר- מחקר פירושו להטיל על החניכים (בקבוצות או ביחידים) משימה שכוללת תצפית או שאלון, למשל לבצע סקר בקרב שכיניהם או חבריהם לבית הספר; לתצפת על תגובת אנשים כמישהו מפיל לידם סל מלא פירות ועוד. זוהי מתודה חוויתית מאוד ועשויה להצילח בכל שכבת גיל.
לימוד- לימוד היא מתודה פשוטה להבנה: לוקחים קטע ממשנה או משהו דומה ולומדים עם החניכים. ערך חינוכי רב, חשוב להתאים לגיל הקבוצה ולרמת הריכוז שלה.
כתבה- מקריאים כתבה מהעיתון, קטע מספר או משהו דומה, ודרכו מלמדים את החניכים דבר מה.

רגש
מתודות רגשיות פועלות דרך הרגש של החניכים, גורמות לו להרהר ולחוש תחושות שונות וגורמות למסר להיקלט בצורה פחות מודעת.
סיפור- מתודה מוכרת ואהובה (גם עליה נעשה כתבה בהמשך). מספרים סיפור כלשהו עם מסר סמוי. החניכים מזדהים עם הדמויות ומרגישים איתן שמחה, עצב או כעס. כמובן צריך להתאים לגיל החניכים.
סרט- מתודה אהובה מאוד. מראים לחניכים סרט (כמובן הכוונה היא לסרט עם מסר. יש רבים וטובים.) המסר נקלט תוך די וההנאה מובטחת.

התנהגות
מתודות התנהגותיות פועלות דרך התנהגותם של החניכים עצמם, ומעבירה את המסר בצורה בלתי מודעת דרך גופם.
משחקים- למיניהם (גם על זה נעשה כתבה). האמצעי המוכר ביותר. דרך המשחק החניכים גם נהנים וגם לומדים המון דברים בתת מודע. ישנם המון משחקים- בריצה ובישיבה, עם קלפים ולוח ובלעדיהם, ויש אפילו פורום מיוחד למשחקים באתר הזה.
דרמה- ישנם כמה סוגי דרמה, אבל העיקרון בכולם הוא שהחניכים מקבלים תפקיד כלשהו ועליהם לפעול ולהציג כמותו. דרמות נפוצות כוללות משפט, ויכוח אב- ילד או בוס- עובד ודברים דומים.


אז... למה הרשימה הארוכה הזו? זה לא באמת מלמד אותנו משהו רשימה של מילים שמסדרות את סוגי הדברים שאפשר להשתמש בהם בפעולה...
נכון, אבל בכתבה הבאה שהינה בנושא המרתק "איך להכין פעולה"- אתם תראו ועוד איך שהרשימה הזו חשובה. נתראה בקרוב, ובהצלחה!

יסודות ההדרכה ג': 

http://xn--8dbbvwj.net/forum25-post-370


חזור אל עזרים למדריך

השארו מעודכנים!