עם ישראל חי!
לידיעת קהל הגולשים: המאמרים המופיעים במדור זה מוגנים בזכויות יוצרים. אין להעתיק אותם ללא אישור מהמחבר. ניתן להדפיס אותם לשימוש אישי בלבד
שמירה עשיתי

יסודות ההדרכה ח'- איך מספרים סיפור

מחפשים עצה? זקוקים לעזרה? המדור הזה מכיל מאמרים רבים ומצוינים עם עצות החל מבניית פעולה ועד המצאת סיפורים ויצירת קשר אישי עם החניכים! יש פה גם עזרים נוספים, כמו שירונים וחידות. תהנו!

יסודות ההדרכה ח'- איך מספרים סיפור

הודעהעל ידי כפיר ורהפטיג מנהל ראשי » 07/07/2015, 18:32

היה היה פעם, לפני שנים רבות, מדריך אחד ולו שבט של עשרים ילדים קטנים, מלאי מרץ, זבי חוטם ורבי מעללים. והמדריך היה אובד עיצות, ולא ידע איך להתמודד עם כל אותם החניכים...

סיפורים. אותו חלק שנמצא ברוב, אם לא כל הפעולות שלנו (בייחוד אלה שבמיועדות לילדים קטנים). איך מתמודדים איתו?

קודם כל, מה זה סיפור?
סיפור הוא מתודה מתחום הרגש. הכוונה היא, שבניגוד למאמר או קטע למחשבה, סיפור לא נועד להפעיל את השכל של החניכים אלא לגרום להם להרגיש משהו, והמשהו הזה הוא המסר. להרגיש שזה טוב לעזור לאחרים. להרגיש שכדאי להתאמץ בשביל דברים. לא משנה מה.
המון פעמים, סיפור הוא הדרך הקלה עבור מדריכים להוסיף תוכן לפעולה. יש סיפור עם מסר- אפשר לסמן וי ואחר כך לעבור למשחקים.
אז לא, זו לא הדרך. למשל, אפשר להביא משחקים שמתקשרים למסר של הסיפור. זכרו שמשחק הוא יותר מסתם שעשוע- הוא גם כן מתודה, מתחום ההתנהגות.

איך לספר סיפור כמו שצריך?
כמובן שאין חוקים, וכל מה שאני אכתוב כאן זה רק המלצות.
קודם כל, שימו לב לעצמכם. תנועות ידיים, התלהבות, מבט ממוקד ובעצם כל מה שכתבתי ביסודות ההדרכה א'- ת"ן קטימב"ה.
בסיפור זה אפילו יותר חשוב- כשמישהו מדבר, דברו בקול שלו. כשמישהו עצוב- תהיו עצובים. תחיו את הסיפור, תחיו את הדמויות.
דבר שני, שימו לב לסביבת החניכים (כמו שכבר כתבתי ביסודות ההדרכה ד'- נסדר מעגל גדול?). החניכים צריכים לשבת בחצי גורן, כולם עם הפנים אליכם. אתם צריכים להיות הדבר הכי מעניין בסביבה.
הכירו את הסיפור בעל פה. אין מצב שאתם מקריאים מדף. 
תתפרעו. תביאו פאות ומסכות. תזוזו ממקום למקום. תספרו סיפור המשכים. למה לא?
תדאגו שהסיפור יהיה מעניין ומתאים לרמת החניכים. כולם נהנים יותר כשהסיפור מצחיק. חניכים קטנים יצחקו כשדברים יהיו מוגזמים. יש מלך שמן? אז הוא ממש שמן, וכל פעם צריך לשבור את הקיר כדי שהוא יוכל לצאת מהחדר. מישהו פחדן? הוא ממש פחדן! הוא קופץ כשהוא רואה את הצל של עצמו והוא מפחד אפילו לפתוח את תיק בית הספר שלו.
חניכים גדולים יותר יצחקו יותר משנינויות ומשחקי מילים, מסיפור מתוחכם ומדמויות יותר מורכבות.
בכל מקרה, הדמויות צריכות להיות ברורות. תדגישו שוב ושוב מי קמצן ומי נדיב. תנו לחניכים להבין מי נגד מי, את מי הם אוהבים ואת מי לא, ומי יותר אוהב לאכול במבה.

אבל הם לא מסוגלים לשבת בשקט כל כך הרבה זמן בלי לעשות כלום!
אז אפשר לשתף אותם בסיפור!
איך? יש מלא דרכים.
הציגו ובקשו מתנדבים מהקהל, או תנו לחניכים להציג את הסיפור.
חלקו לחניכים את הסיפור וכל אחד מקריא חלק או קול של דמות מסויימת.
חלקו לחניכים חפצים המופיעים בסיפור.
עטפו המון ניירות זה בזה והעבירו אותם מחניך לחניך כשכל חניך מסיר שכבה, ומי שיוצא לו חלק מהסיפור מקריא אותו.
הפסיקו את הסיפור בסוף ותנו לחניך לסיים אותו. או שתנו לחניך להחליט למה משהו קרה או מה קרה לפני.
בכל נקודת בחירה של גיבור הסיפור, תנו לחניכים להצביע לאן הוא ימשיך.

איך לקחת סיפור קצר ומשעמם ולהפוך אותו למשהו מעניין?
תעברו עליו, ותתחילו להוסיף שכבות ורבדים. ניקח לדוגמא את הסיפור המוכר הבא:

לאבא אחד היו שלושה ילדים.האבא היה זקן מאוד ולפני מותו ביקש מכל ילד להביא מקל,לאחר כמה זמן הילדים חזרו שלכל ילד יש מקל אחד ביד האבא ביקש מהילדים לשבור את המקלות .הילדים שברו אותן בקלות ולא הבינו מה האב רוצה מהם לאחר מכן האבא ביקש מהילדים שוב להביא מקל והילדים הביאו.
האב ביקש מהילדים לאגוד את שלושת המקלות ושינסו לשבור אותם.אך הילדים לא הצליחו.
 האב אמר לילדיו שאם הם ישארו מאוחדים אף אחד לא יוכל עליהם, ואם הם יהיו לבד אז כל אחד יוכל לשבור אותם.והילדים קיבלו את עצתו.


אוקיי, בואו נעבור ונעבה את הסיפור וניתן לו קצת בשר. יש שלושה ילדים- מיהם? בואו נגיד שהם דני, שובב גדול שאוהב חיות, שמוליק, חנון שכל היום קורא, ויוספה, שאוהבת לבשל ולצייר. בואו נגיד שהם כל הזמן היו רבים ביניהם. 
במקום שהאבא ימות (כי אנחנו רוצים שהבנים שלו יהיו ילדים קטנים) נגיד שהוא סתם רוצה לסיים את המריבות בבית.
אפשר להוסיף לדמות שלו, ולספר שהוא איש היי-טק חובב דיג. אפשר גם לספר שפעם הוא והילדים יצאו לדיג ומרוב מריבות הם הפכו את הסירה.
הוא שולח את הילדים להביא את שלושת המקלות ! אפשר להאריך ולעבות איפה הם מוצאים את המקלות. אולי הם רבים על המקלות? איך הם מנסים לשבור את המקלות? גם זה יכול להיות מעניין.
זו רק דוגמא שאלתרתי ברגע. הרעיון הוא- לעבות ולהוסיף פרטים מעניינים.

והמסר...
והמסר. מה עושים איתו? אפשר לומר אותו, אבל זה פחות כיף. סיפור טוב הוא סיפור שהמסר שלו מובן בלי שיגידו אותו בקול. וגם, אם אתם פועלים כמו שצריך, אחרי הסיפור יבואו עוד מתודות עם אותו מסר, וכבר עדיף לומר את המסר בסיום הפעולה. אפשר גם לשאול את החניכים מה לדעתם היה המסר ופתאום תגלו שמסיפור אחד יוצאים שמונה מאות מסרים שונים.

איך להמציא סיפור?
אז לתת לכם עצות איך להפוך לטולקין הבא אני לא יכול, אבל הנה כמה עצות איך להמציא מהר סיפור שיספק את החניכים.
1. החליטו מה המסר. תחיליטו מה אתם רוצים להעביר. למשל, תמיד כדאי לתרום לאחרים.
2. החליטו את סביבת הסיפור. איפה הוא מתרחש? מי נמצא שם? למשל, בארמון מלא בטבחים ובו נסיך אחד שאוהב ממתקים.
3. החליטו על כמה דמויות חשובות ותנו לכל אחת מאפיין ברור. למשל- הנסיך אוהב הממתקים, המשרת האדיב והמנומס, השומר הרוסי עם המבטא, המלך הכעסן שתולש את שערות זקנו כשהוא כועס.
4. החליטו מה הבעיה. למשל, הנסיך רוצה ממתקים והמלך אסר עליו. או, הנסיך אכל יותר מדי ממתקים ועכשיו יש לו כאב בטן.
5. החליטו על פתרון המתאים למסר. אולי הנסיך יכול לקבל את הממתקים רק אם הוא מחלק לחברים? אולי הוא עוזר לאח שלו בבית ספר ומקבל בתמורה ממתקים?
6. יש לכם סיפור! ספרו אותו מההתחלה, איפה הוא קורה, ומי הדמויות. משם המשיכו לתיאור הבעיה ולאחריה- הפתרון.
7. עבור סיפורים מסובכים יותר, תוכלו להוסיף אחרי הבעיה פתרון זמני ואז סיבוך.


זהו להפעם!
הדרכה מהנה!


פורום הסיפורים שלנו מכיל סיפורים רבים שתוכלו לקחת, לעבות ולספר לחניכים!


יסודות ההדרכה ט':
http://xn--8dbbvwj.net/forum25-post-614


חזור אל עזרים למדריך

השארו מעודכנים!