על ידי אבי » 07/04/2021, 10:44
(בעיקר לגדולים)
שלב 1:
מציגים בפני החניכים דילמה:
נתונים חמישה אנשים על מסילת רכבת. מעליהם על גשר, עומד איש שמן, וצופה בנוף. רכבת קרבה ולא ניתן לעצור אותה, אלא על ידי דחיפתו של האיש השמן לעצור את הקרון. האם יהיה נכון לשלוח את האיש השמן אל מותו כדי להציל חמישה אנשים אחרים?
☆מעוררים דיון. יקומו דעות שונות בין החניכים.
שלב שני:
עכשיו נשנה קצת את הסיפור.
5 אנשים עומדים על מסילת רכבת, הברקסים של הרכבת התקלקלו, מנגד, במסילה השנייה, עומד איש עם מחלה סופנית (שעומד למות).
ניתן להסיט את הרכבת ולהציל את ה5 אנשים אך החולה הסופני ימות.
מה אתם הייתם בוחרים?
☆שוב יתעורר דיון, עם 2 גישות שונות.
שלב שלישי:
הפעם יש לנו טוויסט לסיפור.
על המסילה, שוב, עומדים 5 אנשים. מנגד, במסילה ליד, עומד אדם בריא לגמרי.
החמישה אנשים שלנו זקוקים כל אחד מהם להשתלת איברים. ריאות, לב, לבלב, כליות ועוד.
האדם שעומד לבד במסילה נמצא מתאים גנטית להשתלה בתוך גופם של החמישה אנשים.
חשוב לציין שאם לא יושתלו האיברים הם ימותו.
מה הייתם עושים, נותנים לרכבת להרוג את האדם וכך יושתלו איבריו ותצילו 5 אנשים?
*יש לומר שהאיש אינו רוצה לתרום את איבריו. ההחלטה בידכם.
☆גם כאן יתעורר דיון, שאחריו נענה תשובה.
שלב רביעי:
☆נספר סיפור קצר.
לפני שנים רבות בכפר קטן, מושל הכפר אמר לאדם אחד שיהרוג אדם אחר או שימות בעצמו. אותו אדם שואל את רבו האם עליו לבצע שפיכות דמים או להיהרג בעצמו בידי מושל הכפר.
אמר לו הרב: "יהרגוך ולא תהרוג! מה ראית שדמך שלך אדום יותר שמא דמו של חברך אדום יותר?"
כלומר, אסור לך להרוג אדם חף מפשע כדי להציל את עצמך!!
מי אמר שדמך שלך אדום יותר מדמו של אדם אחר? למה אתה חושב שחייך שווים יותר מחייו של אחר?
(בבלי, פסחים)
שלב חמישי-מסקנה:
במהלך השואה קמו בפני רבני הקהילות השונות בכל רחבי אירופה שאלות מפני אנשים שהיו במחנות השונים, מחנות ההשמדה ומחנות העבודה
שאלות כמו:
אדם אחד שאל האם הוא יכול לשחד את הקאפו ושיחליף אותו עם תלמיד חכם שבסלקציה הופנה שמאלה למוות, כך שהוא ילך למוות והתלמיד חכם ישאר בחיים וימשיך להפיץ תורה בעולם(אפשר להעמיק בגיון על אותו אדם ששאל את השאלה הכמעט לא הגיונית הזאת)
ועוד שאלות בסגנון של האם לחלק את האוכל המועט שהיה לאדם כדי שחברו החולה אולי יתחזק אבל ככה לו יהיה פחות אוכל והוא יתחלש ואולי זה יגרום לכך שבסוף שניהם ימותו
אלו רק חלק מהדילמות הנוראות שהיו בשואה, זה יכול קצת לזעזע את החניכים אבל זה גם חשוב.
ובכל הדאלות הללו מה שהנחה בסופו של דבר את הרבנים זה שאסור לנו להחליט את מי להרוג ואת מי לא, חייו של אדם אחד לא יותר חשובים מחייהם של כל ה5 אנשים. גם כמו שראינו בסיפור, חייך שווים בדיוק כפי חייו של חברך!
(הפעולה הוכנה בעזרת - https://פעולה.net/memberlist.php?mode=viewprofile&u=2911 )
(בעיקר לגדולים)
שלב 1:
מציגים בפני החניכים דילמה:
נתונים חמישה אנשים על מסילת רכבת. מעליהם על גשר, עומד איש שמן, וצופה בנוף. רכבת קרבה ולא ניתן לעצור אותה, אלא על ידי דחיפתו של האיש השמן לעצור את הקרון. האם יהיה נכון לשלוח את האיש השמן אל מותו כדי להציל חמישה אנשים אחרים?
☆מעוררים דיון. יקומו דעות שונות בין החניכים.
שלב שני:
עכשיו נשנה קצת את הסיפור.
5 אנשים עומדים על מסילת רכבת, הברקסים של הרכבת התקלקלו, מנגד, במסילה השנייה, עומד איש עם מחלה סופנית (שעומד למות).
ניתן להסיט את הרכבת ולהציל את ה5 אנשים אך החולה הסופני ימות.
מה אתם הייתם בוחרים?
☆שוב יתעורר דיון, עם 2 גישות שונות.
שלב שלישי:
הפעם יש לנו טוויסט לסיפור.
על המסילה, שוב, עומדים 5 אנשים. מנגד, במסילה ליד, עומד אדם בריא לגמרי.
החמישה אנשים שלנו זקוקים כל אחד מהם להשתלת איברים. ריאות, לב, לבלב, כליות ועוד.
האדם שעומד לבד במסילה נמצא מתאים גנטית להשתלה בתוך גופם של החמישה אנשים.
חשוב לציין שאם לא יושתלו האיברים הם ימותו.
מה הייתם עושים, נותנים לרכבת להרוג את האדם וכך יושתלו איבריו ותצילו 5 אנשים?
*יש לומר שהאיש אינו רוצה לתרום את איבריו. ההחלטה בידכם.
☆גם כאן יתעורר דיון, שאחריו נענה תשובה.
שלב רביעי:
☆נספר סיפור קצר.
לפני שנים רבות בכפר קטן, מושל הכפר אמר לאדם אחד שיהרוג אדם אחר או שימות בעצמו. אותו אדם שואל את רבו האם עליו לבצע שפיכות דמים או להיהרג בעצמו בידי מושל הכפר.
אמר לו הרב: "יהרגוך ולא תהרוג! מה ראית שדמך שלך אדום יותר שמא דמו של חברך אדום יותר?"
כלומר, אסור לך להרוג אדם חף מפשע כדי להציל את עצמך!!
מי אמר שדמך שלך אדום יותר מדמו של אדם אחר? למה אתה חושב שחייך שווים יותר מחייו של אחר?
(בבלי, פסחים)
שלב חמישי-מסקנה:
במהלך השואה קמו בפני רבני הקהילות השונות בכל רחבי אירופה שאלות מפני אנשים שהיו במחנות השונים, מחנות ההשמדה ומחנות העבודה
שאלות כמו:
אדם אחד שאל האם הוא יכול לשחד את הקאפו ושיחליף אותו עם תלמיד חכם שבסלקציה הופנה שמאלה למוות, כך שהוא ילך למוות והתלמיד חכם ישאר בחיים וימשיך להפיץ תורה בעולם(אפשר להעמיק בגיון על אותו אדם ששאל את השאלה הכמעט לא הגיונית הזאת)
ועוד שאלות בסגנון של האם לחלק את האוכל המועט שהיה לאדם כדי שחברו החולה אולי יתחזק אבל ככה לו יהיה פחות אוכל והוא יתחלש ואולי זה יגרום לכך שבסוף שניהם ימותו
אלו רק חלק מהדילמות הנוראות שהיו בשואה, זה יכול קצת לזעזע את החניכים אבל זה גם חשוב.
ובכל הדאלות הללו מה שהנחה בסופו של דבר את הרבנים זה שאסור לנו להחליט את מי להרוג ואת מי לא, חייו של אדם אחד לא יותר חשובים מחייהם של כל ה5 אנשים. גם כמו שראינו בסיפור, חייך שווים בדיוק כפי חייו של חברך!
(הפעולה הוכנה בעזרת - https://פעולה.net/memberlist.php?mode=viewprofile&u=2911 )