עם ישראל חי!

סדנאת הדרכה- מדריך בווטצאפ

פרסם תגובה

לידיעת הכותבים: הודעותיכם יעברו עריכה לשונית. בשליחתכם הודעה לפורום הנכם מאשרים עריכת הודעתכם.
נושא
   

הרחב תצוגה תקציר הנושא: סדנאת הדרכה- מדריך בווטצאפ

סדנאת הדרכה- מדריך בווטצאפ

הודעה על ידי בלהה מרצבך » 07/05/2020, 23:32

מחובר/ת- להיות מדריך בווטצאפ
(הסדנא מבוססת על סדנא שעברתי בעצמי בתור מדריכה ונכתבה ע"י נעמה סיאני)

בימנו, לא פחות משהמדריך מדריך בזמן הפעולה הוא מדריך גם בשעות הפנאי שלו, מחוץ לגבולות הסניף- בווטצאפ, ויש משמעות גם למעשים (או להימנעות ממעשים) שקורים שם. אז מה עושים? מתי חייבים לשים לב ומתי אפשר להתעלם? איך מתמודדים עם דילמות חינוכיות שקורות בזירה הזאת?
בהצלחה!
מטרות הסדנא:
  1. להחדיר במדריכים את ההבנה שהם מדריכים גם בוטצאפ
  2. לחשוף את המדריכים להתמודדויות החינוכיות בזירת הווטצאפ
  3. לתת כלים פרקטיים להתמודדות עם אתגרים בווטצאפ
מה צריך??
מצגת, דף כלים פרקטיים (מצורף)
מהלך הסדנא:
  1. מה ההשפעה של השימוש בווטצאפ על החיים שלנו? דרך האתר mentimeter נקבל תמונה של מה שהמדריכים חושבים. (נשלח להם קישור וניתן להן כ2 דק' לענות על השאלות.) ניתן להם להסתכל על הדברים שהן בעצמם אמרו. אפשר לפתוח דיון קצר: האם זה טוב? יש יותר יתרונות או יותר חסרונות?
  2. המקום שלי בסדנא הזאת- חשוב לי בתחילת הסדנא להדגיש שאני לא באה ממקום של תוכחה.. אני באה למצב נתון ורוצה לייצר לו מענה נכון ומדוייק.
  3. השפעת הווטצאפ על השבט כקבוצה חברתית- נחשוף להתמודדויות סוכנות שעלולות להיווצר בקבוצות הווטצאפ השונות, בעזרת שיחות ווטצאפ מבויימות- מצגת (מצורפת)
בשלב הראשון נציג כל סיטואציה ונשאל מה הם היו עושים. בשלב השני נגדיר את ההתמודדות של המדריך בזירת הווטצאפ ונכוון כיצד יש לנהוג בסיטואציה.
  • שיימינג והשפלות של חניך כשהמדריך בקבוצה עם המדריכים: נדגיש שלושה עקרונות חשובים: המדריך מדריך גם בווטצאפ, שתיקה כהסכמה והמדריך בקבוצת הווטצאפ השבטית יהיה מנהל (מפורט במצגת..)
  • קבוצה בלי המדריכים: נדגיש כמה נקודות חשובות שמפורטות במצגת.
  • שיתוף של חניך בקבוצה השבטית ואין תגובות- נדגיש כי המדריך צריך להיות עירני (מפורט במצגת)..
  • קבוצה של חלק מהשבט שהמדריך נמצא בה
  • חניך שמשתף בקבוצה השבטית תכנים לא הולמים-  (בתמונה במצגת מדובר בקישור לאתר פורנוגרפיה) נתייחס לכך שחשוב להגדיר בפורום שבטי את תרבות הדיבור בקבוצה וננחה את המדריכים כיצד להגיב במקרים של שיח לא הולם בקבוצה.
  • שימוש חיובי בווטצאפ
  • הווטצאפ אינו תחליף לשיח אמיתי!
       4. סיכום דף כלים פרקטיים (נספח)
נספח- כלים פרקטיים למדריך

  • המדריך מדריך גם בווטצאפ! כמו שלא ייתכן שהחניכים יובילו את מה שקורה בפעולה והמדריך ייגרר אחריהם כך לא ייתכן שהמדריך ייגרר אחרי החניכים בקבוצה. המדריך שותף בקבוצה (ברמה מסוימת) ועירני למה שקורה בה. שים לב לשיח של חניכים שלך, איפה הם נמצא ים, מה קורה בקבוצה שאתה חבר בה.
  • המדריך משמש כדוגמא אישית ומודל לחיקוי גם בווטצאפ!!
  • מדריך שחבר בקבוצת וואטסאפ של השבט יהיה גם המנהל- כדי להוסיף חניכים, ואם יש בכך צורך אז גם להוציא (רק אם אין דרך אחרת).
  • כשיש כבר קבוצה קיימת והמדריכים כיביכול "מצטרפים אליה"- עדיין לא לחשוש לנהל אותה. אתם המדריכים! ולכן מותר לכם להגיב על מה שקורה, ויותר מכך- אם מתרחשים דברים בקבוצה והמדריך אינו מגיב הוא נתפס כלא רלוונטי בעיני החניכים. יפה שאתה מעביר לי פעולות בשבת אבל אתה לא רלוונטי למה שקורה לי ביומיום..
  • הגדרת תרבות הדיבור של הקבוצה- באיזה מצב חניך לא יוכל להיות חבר בקבוצה? מה מותר לכתוב ומה אסור לכתוב? הכללים צריכים להיות ברורים לכל החניכים, ואף הסנקציות שיוטלו כאשר אחד המשתתפים בקבוצה עובר עליהם. בשבטים הגדולים אפשר לעשות פעולה בה החניכים בעצמם מגדירים את גבולות השיח בקבוצה.
למשל: אין השפלות. לא כותבים מה שלא הייתי עומד מאחוריו בדיבור בפה. בקבוצה שלנו אין לשון הרע וכו'. עונש על בדיקת הגבולות יכול להיות השעיה מהקבוצה לפרק זמן מסויים
  • שתיקה כהסכמה- כאשר המדריך לא מגיב על הודעה פוגעת, חוסר התגובה עלול להתפרש אצל החניך הפגוע ואולי אף אצל שאר החניכים כהסכמה עם הפגיעה. תגובה לסיטואציה שקרתה "על הבמה" צריכה להיות לעיני כל הצופים. כשהטיפול הוא מאחורי הקלעים, יתר חברי הקבוצה מפרשים זאת כאילו לא נעשה דבר. לכן, תגובה בפרטי היא לא מספיקה ותידרש גם תגובה ששאר המשתתפים בקבוצה יראו. כמובן שחשוב לבחון כל מקרה לגופו, ולשים לב ששאר החניכים לא נפגעים גם הם.
  • המדריך צריך להתייחס גם לסיטואציות שקורות בקבוצה בלעדיו ומגיעות לידיעתו. לא מטאטאים מתחת לשטיח..
  • פגיעה בווטצאפ, בשונה מפגיעה מילולית, נשארת מתועדת, ולכן נשאף כמה שיותר מהר לגרום למחיקת הודעה פוגעת. הוצאת חניך מהקבוצה לא מאפשרת לו למחוק את ההודעה, ולכן נעדיף מחיקה של הודעה לא הולמת מאשר הוצאת הכותב מהקבוצה.
  • תגובות חיוביות לחניכים- חניך שמשתף במשהו למשל, ומצפה שיתרגשו איתו ומייבשים אותו- המדריך יכול לכתוב לו "וואו, מטורף, תודה שסיפרת! בהצלחה!" או בקיצור: להתייחס אליו. להציב רף של שיח מפרגן וחיובי בקבוצה.
  • שימוש חיובי בווטצאפ- הלכה יומית, חידוני וואטסאפ, וכו', לנצל את הכח הזה לטוב.
  • קבוצה בלי המדריכים: כשיש קבוצה בלי המדריכים והיא בכוונה כזאת- אין לנו דרך למנוע את קיומה, וגם אם המדריך יבקש להצטרף- כנראה שהוא לא רצוי שם.. לכן על המדריך לגרום לכך שהקבוצה המרכזית תהייה הקבוצה בה הוא חבר: נשתדל לייצר קבוצה טובה ודומיננטית עם שיח נכון בקבוצה בה אנו חברים.
  • קבוצה של חלק מהשבט שהמדריך נמצא בה: קבוצות שיש בהן חצי שבט, הן לא קבוצות של השבט. יש שם חניכים וחשוב וטוב שהמדריך שם, צריך להיות מודע למה שקורה וכו', אבל צריך להיזהר לא להעביר את הבמה של השבט לשם (לקיים שם דיונים או לפרסם רק שם דברים), כך שמי שמחוץ לקבוצה אינו שותף.
  • הווטצאפ אינו תחליף לשיח אמיתי! דיונים מהותיים לא עושים בוואטסאפ. גם קשר אישי עם החניכים לא קורה בווטצאפ (אמנם יש אשליה של קשר בווטצאפ, אבל המציאות מוכיחה אחרת...)  כל דבר חשוב שצף, לא פותרים בוואטסאפ. אפשר להתייחס אבל לא להעביר את המוקד לווטצאפ. צריך לתת משקל רב יותר לדברים הנאמרים בפועל, ואפשר להשתמש בווטצאפ כמנוף או ככלי לתהליך קיים, אך כמובן לא כתחליף.
  • איך מגיבים לשיח לא טוב בקבוצה? שיימינג, שיח לא צנוע ופוגעני וכו': בשבטים הצעירים אפשר להתיחס באופן עקיף: לעשות פעולה על הנושא, ובקבוצה לשלוח פרומו לפעולה- קישור לסיפור/ סרטון ביוטיוב שקשור לעניין, ובפורום של פעולה לפתוח את הדברים. בשבטים הגדולים אפשר להתייחס בצורה ישירה ממש שמתנגדת ומסבירה למה אנחנו לא תומכים בזה, ומזמינה את המשך הדיון בצורה ישירה לפעולה הקרובה/ להיפגש עם החניכים ולדבר. (שימו לב שבשני המקרים נתייחס בוואטסאפ אך לא נצפה לפתור שם הכל. מילים לא תמיד מובנות נכון ואי אפשר לדבר על דברים מהותיים בדרך הזאת).
קבצים מצורפים
סדנאת הדרכה מדריך בווטצאפ מצגת.pptx
כל הסיטואציות במצגת פיקטיביות.. אפשר להשתמש חופשי בלי חשש לשון הרע:)
(3.02 MiB) הורד 307 פעמים

חזור למעלה

השארו מעודכנים!