על ידי Gili » 30/12/2021, 13:03
"ברוך אתה ה' א-לוקינו וא-לקי אבותינו א-לוקי אברהם, א-לוקי יצחק, וא-לוקי יעקב...הא-ל הגדול הגיבור והנורא וזוכר חסדי אבות ומביא גואל לבני בניהם למען שמו באהבה"
.....
המילים "למען שמו באהבה" אינן פסוק. הן חלק מתפילתנו בכל יום, שלוש פעמים ביום: בתפילת שמונה עשרה אנו מתפללים:"הא-ל העליון, הגדול, הגיבור והנורא... ומביא גואל לבני בניהם למען שמו באהבה".מה אנו מציירים במחשבתנו כשאנו קוראים את שלושת המילים הללו? ההבנה הפשוטה היא שכאשר הקב"ה יגאל את עם ישראל,הוא יעשה זאת למען הגדלת שמו ותפארתו בעולם - מדובר פה על אופי תהליך הגאולה. אולם, זוהי גם סיסמא שאנו צריכים לאמץ לעצמנו.(זאב טופף, אתר כיפה, תש"ע)
.....למען…הסוד הגדול מתחיל מהמילה “למען”!האם יש לי כוון, האם יש לי דרך? האם אני מבקש להגיע לאיזשהו מקום, האם יש משהו שמניע אותי ללכת קדימה? מהו?בני עקיבא הינה בראש ובראשונה תנועה. מהותה של תנועה היא בכך שהיא נעה ומתקדמת. תנועה מבקשת להניע את הנפשות, להניע את המציאות, ולא להפטיר כדאשתקד. מי שבוחר להיות חלק מהתנועה בוחר לקחת אחריות על עצם ההתנועעות, הכיוון שלה, האופי שלה והקצב שלה.חיים למען הם חיים שיש בהם יעד, יש עבור מה לחיות. אני תמיד שואל את עצמי האם הייתי יכול לחיות חיים אחרים? די בכך שהייתי נולד אצל השכנים ואני כבר חי חיים אחרים לגמרי. די בכך שהייתי נולד בזמן של אחי הקטן, ואלו כבר חיים שונים לגמרי. אז אם נולדתי במקום, בזמן, למשפחה ולאופי המיוחד שלי, אז אולי בכל זאת יש כאן משהו ייחודי שקורא לי להיות אני, להיות מה שרק אני מסוגל להיות?שליחות!כן, כך קוראים לזה. כשאני מתבונן על כל זה אני מבין שבעצם לכולנו יש שליחות, והעובדה שאני חי בזמן הזה ובמקום הזה, היא חלק מהגדרת השליחות שלי, וכמה נפלא להקשיב לכל זה, ולהיות רגיש לזה.לקבל שליחות פירושו לקבל משמעות.לחיים שלנו יש שליחות, יש איזו מטרה נשגבה שאנו חיים מכוחה ולמענה. מטרה זו גלומה במילה “שמו” שבמשפט שלנו, אולם טרם נעמיק בה עלינו לדעת כי עצם העובדה שאני אתה ואת קמים בבוקר ושואלים את עצמנו מה עלינו לעשות היום על מנת שנתקדם עוד צעד לעבר חיים יותר אלוקיים, חיים של טהרה וקדושה, חיים של אמת ויושר, חיים של חן וחסד, היא נשמת אפנו וצלם אלוקים שבנו. זאת הסיבה לכך שהמשפט הראשון שעולה על פיהם של בני ישראל בבוקרו של יום הוא: “מודה אני לפניך מלך חי וקים שהחזרת בי נשמתי בחמלה, רבה אמונתך” – אני מודה על כך שגם הבוקר נתת ונטעת בי נשמה שתרבה אמונתך בעולם!ככל שאני תופס את משמעות החיים שלי כדבר בעל ערך עליון, כלומר “חיים שיש בהם”, חיים שיש בכוחם להֵחוות במליאות ערכית ורוחנית, כחלק משרשרת שליחויות של אישים ודורות, ואני מחפש כיצד להפוך אותם להיות חיים משמעותיים בפועל ממש, אני מגלה בעצמי את מידת מסירות הנפש. מידה זו מתגלה רגעים קטנים וברגעים גדולים. היא מתגלה בעזרה בבית, ברגישות לחבר, בהקשבה לחניך, בניסיון לשלב בשבט עולה חדש, בהדרכה בשבט יובל, במאבק על כך שחניך יצא למחנה, והיא מתגלה בתפילה, בלימוד, בישיבה, בצבא ובשירות לאומי ועוד ועוד.…וכשתנועה שלמה מבקשת לחיות למען… וואוו!!!שמוה”למען” שלנו לא נולד היום. ה”למען” שלנו הינו חלק מהיסטוריה שלמה. ה”למען” שלנו ממשיך שרשרת גדולה של חיים על קדושת השם.מהו קידוש השם?אנו מצפים, מייחלים ומתפללים לעולם של צדק וטוב, לעולם של חסד ויושר, לעולם של שלום, אהבה ונתינה, לעולם של קדושה. אפשר כמעט לומר כי אנו ממש מתגעגעים לעולם כזה, מתגעגעים – כי משהו בנו שייך לשם, היה שם פעם – הנשמה. שמו של אדם, במיוחד השם שנתנו לו אישיותו ומעשיו, שייך למרחב היחסים בינו לבין סביבתו. כך בנוגע לשמות השונים בהם אנו מכנים את אלוהים. אולם כשאנו רוצים לבטא את השאיפה כי כל העצמה האלוהית – שהיא מקור כל אמונתנו בחלומות הגדולים שלנו ביחס לעתיד הנפלא של העולם – אכן תופיע, אנו מבטאים זאת פשוט על ידי הכינוי: “השם”. השם בהא הידיעה. ‘קידוש השם’, פירושו לעשות הכל, והכל פירושו הכל, אפילו לתת את החיים, על מנת שכל זה יתממש ויופיע בעולם.לעשות “למען שמו” אין פירושו לעשות תוך אמירת “בעזרת ה'” – אם כי גם זה נכון וחשוב – אלא פירושו לקבוע את היעד ואת דרכי הפעולה על פי רצון ה’.(למען שמו באהבה – הרב חן חלמיש)
.....מזכ"ל בני עקיבא לשעבר - הרב בני נכטיילר כתב בעיתון זרעים בכסלו תש"ע: "למען שמו באהבה" - אהבה עמוקה שבלב לא תלויה בסיבה, היא שם בפנים - טבעית ואמיתית. אנחנו פועלים בתנועת נוער, עושים למען העם, הארץ והתורה והכל באהבה. יחד אנחנו פועלים ששרשרת אהבת התנועה תימשך לאורך הדורות, כי אנו יודעים שערכים ואידיאולוגיה שנחרטים בלבנו באהבה נשארים לנצח.
שנזכה בעזרת ה' לפעול תמיד למען שמו באהבה גדולה!
שבת שלום
"ברוך אתה ה' א-לוקינו וא-לקי אבותינו א-לוקי אברהם, א-לוקי יצחק, וא-לוקי יעקב...הא-ל הגדול הגיבור והנורא וזוכר חסדי אבות ומביא גואל לבני בניהם [b]למען שמו באהבה"[/b]
.....
המילים "למען שמו באהבה" אינן פסוק. הן חלק מתפילתנו בכל יום, שלוש פעמים ביום: בתפילת שמונה עשרה אנו מתפללים:"הא-ל העליון, הגדול, הגיבור והנורא... ומביא גואל לבני בניהם למען שמו באהבה".מה אנו מציירים במחשבתנו כשאנו קוראים את שלושת המילים הללו? ההבנה הפשוטה היא שכאשר הקב"ה יגאל את עם ישראל,הוא יעשה זאת למען הגדלת שמו ותפארתו בעולם - מדובר פה על אופי תהליך הגאולה. אולם, זוהי גם סיסמא שאנו צריכים לאמץ לעצמנו.(זאב טופף, אתר כיפה, תש"ע)
.....למען…הסוד הגדול מתחיל מהמילה “למען”!האם יש לי כוון, האם יש לי דרך? האם אני מבקש להגיע לאיזשהו מקום, האם יש משהו שמניע אותי ללכת קדימה? מהו?בני עקיבא הינה בראש ובראשונה תנועה. מהותה של תנועה היא בכך שהיא נעה ומתקדמת. תנועה מבקשת להניע את הנפשות, להניע את המציאות, ולא להפטיר כדאשתקד. מי שבוחר להיות חלק מהתנועה בוחר לקחת אחריות על עצם ההתנועעות, הכיוון שלה, האופי שלה והקצב שלה.חיים למען הם חיים שיש בהם יעד, יש עבור מה לחיות. אני תמיד שואל את עצמי האם הייתי יכול לחיות חיים אחרים? די בכך שהייתי נולד אצל השכנים ואני כבר חי חיים אחרים לגמרי. די בכך שהייתי נולד בזמן של אחי הקטן, ואלו כבר חיים שונים לגמרי. אז אם נולדתי במקום, בזמן, למשפחה ולאופי המיוחד שלי, אז אולי בכל זאת יש כאן משהו ייחודי שקורא לי להיות אני, להיות מה שרק אני מסוגל להיות?שליחות!כן, כך קוראים לזה. כשאני מתבונן על כל זה אני מבין שבעצם לכולנו יש שליחות, והעובדה שאני חי בזמן הזה ובמקום הזה, היא חלק מהגדרת השליחות שלי, וכמה נפלא להקשיב לכל זה, ולהיות רגיש לזה.לקבל שליחות פירושו לקבל משמעות.לחיים שלנו יש שליחות, יש איזו מטרה נשגבה שאנו חיים מכוחה ולמענה. מטרה זו גלומה במילה “שמו” שבמשפט שלנו, אולם טרם נעמיק בה עלינו לדעת כי עצם העובדה שאני אתה ואת קמים בבוקר ושואלים את עצמנו מה עלינו לעשות היום על מנת שנתקדם עוד צעד לעבר חיים יותר אלוקיים, חיים של טהרה וקדושה, חיים של אמת ויושר, חיים של חן וחסד, היא נשמת אפנו וצלם אלוקים שבנו. זאת הסיבה לכך שהמשפט הראשון שעולה על פיהם של בני ישראל בבוקרו של יום הוא: “מודה אני לפניך מלך חי וקים שהחזרת בי נשמתי בחמלה, רבה אמונתך” – אני מודה על כך שגם הבוקר נתת ונטעת בי נשמה שתרבה אמונתך בעולם!ככל שאני תופס את משמעות החיים שלי כדבר בעל ערך עליון, כלומר “חיים שיש בהם”, חיים שיש בכוחם להֵחוות במליאות ערכית ורוחנית, כחלק משרשרת שליחויות של אישים ודורות, ואני מחפש כיצד להפוך אותם להיות חיים משמעותיים בפועל ממש, אני מגלה בעצמי את מידת מסירות הנפש. מידה זו מתגלה רגעים קטנים וברגעים גדולים. היא מתגלה בעזרה בבית, ברגישות לחבר, בהקשבה לחניך, בניסיון לשלב בשבט עולה חדש, בהדרכה בשבט יובל, במאבק על כך שחניך יצא למחנה, והיא מתגלה בתפילה, בלימוד, בישיבה, בצבא ובשירות לאומי ועוד ועוד.…וכשתנועה שלמה מבקשת לחיות למען… וואוו!!!שמוה”למען” שלנו לא נולד היום. ה”למען” שלנו הינו חלק מהיסטוריה שלמה. ה”למען” שלנו ממשיך שרשרת גדולה של חיים על קדושת השם.מהו קידוש השם?אנו מצפים, מייחלים ומתפללים לעולם של צדק וטוב, לעולם של חסד ויושר, לעולם של שלום, אהבה ונתינה, לעולם של קדושה. אפשר כמעט לומר כי אנו ממש מתגעגעים לעולם כזה, מתגעגעים – כי משהו בנו שייך לשם, היה שם פעם – הנשמה. שמו של אדם, במיוחד השם שנתנו לו אישיותו ומעשיו, שייך למרחב היחסים בינו לבין סביבתו. כך בנוגע לשמות השונים בהם אנו מכנים את אלוהים. אולם כשאנו רוצים לבטא את השאיפה כי כל העצמה האלוהית – שהיא מקור כל אמונתנו בחלומות הגדולים שלנו ביחס לעתיד הנפלא של העולם – אכן תופיע, אנו מבטאים זאת פשוט על ידי הכינוי: “השם”. השם בהא הידיעה. ‘קידוש השם’, פירושו לעשות הכל, והכל פירושו הכל, אפילו לתת את החיים, על מנת שכל זה יתממש ויופיע בעולם.לעשות “למען שמו” אין פירושו לעשות תוך אמירת “בעזרת ה'” – אם כי גם זה נכון וחשוב – אלא פירושו לקבוע את היעד ואת דרכי הפעולה על פי רצון ה’.(למען שמו באהבה – הרב חן חלמיש)
.....מזכ"ל בני עקיבא לשעבר - הרב בני נכטיילר כתב בעיתון זרעים בכסלו תש"ע: "למען שמו באהבה" - אהבה עמוקה שבלב לא תלויה בסיבה, היא שם בפנים - טבעית ואמיתית. אנחנו פועלים בתנועת נוער, עושים למען העם, הארץ והתורה והכל באהבה. יחד אנחנו פועלים ששרשרת אהבת התנועה תימשך לאורך הדורות, כי אנו יודעים שערכים ואידיאולוגיה שנחרטים בלבנו באהבה נשארים לנצח.
שנזכה בעזרת ה' לפעול תמיד למען שמו באהבה גדולה!
שבת שלום