עם ישראל חי!
שמירה עשיתי

הסתה vs חופש ביטוי

מסר: חשוב לשים לב ולפעול כאשר אנו עומדים מול הסתה
אמנם כולנו מדריכים חרוצים שמכינים פעולות מראש. אבל תמיד קורה איכשהו שנתקעים בלי פעולה... רגע לפני שהחניכים באים. אז במיוחד בשבילכם מאגר הפעולות הגדול והעדכני בארץ!

הסתה vs חופש ביטוי

הודעהעל ידי rubhph » 14/03/2017, 10:33

את הפעולה הכנו במסגרת עבודה באזרחות. הסתה VS חופש הביטויגיל החניכים: 14+
מספר חניכים מינימלי: 8
ציוד: פתקים ב2 צבעים כמספר החניכים, נספחים. מהלך הפעולה:
שלב א'-
משחקים את משחק החרקים:
המדריך בוחר שני משתתפים, ואומר להם להושיט את זרועותיהם, ולתפוס בזרועות של אחד השני בשתי הידיים. הוא מחלק את שאר החניכים לשתי קבוצות, ומסדר כל קבוצה בטור מאחורי אחד המשתתפים. הם צריכים לאחוז זה בזה, וברגע שיגיד להם להתחיל הם צריכים למשוך בחזקה את החניך שלפניהם. הקבוצה המנצחת היא זו  שהצליחה להפיל הקבוצה היריבה לכיוון שלה.(אופציה לשבטים שבהם יש בעיה של נגיעה בין בנים לבנות:
המדריך מחלק את החניכים לשתי קבוצות ומעמיד אותם זו מול זו בשורות. בכל פעם הוא מזמין משתתף מכל קבוצה. המדריך מעמיד את שני המשתתפים זה מול זה כאשר פני כל משתתף אל מול הקבוצה היריבה. כל אחד צריך להצחיק אחד את השני ומי שמצליח ראשון מביא נקודה לקבוצה שלו. הקבוצה עם הכי הרבה נקודות מנצחת.)שלב ב'-
המדריך מחזיק בידו מספר תמונות (נספח 1), כל פעם מראה תמונה אחת ושואל את החניכים האם הם רואים את התמונה בתור הסתה או חופש ביטוי. מחלקים לכל חניך שני פתקים בשני צבעים שונים שכל צבע מבטא הסתה או חופש ביטוי. וע"י הרמת הפתקים הם יביעו את דעתם.
  • המדריך יכול לפנות אל החניכים לאחר הרמת הפתקים ולשאול אותם למה הם חשבו כך?
שלב ג'-
המדריך בוחר 4 חניכים.ומעמיד אותם כך ש3  עומדים במעגל והרביעי באמצע.  לשלושת החניכים המדריך אומר סיטואציה שהם צריכים להציג (נספח2 ) והרביעי צריך לספר סיפור מוכר לשאר החניכים ( כיפה אדומה, עמי ותמי וכו'.). מטרת החניך המספר לגרום לכל שאר החניכים להקשיב לו. שלב ד-
דיון.
שאלות לדיון: 
  • מה כל כך רע בהסתה?
  • למה חשוב למנוע הסתה? ואם בכלל?
  • מה הגבול בין חופש הביטוי להסתה?
  • האם כשמדובר באומנות דעתכם משתנה?
  • מה גורם לנו לראות דבר כהסתה?
  • מה ניתן לעשות כאשר מול הסתה? 
  • האם בכלל חשוב לנו לפעול נגד הסתה? למה?
לשים 2 דפים באמצע במעגל ובהם ההגדרות לחופש ביטוי ולהסתה (נספח 3) 
  • האם עכשיו דעתכם השתנתה? אם כן, למה? 
  • האם דעתכם בנוגע לתמונות בהתחלה השתנתה? 
שלב ה- סיכום:
מטרת המשחק הראשון: מטרת ההסתה היא למשוך אותה אלינו בין אם אנו מסכימים עם הדעה הזו ובין אם לא. אנו צריכים להבין את זה ולפעול כראות עינינו.

מטרת המשחק השני: מצד המספר- אם יש לך אמת כלשהי תגיד אותה עד הסוף ובלי להתבלבל גם אם היא נגד הזרם, רק חשוב לשים לב שאתה לא מפריע לאחרים להביע את דעתם ושאינך כופה את דעתך.
מצד קבוצת השומעים- כאשר יש לכם קולות שונים שאומרים לכם דברים שוני, צריך לנסות להתמקד במה שנכון לדעתכם. לסיכום, כאשר אתם פוגשים בהסתה חשוב שקודם כל תזהו אותה, לאחר מכן צריך לראות מה אפשר לעשות נגד זה ולפעול. כמו שהצעתם אפשר __ (להגיד דברים שהחניכים אמרו)__.
כמו כן אפשר לארגן עצומות, לכתוב לחברי כנסת בנושא, לכתוב פוסטים בפייסבוק וברשתות החברתיות השונות, לארגן הפגנות ואפילו רק לעלות את ההסתה לדיון בין חברים ובכיתה. וכל זאת ע"מ שנושא ההסתה יהיה בשיח הציבורי וכך נוכל להקטין את התופעה.
נספחים: נספח 1:בקובץ למטה. נספח 2: 
  • 3 חברים שיושבים ומציעים רעיונות איך להתעשר
  • מורה הכועסת על 2 תלמידים שלא הכינו ש"ב והם מתרצים תירוצים. 
  • זוג המגיע לבדוק בית מכוער לקניה ומתווך שמנסה לשדל אותם לקנות. 
קבצים מצורפים
הסתה VS חופש הביטוי.docx
(4.29 MiB) הורד 7262 פעמים

תגובה מהירה:


חזור אל פעולות

השארו מעודכנים!