על ידי טליה פוירשטיין
מנהלת לשעבר תודה על תרומתך!
» 06/05/2021, 17:46
בס"ד ובהשתדלותנו
# מקור 1- מקור התפילה
"ומנא לן דבתפילה? - דתניא: 'לאהבה את ה' אלקיכם ולעבדו בכל לבבכם', איזו היא עבודה שהיא בלב - הוי אומר זו תפילה".
>> מקור התפילה הוא במילים "ולעבדו בכל לבבכם", מפני שעבודת הלב היא התפילה. ז"א התפילה היא עבודה פנימית, עבודה של חיים שלמים של התקרבות לקב"ה.
# מקור 2- התפילה באמת משנה משהו? // רבי יוסף אלבו, ספר העיקרים
"מה שהביא האנשים לפקפק בתפילה, קרוב למה שהביא אותם לסלק ידיעת השם. וזה שהם אומרים שלא ימלט הדבר מחלוקה: אם שנגזר מהשם טוב מה על איש מה? או לא נגזר. ואם נגזר - אין צריך תפילה; ואם לא נגזר - איך תועיל התפילה לשנות רצון השם לגזור עליו טוב אחר שלא נגזר, שלא ישתנה השם מן הרצון אל לא רצון ולא מלא רצון אל רצון. ובעבור זה יאמרו שלא יועיל כשרון המעשה אל שיגיע לאדם מהשם בעבורו טוב מה. וכן יאמרו שלא תועיל התפילה להשיג טוב מה, או להינצל מרע שנגזר עליו.
וזה הדעת איננו נכון, שהשפעות העליונות יושפעו על המקבל בהיותו במדרגה ידועה והכנה ידועה לקבלם, ואם לא יכין האדם עצמו לקבל השפע ההוא, הנה הוא המונע הטוב מעצמו. שאם נגזר על איש מה על דרך משל שיצליחו תבואותיו בשנה פלונית, והוא לא יחרוש ולא יזרע בשנה ההיא, אף אם ימטיר השם מטרות עוזו על פני תבל ארצה, לא תצלחנה תבואותיו, אחר שלא חרש וזרע, והוא המונע מעצמו הטוב ההוא בשלא הכין עצמו לקבלו. ולפי זה נאמר, שכשנגזר על האדם טוב מה, הנה הוא נגזר עליו במדרגה ידועה מכשרון המעשה, וזה כלל ייעודי התורה. וכן כשנגזר עליו רע מה, הנה הוא נגזר בהיותו במדרגה ידועה מהרוע או בהכנה ידועה, וכשתשתנה המדרגה ההיא, או ההכנה ההיא, תשתנה הגזרה בהכרח לטוב או לרע.
וזה כמלך שגזר על כל הערלים שבמדינה פלונית שיהרגו, או שינתן לכל אחד כסף וזהב. ועמד אחד מהם ונימול, שתשתנה בלי ספק הגזרה ההיא, ותבטל מעליו לרע או לטוב, כפי הכנה שנתחדשה באיש ההוא.
ולזה היה ההשתדלות בעשיית הטוב וכשרון המעשה טוב והכרחי בכל דבר, שהוא הכנה לקיבול השפע האלוקי או לבטל מעליו הגזרה."
# מקור 3- אז למה צריך להתפלל יום יום בקביעות, ולא רק מתי שאנחנו צריכים משהו ? // הרב יצחק גרינבלט, מתוך האתר "כיפה"
שאלה:
שלום רב! הרבה זמן רציתי לשאול בנוגע לתפילה... למה המציאו את התפילה בצורה שהיא עכשיו?? כאילו זה ממש קשה כל בוקר את אותו הנוסח בלי שינוי כשיש דברים מפתים יותר וכשאתה עייף מאןד... זה לא ניהיה לי נחמד אף פעם ועד כמה שזה נשמע רע אני מרגישה שהתפילה היא סוג של עול בשבילי.. תודה מראש, טליה
תשובה:
שלום רב. שמחתי לקבל את השאלה היפה. אכן בעבר התפילה הייתה אישית, שכל אחד היה מתפלל את התפילה שלו, ורק בשלב מאוחר יותר התקינו תפילה קבועה לכולם. כטבע אנשים רבים, דברים שהם קבועים יש בהם קושי, יש בהם תחושות פחות נעימות ולא קל להתמיד בהם. אבל חשוב לדעת שדווקא במקום שבו יש את ההתמודדות שם יש באמת את ההתקדמות, את הבניה והעליה. דומה הדבר לאדם שרוצה לבנות בית, לאחר תכנון הבית, שהוא מיוחד ושונה כל פעם, עם המון חשיבה ויצירתיות, מתחילה העבודה הקבועה, של אבן אחר אבן, של התמדה יום יומית. זו עבודה משעממת, בלי גיוון, אך כל אחד מבין שבלי התמדה בה לא יהיה בית. כל בניה דורשת התמדה, כל התקדמות דורשת השקעה קבועה, אחרת הרגעים המיוחדים ישארו בלי כלום, בלי תוצאות, בלי משמעות וחלב מאוד. לכן, חשוב לדעת שכל תפילה בונה עוד קומה, עוד התעלות והתקדמות גם לאדם וגם לעם ישראל. אנו כולנו בנים בתפילתנו את הגאולה, את בית המקדש, את כל הדברים שעולם זקוק להם כל כך. נכון שזה לא קל, אבל חשוב לזכור כל הזמן את החשיבות של הדברים, שכל השפע של העולם, כל ההתקדמות של העולם תלוי בתפילות שלנו. ובכל זאת מדוע לא יתפלל כל אחד מה שהוא רוצה, מה שהוא מחובר אליו? התשובה היא שאף שיש ייתרון בכך, יש בכך גם חסרון. כאשר אדם היה מתפלל רק מה שמעסיק אותו, כמעט אף אחד לא היה מתפלל על הדברים הגדולים, אנשים היו מתפללים רק על מה שהם מרגישים שחסר להם. ואז על הדברים הגדולים לא היו מתפללים והם לא היו מתקדמים. אין מה לעשות, הריחוק של שנים ממצב שבית המקדש היה קיים למצב היום גרם לנו ריחוק במחשבה שלנו, בציפייה שלנו, וממילא אם לא יגידו לנו להתפלל על בית המקדש, אין כל סיכוי שאנו נתפלל על כך. וכך אם נעבור על הברכות השונות בתפילה נראה שזה חורז את כל התפילה, ההתעלות מהדברים הפרטיים והקטנים שלנו אל דברים גדולים, התפילה מסוגלת להרים לנו את הראש להסתכל על הדברים החשובים באמת, דברים שאם לא היו אומרים לנו עליהם, לא היינו עושים, כי היינו שקועים ביום יום שלנו, בהתמודדויות ובאתגרים הפשוטים שכל אחד מאיתנו מתמודד. לכן, חשוב מאוד להתגבר על הקושי ולהתמיד בכך. כמובן שיש דברים שאפשר לעשות, ושחשוב לעשות כדי לקדם את התפילה שלנו, כמו לדוגמא להוסיף תפילה אישית בסוף התפילה, להוסיף ללמוד על משמעות התפילה ואת הפירושים השונים על מה שאנו מתפללים וכך להתחבר אליה יותר. אשמח לעזור עוד בכל מה שאוכל, הן בנושא התפילה והן בכל נושא שאוכל.
בברכת הצלחה רבה הרב יצחק גרינבלט.
# מקור 4- רבי נחמן
"דע שעיקר ההתחברות והדבקות בקב"ה הוא על ידי התפילה כי התפילה היא השער שדרכו נכנסים להיכלו של מלכו של עולם".
מצ"ב קובץ להדפסה.
ב"הצלחה ושבת שלום!
- קבצים מצורפים
-
- לימוד מדריכים חפציבה- תפילה.pdf
- (180.15 KiB) הורד 410 פעמים