בס''ד ובהשתדלותנו
רעיונות לסדר ט''ו בשבט שבטי» משחק: סלט פירות
יושבים במעגל. מחליטים על 4-6 פירות, וכל חניך מקבל שם של פרי. המדריך אומר שם של אחד הפירות, וכל החניכים שזה הפרי שלהם צריכים לקום ולהחליף מקומות. חניך שלא קם בזמן לפרי שלו/ שחוזר לאותו כיסא שהוא ישב בו לפני הפסל ויוצא מהמשחק.
» משחק: פינג פונג הגדרות
נותנים הגדרה. בוחרים שני מתנדבים, והם צריכים להגיד דברים שקשורים לנושא בתור, עד שלמישהו נגמר..
- עצים
- פירות
- חגים
- פרחים
** עורכים סדר ט''ו בשבט (אפשר לשלב עם סעודת אמנים).
• קטעים ודיונים למהלך הסדר:
» משל: אילן במה אברכך
"כי הוו מיפטרי מהדדי, אמר ליה: ליברכן מר. אמר ליה: אמשול לך משל, למה הדבר דומה?
לאדם שהיה הולך במדבר, והיה רעב ועייף וצמא, ומצא אילן שפירותיו מתוקין וצילו נאה ואמת המים עוברת תחתיו. אכל מפירותיו ושתה ממימיו וישב בצילו. וכשביקש לילך, אמר: אילן אילן, במה אברכך? אם אומר לך שיהו פירותיך מתוקין, הרי פירותיך מתוקין! - שיהא צילך נאה, הרי צילך נאה! - שתהא אמת המים עוברת תחתיך, הרי אמת המים עוברת תחתיך! אלא יהי רצון, שכל נטיעות שנוטעין ממך יהיו כמותך.
אף אתה, במה אברכך? אם בתורה - הרי תורה. אם בעושר - הרי עושר. אם בבנים - הרי בנים. אלא יהי רצון שיהו צאצאי מעיך כמותך..."
(תענית ה ע"ב)
← המשל נאמר ע"י ר' יצחק כאשר רצה לברך את רב נחמן.
- סרטון על המשל
https://youtu.be/UxxavlIuFuQ- שיר על המשל
https://youtu.be/B90edi_4AWI• קטנים: ניתן להציג את המשל עם החניכים.
• גדולים: דיון
האם יש אדם שבאמת אין לו לאן להתקדם, מה לתקן? שכל כולו שלמות עד שאין במה לברך אותו? (לא)
אם כך, איך המשל נוגע אלינו? מה אנחנו יכולים ללמוד ממנו?
• בנות- ניתן להקריא את מה שכתבה הרבנית ימימה מזרחי על המשל בספר "במה אברכךְ?" עמ' 7.
» שורשים
"הנסיך הקטן חצה את המדבר, ולא פגש נפש חיה פרט לפרח אחד.
"היכן בני האדם?", שאל הנסיך הקטן בנימוס.
"בני אדם? ראיתי אותם לפני כמה שנים. אי אפשר לדעת היכן הם נמצאים. הרוח מעיפה אותם לכל עבר. אין להם שורשים, וזה מקשה עליהם מאד." "
אנטואן דה סנט-אכזופרי
{ מתוך הספר "הנסיך הקטן" }
• האם באמת אין לנו שורשים?
• במה מתבטאים השורשים?
• מה היתרונות שבשורשים ומה החסרונות?
לעץ יש ענפים יפים, עלים, פירות משובחים. אבל כל זה לא היה יכול להתקיים בלי החלק החשוב ביותר בעץ, שנותן לו לחיות: השורשים.
כך גם אנחנו- אם הערכים והמידות שלנו יהיו חזקים, אנחנו אף פעם לא ניפול ונישבר. יהיה לנו מה שיחזיק אותנו על הקרקע, מה שנותן לנו לצמוח הכי גבוה שאפשר.
» איך זה להיות עץ? / דתיה בן דור
"פעם שאלתי עץ :
“עץ, איך זה להיות עץ?”
“אתה וודאי מתלוצץ”
אמר העץ.
“לא ולא”, אמרתי,
“ברצינות גמורה:
זה טוב או רע?”
“רע?” תמה העץ. “מדוע?”
“ולא אכפת לך שאתה תקוע כל השבוע?”
“אינני תקוע.
אני הרי נטוע”
“ולא מתחשק לך לפעמים
ללכת לבקר חברים
או לראות מה נשמע במקומות אחרים?”
“אין לי כל צורך לנוד ולנוע:
ציפורים מזמרות לי באופן קבוע,
פרפרים לי נושקים,
מלטפת הרוח
ולנגד עיני כל האופק פתוח.”
“ובלילה כשכולם ישנים – אז מה?”
“בלילה אני מאזין לדממה
ושומע
איך נושמת האדמה
איך פירות מבשילים
איך יורדים הטללים
ובתוך ענפי ישנים גוזלים
ואני שומר על שנתם.”
“אני אוהב אותך, עץ,” אמרתי
והלכתי אל גני
ונטעתי לי עץ
מול חלוני."
ב''הצלחה!
התאמה לתקופת הקורונה
ניתן לעשות את הפעולה גם דרך הזום (חוץ מהמשחק 'סלט פירות').