על ידי elyashiv
» 04/04/2022, 21:21
''לפיכך אנחנו חייבים להודות , לשבת , לפאר לרומם , להדר , לברך , לעלה ולקלס למי שעשה לאבותינו את כל הניסים האלו הוציאנו מעבדות לחרות ''.. (מתוך ההגדה)
מטרת הפעולה החניך יכיר את המושג " חופש " בביטוייו השונים ויבחן מהו החופש האמיתי
מהלך הפעולה : המדריך מציג 4 דמויות שונות ( או נותן ל -4 חניכים להציג אותם ) -
-יהודי שומר תורה ומצוות הכפוף לחוקי התורה. -היפי העושה ככל העולה על רוחו.
-אסיר ציון בכלא הרוסי שאינו נכנע למעניו.- מליונר הגר בוילה ענקית ולרשותו כל תענוגות העולם אך סגור מאחורי חומה ושומרים.
אפשר לקבוע לכל אחת מהדמויות מקום בחדר ולבקש מהחניכים להתיישב ליד הדמות החופשית בעיניו.
עורכים דיון עם החניכים מהו " חופש " ומיהו האדם החופשי.
שואלים את החניכים האם הם חופשיים ואם לא מה מונע מהם ומה מגביל אותם.
ניתן לחדד את הדיון בעזרת 2 הקטעים המצורפים .
סיכום : האדם הנאמן לאני העצמי שלו וחי את חייו האמיתיים כשהם בעלי תוכן הוא החופשי והשולט בעצמו
קטע 1.
" מה איפוא הוא מובן החופש בשביל האדם המודרני? הוא השתחרר מהכבלים החיצוניים שהיו יכולים למונעו מלעשות ומלחשוב כפי שמצא לנכון . יכול היה להיות בעל בחירה אילו היה יודע את שהוא עצמו רוצה , חושב ומרגיש . אבל אין הוא יודע , הוא מציית לסמכויות עלומות שם ומסגל לו " אני " שאינו שלו. ככל שהוא מוסיף ועושה זאת הוא מרגיש עצמו חלש יותר ובאותה מידה אנוס יותר ללכת בתלם .
(מתוך ספריו של אריק פרום ''מנוס מהחופש'')
קטע 2 דו שיח בין שרנסקי לשופט
לאחר שנפסק דינו של שרנסקי להשלח לסיביר קם ואמר : " אתה אדוני השופט חושב שהנך חופשי ! אתה חושב כך כיון שלאחר שיגמר המשפט תלך לביתך ואילו אני אהיה המשועבד, כיוון שאלך לכלא לזמן רב .
אך דע לך שמבין שנינו . אני הוא בן החורין האמיתי ! אמנם גופי יהיה משועבד , אבל רוחי , היא תשאר חופשית , כיוון שארגיש שלא נכנעתי לגזרותיכם ונשארתי נאמן לאמונתי . אך לך השופט קבעו מראש מה לומר ! גופך אומנם משוחרר , אבל אינך חופשי להכריע לפי אמונתך . רוחך משועבדת וזה חמור פי כמה !