עם ישראל חי!
שמירה עשיתי

פעולה ראשונה

מסר: היכרות וגיבוש הקבוצה
אמנם כולנו מדריכים חרוצים שמכינים פעולות מראש. אבל תמיד קורה איכשהו שנתקעים בלי פעולה... רגע לפני שהחניכים באים. אז במיוחד בשבילכם מאגר הפעולות הגדול והעדכני בארץ!

פעולה ראשונה

הודעהעל ידי lidorbar111 » 02/09/2023, 02:28

פעולת היכרות/פעולה ראשונה
זמן הפעולה כשעה

כיתות: ד-ו (בהמשך יש גם לכיתות ז-ח וגם לכיתה ט)
******
היכרות שמות:
מעמידים את החניכים במעגל.
החניך הראשון אומר את השם שלו וחיה אהובה.
על החניך הבאה לחזור על מה שהחניך הקודם אמר ולהוסיף משלו.
כך שיוצא מצב שהחניך האחרון אומר את השמות והחיות של כולם. (7 דקות)

חוקי קבוצה
מכינים מראש בריסטול גדול עם חוקי הקבוצה (השאירו מקום בתחתית הדף) (בערך בגודל a3)
עוברים ומסברים לחניכים את חוקי הקבוצה
עושים סבב תיאום ציפיות (בהתחלה המדריך מהחניכים ולאחר מכאן החניכים מהמדריך)
לבסוף חותמים על הדף עם כף יד של גואש.  (מי שלא רוצה ניתן רק עם אצבע) (10 דקות)
ציוד:
בריסטול עם החוקים
צלחת עם גואש

הרוח נושבת
יושבים במעגל כיסאות. מספר הכיסאות צריך להיות קטן באחד ממספר המשתתפים, כך שבכל רגע נתון יהיה משתתף אחד שנשאר ללא כיסא, ועליו לעמוד.
המשתתף שעומד צריך להכריז בקול את המשפט “הרוח נושבת לכל מי ש…” ולהשלים את המשפט עם אפיון שמתאים לו בעצמו.
אחרון שנשאר לעמוד ללא כיסא פנוי הוא הדובר הבא.
המדריך גם משתתף במשחק ומחפש לעצמו כיסא באותו הזמן בהתאם להכרזה, כך שתמיד יש מישהו שאין לו מקום. (15 דקות)
הערות:
1.כל דובר חייב לומר דבר כלשהו שמאפיין אותו. לדוגמה, אם מישהו גר בתל אביב, הוא אינו יכול להכריז משפט כמו: “הרוח נושבת לכיוון מי שגר ברמת גן”.
2.חשוב להקפיד שכל מי שההכרזה תקפה לגביו יקום ויחליף מקום. אם המנחה יודע שמישהו אמור לקום ולא קם, רצוי להעיר לו.
3.בתחילת המשחק זה נהוג שהדוברים מתמקדים באפיונים חיצוניים או שטחיים – מקום מגורים, אותיות בשם, וכדומה.
זה טבעי, אך ככל שהמשחק מתקדם מומלץ לעודד את המשתתפים לבחור בהיגדים שמשקפים טיפה יותר עומק לגבי עצמם – חלומות, רצונות, חוויות עבר, פרטים אישיים יותר וכדומה
על מנת לעודד את ההיכרות בין חברי הקבוצה, שזו מטרת המשחק בסופו של דבר.

להסתדר לפי...
הקבוצה עומדת מול המדריך, כשהמדריך מכריז נושא מסוים, הקבוצה תסתדר לפי העניין. גובה , משקל, תאריך לידה. ועוד ברשימה המצורפת.
(בדרך כלל משחק זה נעשה כתחרות בין קבוצות אבל על מנת שיכירו נעשה את התחרות כנגד הזמן)
מסבירים לקבוצה שבכל סבב יש להם 3 דקות להסתדר לפי נושא מסויימם
במידה ויצליחו יקבלו 200 נקודות
במידה וזה יקח יותר זמן ירד להם 100 נקודות
ועל כל טעות שיעשו בין אם הצליחו בזמן ובין אם לא ירד להם 50 נקודות ֿ(במידה והצליחו והיה רק טעות אחת הם יקבלו 150 נקודות)
אם בסוף יהיה להם אלף נקודות הם יזכו בפרס
בסוף כל סבב יעבור המדריך ויבדוק שהם מסודרים בסדר הנכון (15 דקות)
הערות:
*טעות היא בין שני אנשים כך שעל כל שני אנשים שלא נמצאים במיקום שלהם ירד 50 נקודות
תנו להם לנצח... במידה והקבוצה מפסידה תבחרו נושא נוסף ואמרו שהוא שווה 1000, במידה והם עדיין מתקשים תעצרו את הזמן (בלי שידעו)
בשבת ניתן שהמדריך יספור.
ציוד:
דף עם הנושאים
חבילת סוכריות (או כל פרס אחר)
סטופר
נושאים:
אלף בית בשם הפרטי
אלף בית השם משפחה
גיל
כיתה (אם אתם מדריכים יותר מכיתה אחת לדוגמה כיתות ד,ה,ו) (ניתן גם לעשות ד1 ד2 ד3 וד4)
חודש לידה
צבע שיער (מהכהה ביותר לבהיר ביותר)
צבע חולצה (מהכהה ביותר לבהיר ביותר)(או לפי גוונים)
מספר מזל או מספר אהוב (ומי שאין לו הוא הראשון)
מידת נעליים
מספר אחים ואחיות

״אהההה״ הגדול ביותר
על המשתתפים ליצור את צעקת ה-״אהההה״ הארוכה ביותר.
המשתתף הראשון מתחיל לצעוק את ה-״אהההה״ הארוך ביותר שלו, עד שכמעט נגמר לו האוויר
המשתתף הבאה אחריו ממשיך את צעקתו של המשתתף הראשון, רגע ליפני שנגמר לו האוויר.
יש למדוד זמן ולנסות להשתפר בכל סבב. (8 דקותֿ)
קישור לדוגמה
הערות:
בשבת ניתן שהמדריך יספור
ציוד:
סטופר

סיכום
אומרים לחניכים שאתם הולכים להיות המדריכים השנה
מסבירים קצת על הפעולות, איך זה מתנהל? באיזה ימים ושעות?
איפה הפעולות היו? סוגי פעולות שיהיו במהלך השנה (על מנת לעודד אותם להגיע)?
ועונים על השאלות שלהם (5 דקות)

סיכום ציוד:
דף עם הנושאים
חבילת סוכריות (או כל פרס אחר)
בריסטול עם החוקים
צלחת עם גואש
סטופר




כיתות: ז-ח (בהמשך יש לכיתה ט)
******
שימו לב פעולה זאת מסתמכת על כך שהחניכים כבר מכירים כך שבמידה ולא ניתן לעשות את הפעולה של כיתות ד-ו

משחק פתיחה
ניתן לעשות כל משחק פתיחה שיש באינטרט או משחק שהילדים אוהבים משנה שעברה...
(7 דקות)

חוקי קבוצה
מכינים מראש בריסטול גדול עם חוקי הקבוצה (השאירו מקום בתחתית הדף) (בערך בגודל a3)
עוברים ומסברים לחניכים את חוקי הקבוצה
עושים סבב תיאום ציפיות (בהתחלה המדריך מהחניכים ולאחר מכאן החניכים מהמדריך)
לבסוף חותמים על הדף עם כף יד של גואש.  (מי שלא רוצה ניתן רק עם אצבע) (10 דקות)
ציוד:
בריסטול עם החוקים
צלחת עם גואש

חבילה עוברת
מכינים פרס לכל הקבוצה ועוטפים אותו בשכבות של נייר עיתון (השכבות הם לפי המשימת/השאלות ואוסר שהחומר שאיתו עוטפים יהיה שקוף)
כל שכבה יש משימה ואו שאלה (מלבד השכבה הראשונה)
מושבים את הקבוצה במעגל
כשיש מוזיקה מעבירים את החבילה, כשהמוזיקה עוצרת עוצרים את הסבב והילד שזה עצר אצלו מוריד שכבה ועושה את מה שרשום בפתק (20 דקות)
הערות:
השתדלו שכל הילדים ישתתפו ולא יצא מצב שבו מישהו היה פעמיים ומישהו לא היה בכלל.
ציוד:
חבילה עוברת עם השאלות
חבילת סוכריות (או כל פרס אחר לכל הקבוצה)
משימות/שאלות (מומלץ לסדר את השאלות והמשימות לפי הסדר שרשום למטה)
1. לשתות 2 כוסות מים
2.אם הייתם יכולים לגור בכל מקום, איפה הייתם בוחרים?
3.לספר בדיחה
4.מה הפחד הגדול ביותר שלך?
5.לקפוץ על רגל אחת עשר פעמים
6.מה יכול לגרום לך ממש לכעוס?
7.לרוץ סביב הסניף
8.מה ההישג הכי גדול שהיה לך?
9.לשיר יונתן הקטן
10.יש לך מזל, אין כאן כלום
11.אם הייתם יכולים לאכול ארוחה אחת ספציפית לשארית חייכם, מה הארוחה הזאת היתה?
12. לשים מים בפה ולהגיד את א,ב
13.היה לך פעם כינוי או שם חיבה? אם כן מהו?
14.במשך כל חבילה עוברת עליך לשבת הפוך (עם הגב למעגל)
15.עם מי הייתם מוכנים להיתקע על אי בודד?
16.לרקוד את ריקוד הציפורים
17.מה התחביבים שלך?
18. ניצלת, תעביר את זה למי שאתה רוצה והוא יעשה את המשימה!
המשימה:
מעכשיו אסור לך לדבר! כל מה שתרצה להגיד חייב להיות בשירה. במשך כל הפעולה.
19.מה החיה שאתם הכי אוהבים?
20.יואו השלב הבאה הוא הסוף, אבל אתה לא תגיע עליו.

מסלול מכשולים
פעילות שמבוצעת בזוגות. עליכם לבקש מהקבוצה להתחלק לזוגות, אחד שם כיסוי עיניים והשני יהיה המוביל שלו.
תוך כדי בזמן שהמתמודדים כבר שמו את כיסוי העיניים מניחים הרבה חפצים ברחבי החדר – כסאות, שלחנות, פח ועוד. 
המוביל צריך להנחות את המובל רק באמצעות הקול שלו ולהוביל אותו מצד אחד של החדר לצד השני, וזה בלי שהמובל יפיל חפץ בדרך או יתנגש באדם אחר. 
הזוג שמגיע ראשון מנצח. (10 דקות)
הערות:
תעשו שני סבבים כך שבסבב השני מי שהיה מובל יהיה מוביל ומי שהיה מוביל יהיה מובל.
את מסלול המכשולים יש לארגן בזריזות תוך כדי שהילדים עם כסוי העניים
את מסלול המכשולים יש לשנות בכל סבב חדש
את המכשולים ניתן לסדר כמסלול או לפזר בחלל הסניף על מנת שיפריעו
ציוד:
מכשולים (כסאות,שולחנות,פחים,ספות וכו...)
כיסוי עיינים (כמות: כחצי מחברי הקבוצה)

מי הילד בתמונה?
משחק היכרות מגניב לגמרי אך כזה שידרוש מכם הכנה מראש של חברי הקבוצה שיצטרכו להביא איתם למפגש תמונת ילדות.
בהנחה שארגנתם את כל חברי הקבוצה עם תמונות ילדות עליכם לאסוף מכולם את התמונות שלהם, ולהציג בכל פעם תמונה אחת לקבוצה.
ועל הקבוצה לנחש מי הילד.
ציינו בפני הילדים, שהילד שהתמונה שלו מוצגת צריך לבלבל את שאר הקבוצה ולגרום להם לחשוב שזה ילד אחר.
לבסוף שיש שם אחד שעליו מחליטים כל הקבוצה, חושפים את הילד ובודקים אם הקבוצה צדקה.
למי שמעוניין ניתן גם להגיד לילד שבתמונה לספר איכן צולמה ומתי... (8 דקות)
ציוד:
תמונות של כל ילדי הקבוצה (רצוי גם של המדריך)

סיכום
אומרים לחניכים שאתם הולכים להיות המדריכים השנה
מסבירים קצת על הפעולות, איך זה מתנהל? באיזה ימים ושעות?
איפה הפעולות היו? סוגי פעולות שיהיו במהלך השנה (על מנת לעודד אותם להגיע)?
ועונים על השאלות שלהם (5 דקות)

סיכום ציוד:
תמונות של כל ילדי הקבוצה (רצוי גם של המדריך)
מכשולים (כסאות,שולחנות,פחים,ספות וכו...)
כיסוי עיינים (כחצי מחברי הקבוצה)
חבילה עוברת עם השאלות
חבילת סוכריות (או כל פרס אחר לכל הקבוצה)
בריסטול עם החוקים
צלחת עם גואש




כיתה: ט
******
שימו לב פעולה זאת מסתמכת על כך שהחניכים כבר מכירים כך שבמידה ולא ניתן לעשות את הפעולה של כיתות ד-ו
שימו לב פעולה זאת מסתמכת על כך שהחניכים מגובשים וניתן לעשות להם דברים קצת יותר אישיים כך שבמידה ולא ניתן לעשות את הפעולה של ז-ח

משחק פתיחה
ניתן לעשות כל משחק פתיחה שיש באינטרט או משחק שהילדים אוהבים משנה שעברה...
(7 דקות)

חוקי קבוצה
מכינים מראש בריסטול גדול עם חוקי הקבוצה (השאירו מקום בתחתית הדף) (בערך בגודל a3)
עוברים ומסברים לחניכים את חוקי הקבוצה.
שואלים אם יש משהו שהם רוצים לשנות ואו להסיר, במידה וכן יוצרים דיון ומנסים להגיע לפשרה
עושים סבב תיאום ציפיות (בהתחלה המדריך מהחניכים ולאחר מכאן החניכים מהמדריך)
לבסוף חותמים על הדף עם כף יד של גואש.  (מי שלא רוצה ניתן רק עם אצבע) (10-15 דקות)
הערות:
במידה ואין פשרה בין המדריך לחניכים על המדריך לשקול אם זה חוק חשוב וחיוני.
במידה וכן לומר לקבוצה שאין מה לעשות ושהחוק הזה נשאר כי הוא חשוב.
ציוד:
בריסטול עם החוקים
צלחת עם גואש

ערכים
מושבים את החניכים במעגל ומפזרים ערכים על הרצפה.
כל חניך בוחר שני ערכים שמתארים אותו (לפי דעותו)
ולאחר מכאן עושים סבב שבו כל חניך יציג את הערך שלו, כלומר לחניכים אסור להגיד מה הם בחרו
והם צריכים להציג את זה בעזרת פאנטומימה, הצגה, שיר, ריקוד או כל דרך שיבחרו.
לאחר שיעלו על הערך שבחר יספר החניך למה בחר את אותו הערך ואיפה זה בא על ידי ביטוי אצלו.
לאחר שיסיים נרשום את שני הערכים שבחר על דף כך שיצא מצב בסוף שהערכים של כל הקבוצה רשומים על הדף.
ולבסוף נציג את הדף ונאמר זה מה שמייחד את הקבוצה שלנו. (15 דקות)
הערות:
יש לשים רק ערכים חיוביים 
יש מצב שהחניכים ישאלו אותכם על ערך מסויים, לכן כל ערך שבחרתם לשים תבדקו אם אתם יודעים להסביר אותו.
אם לא או שתכינו דף עם הסבר על אותו הערך, או שתחליפו את הערך
מומלץ לשים לפחות 15 ערכים שונים
ציוד:
פתקים עם הערכים
דף
כלי כתיבה
ערכים:
​​​​​​אדיבות
אהבה
אהבת המולדת
אהדה
אומץ
אופטימיות
אושר
אותנטיות
אחדות
אחריות
איזון
איכות הסביבה
אינטואיציה
אינטימיות 
אכפתיות
אמון
אמונה
אמנות
אמפתיה 
אמת
אנושיות
אסרטיביות
אסתטיקה 
אצילות
אריכות ימים
בהירות
בחירה
בטחון
ביטוי עצמי
בין אדם לחברו
בריאות
גאווה
גבורה
גיוון
גמישות
דוגמא אישית
דו-קיום
דיוק / דייקנות
הארת פנים 
הבחנה
הבנה
הגיון
הגינות
הגנה
הגשמה
הדדיות
הובלה 
הומור
הוקרת תודה
הזדהות
הישגיות
החלטיות
הנאה 
הסתגלות
הסתפקות במועט
הערכה
הצלחה
הקשבה
הרמוניה
הרפתקנות
השפעה 
התלהבות
התמדה
התנדבות
התמסרות 
התפתחות
ודאות
ויתור
זכרון
זמן פנוי
חברות
חדשנות
חופש
חופש בחירה 
חיים
חינוך
חכמה
חכמת חיים 
חמלה
חריצות 
חשיבה
טבע
ידע 
יוזמה
יופי
יושר
יושר פנימי
יושרה
ייחודיות
יסודיות 
יעילות
יציבות 
יצירתיות
ישירות
כבוד
כבוד המשפחה
כיבוד האדם
כוח
כיף
כנות
כריזמה
למידה
לקיחת סיכונים 
מחויבות
מחילה
מיקוד במטרה 
מנהיגות
מסורת
מסירות / מסירות נפש
מעורבות
מעשיות 
מצוינות
מקוריות
מקצועיות 
משמעת עצמית
משפחה
מתינות
נאמנות
נדיבות
נוחות
נחישות 
נימוס
נכונות
נקיון 
נתינה
סבלנות
סדר
סדר חברתי 
סובלנות
סליחה
סלחנות
ספונטניות 
סיפוק
סקרנות
עבודת צוות 
עדינות
עונג
עוצמה
עושר
עזרה לזולת
עליזות 
ענווה
עניין
עצמאות
עקביות
עשיית הבדל 
פטריוטיות
פרפקציוניזם (שאיפה למושלמות) 
פשטות
פתיחות
צדק
צמיחה
צניעות
קבלה
קבלה עצמית
קדושת החיים
קידמה
קלילות
רוגע
רוחניות
רומנטיקה
ריגוש 
ריכוז
רכות
רצינות
רעות
שאפתנות
שוויון
שונות
שותפות
שחרור
שייכות
שיפור מתמיד
שיתוף
שיתוף פעולה
שכחה (לשכוח את העבר)
שלווה
שלום
שליטה
שלמות
שמחה
שמחת חיים
שמירה על הטבע
שפע 
שקט
שקיפות
תושייה
תמימות
תעוזה 
תקווה
תקשורת
תרבות
תרומה
תרומה חברתית

מה בתיאור?
חלקו לכל חניך דף ובקשו מהם לקפל אותו לשניים.
לאחר מכן, חלקו לכל אחד פתק עם שם של חפץ (רצוי חפץ קשה כמו מכונית צעצוע, ממרח שוקולד וכו...)
ותגידו להם לתאר את האובייקט במילים ולכתוב זאת בצד השמאלי של הדף,מבלי להשתמש בשם של האובייקט.
לאחר מכן, מעבירים את הנייר לחבר קבוצה אחר ומבקשים ממנו לצייר בצד השני של הדף את מה שמתואר. (15 דקות)
ציוד:
דפים וכלי כתיבה כמספר הילדים
פתקים עם שמות של חפצים כמספר הילדים
חפצים:
1.מכונית צעצוע
2.ממרח שוקולד
3.טלפון נייד
4.חולצת תנועה (כל אחד בהתאם לתנועה שלו)
5.בובה של חד קרן
6.פיתה שאוורמה
7.גיטרה
8.מטען נייד
10.לוח מחיק
11.מחדד
12.מנורה
13.שעון
14.כרית
15.דבק
16.תיק
17.מזלג
18.תחתונים
19.רמקול
20.ספר

מי אני?
בכל פעם נבחר נציג שיעמוד מול כולם ונדביק לו מדבקה עם שם/תמונה של דמות מפורסמת על המצח מבלי שיראה.
ואז בעזרת שאלות של כן או לא ינסה המשתתף לגלות את הדמות הרשומה על המצח. (8 דקות)
הערות:
תנסו לבחור דמויות שכל הנראה החניכים שלכם מכירים.
ניתן לעשות המשחק בשני דרכים
דרך ראשונה:
לתת לכל משתתף דקה לשאול כמה שיותר שאלות על הדמות וכאשר נגמרה הדקה הוא חייב לתת שם שהוא חושב שזאת הדמות
במידה והצליח ניצח ובמידה ולא הפסיד ומגלים לו את הדמות
דרך שנייה:
לתת לכל משתתף 21 שאלות ובשאלה מספר עשרים ואחת הוא חייב לתת שם שהוא חושב שזאת הדמות
במידה והצליח ניצח ובמידה ולא הפסיד ומגלים לו את הדמות.
חשוב לציין שבדרך זאת גם אם אמר שם של דמות יורדת לו שאלה.
ציוד:
מדבקות עם שמות של מפורסמים
מפורסמים
1.נועה קילר
2.בינימין נתניהו
3.דניאל יונה
4.יצחק רבין
5.דורה
6.בוב ספוג
7.פטריק
8.סטטיק
9.ביונסה
10.אגם בוחבוט
11.אנה זק
12.עומר אדם
13.משה (מהתנך)
14.ברבי
15.קופיקו
16.מיקי מאוס
17.סינדרלה
18.שלגיה
19.מיניון
20.ספיידרמן

סיכום
אומרים לחניכים שאתם הולכים להיות המדריכים השנה
מסבירים קצת על הפעולות, איך זה מתנהל? באיזה ימים ושעות?
איפה הפעולות היו? סוגי פעולות שיהיה במהלך השנה (על מנת לעודד אותם להגיע)?
ועונים על השאלות שלהם (5 דקות)

סיכום ציוד:
מדבקות עם שמות של מפורסמים
דפים וכלי כתיבה כמספר הילדים
פתקים עם שמות של חפצים כמספר הילדים
פתקים עם הערכים
דף נוסף
בריסטול עם החוקים
צלחת עם גואש

תגובה מהירה:


חזור אל פעולות

השארו מעודכנים!