עם ישראל חי!
שמירה עשיתי

אלכוהול

מסר: לייצר הבנה והסברה בקרב החניכים לגבי המשמעות של צריכת אלכוהול ולגבי הבנת החוק.
אמנם כולנו מדריכים חרוצים שמכינים פעולות מראש. אבל תמיד קורה איכשהו שנתקעים בלי פעולה... רגע לפני שהחניכים באים. אז במיוחד בשבילכם מאגר הפעולות הגדול והעדכני בארץ!

אלכוהול

הודעהעל ידי מטלת ביצוע באזרחות » 26/03/2020, 17:18

פעולה בנושא אלכוהול- עבור כיתות ז'-ט'.
מטרת הפעולה: לייצר הבנה והסברה בקרב החניכים לגבי המשמעות של צריכת אלכוהול ולגבי הבנת החוק.
אורך הפעולה: שעה- שעה וחצי.
מתודה 1-
מטרה: להבין את עמדת החניכים בנושא זה רכישת האלכוהול ולראות את רמת ההיכרות והמודעות לנושא ולחוק
מהלך המשחק: כל חברי הקבוצה נעמדים בשורה. המדריך מקריא היגדים בנושא שימוש וצריכת אלכוהול, החוק במדינת ישראל והעונשים הניתנים לעוברים על החוק. כאשר חניך מזדהה עם ההיגד/ מכיר את הנאמר בהיגד הוא מתקדם צעד קדימה. בסוף המשחק מגלים את העמדה של כל חניך בנושא.
היגדים לדוגמא- 
  • בני נוער (מתחת לגיל 18) יוצאים לבלות, עוצרים בתחנת דלק/ פיצוציה במטרה לקנות אלכוהול, המוכר ימכור להם אלכוהול. 
  • חניך שמסכים עם ההיגד יתקדם צעד קדימה.
  • נתקלתי באופן אישי במכירת אלכוהול לבני נוער מתחת לגיל 18.
  • חניך שמסכים עם ההיגד יתקדם צעד קדימה.
  • בני נוער (מתחת לגיל 18) יוצאים לבלות עוצרים בתחנת דלק, מבקשים מאדם מבוגר לקנות עבורם אלכוהול. המוכר רואה שהם מחכים בצד לקניה. המוכר ימכור אלכוהול.
  • חניך שמסכים עם ההיגד יתקדם צעד קדימה.
  • האם ידעת שהחוק אינו אוסר על קטינים לצרוך אלכוהול, אלא מטיל את האחריות על איסור מכירת אלכוהול לקטינים על בעלי עסקים עצמם (עד 6 חודשי מאסר או קנס של 12,900 ש"ח ורישום פלילי)?
  • חניך שמסכים עם ההיגד יתקדם צעד קדימה.
  • האם ידעת שהורה\בוגר (מעל גיל 18) המעודד או משדל קטין שגילו צעיר מ- 18 שנים לשתות משקאות משכרים – כלומר קונה בעבורו משקה, עונשו עד  3 חודשים מאסר?
  • חניך שמסכים עם ההיגד יתקדם צעד קדימה.
מתודה 2-מטרות: דיון על היבטים חברתיים בשתיית אלכוהול ופיתוח חשיבה עצמאית
מהלך הפעילות: מחלקים את הקבוצה לשתי קבוצות לכל קבוצה נותנים אירוע ושאלות לדיון ומקציבים זמן לדיון.
מומלץ שיהיה מדריך עם כל קבוצה במהלך הדיון על מנת להכווין את הקבוצה.

הדילמה של איתי
סוף שנת הלימודים הגיע, לרגל המאורע החליטו חברי הקבוצה לחגוג יחד את
היציאה לחופשה במסיבה משלהם בפארק הקרוב לפנימייה. גל ושניר החליטו
להקפיץ את האווירה. הם הצליחו לשכנע את אחיו הגדול של גל לקנות עבורם
בקבוקי וודקה.
כשהגיעו לפארק, המסיבה כבר הייתה בעיצומה, המשלוח של הפיצות כבר הגיע
וכולם רקדו במעגל ונראו סבבה.
גל ושניר נכנסו למרכז המעגל והכריזו: "חבר'ה! עכשיו מתחילה המסיבה
האמיתית!!". הם החלו להעביר את הוודקה מיד ליד לקול צהלות חבריהם. ברגע
שבקבוק אחד נגמר, מיד השני נפתח.
איתי שהיה חברם הטוב של גל ושניר התבאס שלא שיתפו אותו בהחלטה על קניית
הוודקה. הוא ידע שהשתייה עושה לו לא טוב. זה כבר קרה לו בעבר אבל ברגע
שהבקבוק עבר לידיים שלו הוא לקח לגימה. בסיבוב הבא הוא כבר רצה להפסיק
אבל ידע שגל ושניר לא יאהבו את זה ולקח עוד לגימה. בתחילת הסיבוב השלישי
הוא התחיל להרגיש לא טוב אבל לא ממש ידע מה לעשות ועצר לרגע. גל ושניר
צעקו לו להמשיך לשתות ולהעביר הלאה...

- מה מרגיש איתי?
- כיצד לדעתכם מרגישים/חושבים גל ושניר?
- מה מרגישים שאר חברי הקבוצה?
- מה לדעתכם איתי צריך לעשות?
- מה יהיה המחיר אותו ישלם איתי בכל דרך בה יחליט לבחור?
- האם נתקלתם במקרה דומה? מה חשבתם? כיצד נהגתם?

הדילמה של עומר
עומר היא נערה שקטה וביישנית בת 16 וחצי. היא מסתובבת עם ההרגשה
שהביישנות שלה משאירה אותה בצד באירועים חברתיים. בשבוע הבא לשחר יש
מסיבת יום הולדת וכל השכבה מוזמנת כמו תמיד היא מגיעה עם דנה וגלית
השכנות שלה המובילות של השכבה .תמיד יש להן מה לומר על כל דבר, תמיד
עושות רעש ונראה שהביטחון העצמי שלהן בשמיים. בתוכה היא מרגישה שהיא
משתרכת אחריהן ובליבה חולמת שיהיה לה חצי מהביטחון שיש להן.
ערב המסיבה הגיע ועומר כמו תמיד קצת בצד. לרוב החבר'ה יש בקבוק בירה ביד
וכולם נראים לה משוחררים ונהנים. היא כל כך רוצה לרקוד כמוהם, לצחוק איתם...
להרגיש פעם אחת טוב במסיבות האלה.
היא רואה את שחר פותח בקבוקי בירה. היא חושבת לעצמה: "אולי זו ההזדמנות
להשתחרר קצת, להיראות יותר קלילה וכייפית..." היא אף פעם לא שתתה אלכוהול
אבל מה זה כבר יכול לעשות לה? הרי כולם שותים. היא נושמת עמוק וניגשת
לקחת לעצמה בקבוק.....

- מה מרגישה עומר?
- מה אתם חושבים על ההחלטה שלה?
- האם לדעתכם האלכוהול יעזור לה? לכמה זמן?
- הייתם מציעים לה משהו אחר?
- מה המחיר אותו עומר תשלם בכל דרך בה תחליט לבחור?
- האם נתקלתם במקרה דומה?

 מתודה 3 - סטיקרים – כיף זה... 
מטרה: 
מהלך המשחק: נבקש מכל חניך להיות פרסומאי ולבחור סלוגן שיתחיל ב- כיף זה....,” ולהשלים את המשך המשפט על פי רצונו. את הסלוגן הוא ירשום על גבי סטיקר חלק שלאחר מכן, ידביק על לוח בחדר. בהמשך החניךים יסתובבו בחדר ויוכלו להתרשם מהסטיקרים האחד של השני.

 דיון: לאיזה סטיקר הכי התחברתם ולמה? מה בעיניכם מייצר הכי הרבה תחושה של כיף, עונג? איזה דברים עלו? מה עושה לכם כיף? (אנחנו מנחשים” שידברו על ספורט, משחק עם חברים, תכניות טלוויזיה, אוכל, טיולים ואירועים חווייתיים) למה כל הדברים האלו היו מהנים? ממה נהניתם מה עשה לכם טוב? עשויות לעלות העליתם רשימה של המון דברים שעושים לכם טוב ואין בהם אלכוהול – ויחד עם זאת אלכוהול נוכח בהרבה מאוד סיטואציות חברתיות. האם לדעתכם ניתן להגיע לאותו כיף חברתי גם בלי אלכוהול?

מתודה 4- המחזת סיטואציות
סיטואציות לדוגמה: 
  • בן נוער מגיע לחנות ומבקש לרכוש אלכוהול. המוכר צריך להחליט אם ימכור או לא.
  • סיטואציה לשני חניכים.
  • אתה נער בן 18 וילד בן 16 פוגש אותך מחוץ לסופר ומבקש שתקנה לו וודקה
  •            סיטואציה לשני חניכים.
  • אתה מגבניק ובעת מילוי תפקידך אתה רואה חבורה של ילדים בני 17 שותים אלכוהול בפארק בערב. עליך להחליט אם לשפוך להם את האלכוהול בהתאם לחוק או לא.
  •            סיטואציה לארבעה חניכים.
  • אתה בן 14 באירוע משפחתי ודוד שלך מציע לך לשתות איתו אלכוהול.
  •            סיטואציה לשני חניכים.
בסוף הפעולה ניתן לנהל דיון עם החניכים על ההסקות שלהם, על מה הם למדו ואיך הם מתכוונים לפעול מעתה בחייהם.

נכתב על ידי עומר נימרי, מיקה לב, איתי כתבי, יותם בלום ואלה פינקל במסגרת מטלת ביצוע באזרחות

תגובה מהירה:


חזור אל פעולות

השארו מעודכנים!