עם ישראל חי!
שמירה עשיתי

פעולה לשבת פרשת קרח: מחלוקת

מסר: החניכים יבינו מתי מחלוקת היא דבר טוב, ואיך יוצאים מהמחלוקת.
אמנם כולנו מדריכים חרוצים שמכינים פעולות מראש. אבל תמיד קורה איכשהו שנתקעים בלי פעולה... רגע לפני שהחניכים באים. אז במיוחד בשבילכם מאגר הפעולות הגדול והעדכני בארץ!

פעולה לשבת פרשת קרח: מחלוקת

הודעהעל ידי טליה פוירשטיין מנהלת לשעבר תודה על תרומתך! » 18/06/2020, 21:21

בס''ד ובהשתדלותנו


» שלב א: המחלוקת
ניתן לחניכים כמה נושאים לדיון. בכל פעם נוציא חניך אחד לפני הדיון, ונגיד לו לנהוג בצורה מסויימת במהלך הדיון.
• מצב 1- החניך יתקוף את כולם בדעות הפוכות סתם כדי להתווכח ולא באמת כדי להגיע להסכמה.
• מצב 2- החניך יתווכח עם שאר החניכים ברצון לברר ולהעמיק בנושא, להבין ולשמוע עוד דעות.
• מצב 3- החניך יעשה הכל כדי להגיע להסכמה, גם אם זה אומר לוותר על הדעות שלו.


» שלב ב: היציאה מהמחלוקת, הפתרון
ניתן לחניכים דוגמאות למחלוקות, וכל פעם הם יגידו האם לדעתם סוף המחלוקת היה טוב או לא, ולמה הם חושבים כך. אם הם אומרים שהפתרון למחלוקת לא טוב, נשאל את החניכים מה הם היו עושים בסיטואציה.
כדאי לעבור קצת על המקרים לפני הפעולה (:
- קין והבל (רצח הבל)
- רועי אברהם ורועי לוט (הפרדה)
- שרה והגר (גירוש הגר)
- יעקב ועשיו (יעקב מערים על עשיו)
- יוסף ואחיו (מכירת יוסף)
- קרח ועדתו (האדמה בולעת את קרח ועדתו)
- דוד ושאול (דוד בורח משאול)

• נראה שיש הרבה דרכים להתמודדות עם מחלוקת, ונבין שאם נתאמץ מספיק, תמיד נמצא פתרון.

• חשוב במהלך החלק הזה לא לשפוט את בעלי המחלוקת, ולזכור שהם היו אנשים הרבה הרבה יותר גדולים מאיתנו! ה' מביא לנו את המקרים האלה בתורה כדי ללמוד מהם, אבל צריך לעשות זאת בענווה ובידיעה שהייתה אז חברה מאוד שונה והרבה דברים שאנחנו לא יכולים להבין היום.


» שלב ג': מקורות
"כָּל מַחֲלוֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם, סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם. וְשֶׁאֵינָהּ לְשֵׁם שָׁמַיִם, אֵין סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם. אֵיזוֹ הִיא מַחֲלוֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם, זוֹ מַחֲלוֹקֶת הִלֵּל וְשַׁמַּאי. וְשֶׁאֵינָהּ לְשֵׁם שָׁמַיִם, זוֹ מַחֲלוֹקֶת קֹרַח וְכָל עֲדָתוֹ:" (משנה, מסכת אבות, ה', י''ז)

• פירוש רבי עובדיה מברטנורא-
"והמחלוקת שהיא לשם שמים, התכלית והסוף המבוקש מאותה מחלוקת להשיג האמת, וזה מתקיים, כמו שאמרו מתוך הויכוח יתברר האמת, וכמו שנתבאר במחלוקת הלל ושמאי שהלכה כבית הלל. ומחלוקת שאינה לשם שמים, תכלית הנרצה בה היא בקשת השררה ואהבת הניצוח, וזה הסוף אינו מתקיים, כמו שמצינו במחלוקת קורח ועדתו שתכלית וסוף כוונתם היתה בקשת הכבוד והשררה והיו להיפך:"

• הסבר-
מחלוקת שהיא לשם שמיים היא טובה ומבורכת, כי המטרה שלה זה להעמיק ולמצוא את האמת. לעומת זאת מחלוקת שבאה רק כדי להתווכח, היא לא טובה וצריך להתרחק ממנה.



» אפשר להוסיף דיון בנושא המחלוקות שיש כיום בעם ישראל, האם הן מחלוקות לשם שמיים ואיך אנחנו מוצאים פיתרון למחלוקת.
דוגמא למחלוקות בעם:
- התיישבות בשטחים- שבת במרחב הציבורי- ארץ ישראל כחלק מתהליך הגאולה- עלייה להר הבית
- מעמד האישה (ביהדות)

בעזרת ה' שנדע לחלוק ולהתווכח מתוך אהבה וחיפוש האמת, ושגם אם ניכנס חס וחלילה למחלוקת, נדע לצאת ממנה בצורה הטובה ביותר!

ב''הצלחה!

  • יהודי צדיק 11/06/2021, 14:41
    שכוייח
  • עוז 11/06/2021, 18:16
    אפשר להוסיף לדוגמאות של התנ"ך דוגמאות מזמננו ומה שנגרם מזה: הסכמי אוסלו(רצח רבין) אלטלנה (הטבעת הספינה) וכו'
    יש כוח!
  • תגובה מהירה:



    חזור אל פעולות

    השארו מעודכנים!