עם ישראל חי!
שמירה עשיתי

מערך תפילה

מסר: הכרת תודה -הודיה, בקשה בתפילה, התפילה כקשר
אמנם כולנו מדריכים חרוצים שמכינים פעולות מראש. אבל תמיד קורה איכשהו שנתקעים בלי פעולה... רגע לפני שהחניכים באים. אז במיוחד בשבילכם מאגר הפעולות הגדול והעדכני בארץ!

מערך תפילה

הודעהעל ידי הלל ו מנהלת לשעבר תודה על תרומתך! » 28/02/2021, 17:23

פעולה 1
נושא- הכרת תודה לה'
מסר- להעריך את מה שאני מקבל מה' ולהודות לו על כך
מהלך-
1. תופסת כיפים (לא ברור מאליו שיבואו לעזור לי)
2. נבחר חניכים אחרים כל פעם לבצע משימה:
-נכסה לחניך את העינים וניתן לו לטעום משהו, החניך יצטרך לזהות מה הוא אכל
- נכסה לחניך את העיניים והוא יצטרך לפתוח כך את הדלת מבלי לראות
- לפתוח את הדלת בלי להשתמש בכף היד
(נראה שגם היכולות שלנו זה מתנה ולא מובן מאליו)
3. נשחק חוקיות, כאשר כל חניך שרוצה לומר משהו צריך לקבל את הבקבוק שנביא לידיו.
בפעם הראשונה נשחק כרגיל
בפעם השניה נבחר שהחוקיות תהיה לומר תודה כשמעבירים לו את הבקבוק.
4. נספר את הסיפור 'בעקבות מרק ירקות' *נספח
נשאל את החניכים למי לדעתם באמת צריך לומר תודה אז בסיפור? ואצלנו בחיים? גם לאנשים שסביבנו (הורים, מורים, חברים, שומר בבית ספר..) וגם לקב"ה שנותן לנו כל מה שיש לנו
5. נקשר לתפילה- חלק מהתפילה זה הודיה- מודים לה' על כמה שהוא נותן לנו.
נציין שיש חשיבות גם לאמירת התודה ולא רק לחשוב על זה

*נספח- בעקבות מרק ירקות
זוג חברים ביום קיץ בהיר, חפשו מסעדה ברחובה של העיר. אחרי שמצאו, התיישבו בתוכה, והזמינו כמובן לשלחן ארוחה.
המתינו מעט, אולי שתי דקות, ובא המלצר עם מרק ירקות. הם אכלו המרק, הוא היה נהדר, ואמר האחד: "בא נודה למלצר."
הם קמו מיד והלכו למלצר ואמרו: "המרק, הוא היה נהדר." אמר המלצר: "שמחתי כל כך, אבל אם להודות תודו לטבח."
אז ראשית הם הודו למלצר, אח"כ הם הלכו ואמרו "תודה" לטבח, אמר הטבח: "ברכות זה נעים, אבל בגלל הירקות המרק הוא טעים. לא רק לי מגיעות הברכות- אלא למי שמכר הירקות".
אז ראשית הם הודו למלצר, אחר כך הם הלכו ואמרו "תודה" לטבח, אחר כך נסעו לשוק וישר בקשו להודות לאדם שמכר. אמר המוכר: "להודות הן אפשר לנהג שהביא את הירקות מן הכפר".
אמר הנהג: "הריני מסמיק עניין התודה נראה לי מצחיק. לי להודות זה ממש מיותר, כל התודה מגיעה לאיכר."
אז ראשית הם הודו למלצר, אחר כך הם הלכו ואמרו "תודה" לטבח, אחר כך נסעו לשוק וישר, בקשו להודות לאיש שמכר. אחר כך הודו בחיוך מאושר לנהג שהביא הירקות מהכפר, ומיד בלי לחוס על זמנם היקר הם נסעו אל הכפר והודו לאיכר.
שמח האיכר לשמוע תודה "אך לי לא מגיעות הברכות", הוא הודה. "טיב הירקות לא תלוי בי דווקא אלא במזג האוויר, בסוג הקרקע, בכמות הגשמים בחוזקם, מועדם כלומר, אם להודות זה לא לאדם. כי רק מי ששולט על טללים ורוחות הוא אחראי על טיבו של מרק ירקות."
אז ראשית הם הודו למלצר, אחר כך הם הלכו ואמרו "תודה" לטבח, אחר כך נסעו לשוק וישר בקשו להודות לאיש שמכר. אחר כך הודו בחיוך מאושר לנהג שהביא הירקות מהכפר, ומיד בלי לחוס על זמנם היקר הם נסעו אל הכפר והודו לאיכר. ובסוף הם הודו למי ששולט, על חמה, אדמה ורוחות בלי עת, למי שאחראי על טללים וגשמים: חן, חן על מרק הירקות הטעים!
 
 
פעולה 2
נושא- בקשה בתפילה
מסר- חשיבות הבקשה מה', היכולת לעשות זאת בתפילה
מהלך-
1. נביא מחצלת/ אלבד גדולים. החניכים יעמדו עליה ויצטרכו להפוך אותה ולעמוד כולם על צידה השני מבלי לגעת ברצפה.
(אנחנו חייבים עזרה מחברים, קל וחומר מהקב"ה)
2. נעביר קופסא אטומה כשבתוכה סידור, נאמר לחניכים שהם יכולים לבקש כל מה שהם רוצים ואולי זה יעזור לזה שהבקשה שלהם תתקבל.. נשמע מה הם היו רוצים
(יש לנו המון דברים שהינו רוצים להתפלל עליהם ולבקש, התפילה זו הזדמנות לכך, הקב"ה מקשיב ואין תפילה שהולכת ריקם)
3. נניח על הרצפה פתק שרשום עליו 'אבא'- נשאל את החניכים, מה הוא היה נותן לבן שלו? אפשר לתת דוגמאות ולשאול על דברים ספציפיים.. נבין שהוא היה רוצה לתת לבן שלו כל מה שהוא יכול
נניח על הרצפה פתק נוסף -'מלך' - נשאל את החניכים מה המלך יכול לתת לנתינים שלו? נגיע למסקנה שהמלך יכול לתת הכל, יש לו הכל..
נסביר שהקב"ה הוא אבינו מלכנו, כלומר הוא גם כמו אבא שלנו ורוצה בטובתנו ולתת לנו המון טוב, וגם כמו המלך שלנו ושל העולם, שהכל שלו והוא יכול לתת הכל.. ה' החליט שבשביל שנקבל חלק מהטוב בעולם נצטרך להשתדל ולהתפלל, וכשנעשה את ההשתדלות הזאת, הוא הרי רוצה ויכול לתת לנו את מה שטוב לנו.
4. נחביא אצלנו בכיס 2 סוכריות. נאמר לחניכים שמוחבאות בסניף 2 סוכריות ושצריך למצוא אותם בשביל לקבל אותם:) כשהחניכים ישאלו אותנו איפה הם ויבקשו עזרה, נסכים לגלות להם שזה אצלנו.
ככה גם בתפילה, לפעמים אנחנו משתדלים ופועלים בעולם וחושבים שאנחנו יכולים לעשות הכל לבד, ואפשר רגע לעצור ולהתפלל ולהיזכר שהכל זה מהקב"ה והוא רוצה שנתפלל אליו ונתקשר בו, והוא יכול לעזור לנו גם ולכוון אותנו.
5. נחלק לחניכים את הקטע על הילד שרצה להרים אבן ונקרא איתם  *נספח
6. נסכם: על ידי התפילה אנחנו יכולים לבקש מהקב"ה עזרה, והוא טבע בעולם שכאשר מתפללים יש אפשרות לשפע לרדת אלינו, והוא רוצה שנתפלל ונבקש ונקבל את הטוב הזה. התפילה היא קשר שלנו עם ה'. הבקשה / הצורך שלנו זה פתח לתפילה ולקשר עם ה'.

*נספח הילד והאבן
ילד קטן שיחק ליד אביו שישב בגן. הוא ניסה להרים סלע גדול.
הסלע היה גדול למדי והוא לא הצליח. הוא ניסה נואשות. הוא הזיע.
אמר לו אביו: "אינך משתמש בכל כוחותיך!"
ענה הילד: "לא נכון! אני משתמש בכל כוחותיי, ואיני רואה מה עוד אני יכול לעשות".
אמר האב: "אינך מבקש את עזרתי. גם זהו הכח שלך! אני יושב כאן ואתה לא ביקשת את עזרתי.
אתה אינך משתמש בכל כוחותיך!!"

פעולה 3
נושא-
תפילה- מימוש הרצון לקשר עם ה'
מסר- כשאוהבים רוצים שיהיה קשר, דיבור יוצר קשר, על ידי התפילה מתממש הרצון שלנו לקשר עם ה' מתוך אהבתנו אליו
מהלך-
1. נפתח במשחק טאבו דור שלישי- נחלק את החניכים ל2 קבוצות, המשחק יהיה על זמן ותחרות ביניהם. כל קבוצה בתורה תקבל שקית עם המון ילים, חניך נבחר יצטרך להעביר לקבוצה את המילה שהוא מוציא כל פעם, כמה שיותר מילים בדקה. מנצחת הקבוצה שהצליחה לגלות כמה שיותר מילים. שלב 1- כרגיל, שלב 2- הגדרה רק על ידי מילה אחת, שלב 3- בפנטומימה.
נשאל את החניכים איזה חלק היה הכי קשה במשחק ולמה? נגיע למסקנה שהדיבור הוא כלי תקשורתי הכרחי:)
2. כל חניך מקבל 3 פתקים בצבעים שונים. במהלך הפעולה נשאל שאלות ונגדיר כל תשובה כצבע אחר וכל חניך ירים את הפתק בצבע של התשובה שהוא רוצה
שאלה- איזה חבר יותר טוב? עוזר כשאני מבקש/ עוזר כשקשה לי/ עוזר כל הזמן
3. כל קבוצה מקבלת 2 פתקים עליהם כתוב "המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית", "מודה אני לפניך". צריכים למצוא מה המשותף לשני המשפטים (הודיה לה' שבכל יום מחדש את הבריאה)
4.  נשאל- אם יש מישהו שאתם מעריכים, תרצו לפגוש אותו ולדבר איתו? למה?
נסכם חלק זה- קשר מתבטא באהבה ואכפתיות, ודיבור זה אחת מדרכי התקשורת שלנו. כמו שראינו שחברים טובים בדרכ עוזרים זה לזה כל הזמן וזה חלק מביטוי של טיב הקשר שלהם, כך גם הקב"ה כל הזמן נותן לנו המון טוב, וחלק מהקשר שלנו זה מתוך הכרת התודה והרצון לקשר- רוצים בתפילה להודות לה' על כל הטוב הזה
5. נשאל עם הפתקים ממקודם
- עם איזה חברה יש לך קשר טוב יותר? מדברות כל יום/ מדברות פעם בשבוע/ מדברות במחנה
-האם חשוב ללמד אילם את שפת הסימנים? כן/ לא/ אם הוא יבקש
-בזכות הטלפונים יש יותר קשר מבעבר? כן/לא/אותו דבר
מסקנה- דיבור הוא חלק חשוב בקשר
6. נבחר כל פעם שני חניכים, הם עומדים זה מול זה ואסור להם לדבר. נאמר לאחד החניכים משפט/ צירוף מילים והוא יצטרך להעביר את המסר לחניך השני מבלי לדבר
סיכום- על ידי הדיבור בתפילה אפשר ליצור קשר קרוב יותר עם הקב"ה

  • דוד דרמר 27/01/2023, 12:01
    תודה רבה אחלה מערך באמת פעולות ממש טובות חוויתיות וקשורות למסר, מתאים לחברה צעירים!!! תודה רבה
  • תגובה מהירה:



    חזור אל פעולות

    השארו מעודכנים!