עם ישראל חי!
שמירה עשיתי

משבר האקלים

מסר: הבנה של ההתחממות הגלובלית והשפעותיה עלינו.
אמנם כולנו מדריכים חרוצים שמכינים פעולות מראש. אבל תמיד קורה איכשהו שנתקעים בלי פעולה... רגע לפני שהחניכים באים. אז במיוחד בשבילכם מאגר הפעולות הגדול והעדכני בארץ!

משבר האקלים

הודעהעל ידי מכבי צעיר » 04/01/2021, 18:37

פעולה בנושא משבר האקלים
ציוות: דנה עומרי
צוות: ו' עומרי
מסרים מרכזיים: הבנה של ההתחממות הגלובלית והשפעותיה עלינו. 
מה החניכים יקבלו מהפעולה: הבנה של הנושא והשפעתו עלינו, ומדוע הוא כזה חשוב וקריטי (במיוחד בשנים האחרונות)
משחק פתיחה: מבקשים מכולם לעבור להשתק מסבירים שאנחנו עומדים לספר סיפור אבל להשאיר את המצלמה פתוחה. הכלל הוא שהסיפור נכתב על-ידי הוספת בהמשכים (כללי או לפי נושא מסוים שבוחרים). מילה אחת בכל פעם. אפשר להוסיף כללים נוספים: למשל להוסיף מילה לפי הא"ב בסדר עולה או יורד, כל מילה רביעית ב-מ', להוסיף מילים בנות שלוש אותיות בלבד.  
דיון הכנה לפעולה:*האם אתם יודעים מהו משבר האקלים ומה ההשלכות שלו? *מה ידוע לכם בנוגע להתחממות הגלובלית? *האם ידוע לכם כיצד תהליכים אלה משפיעים עלינו? 
מתודה א' - אסונות טבע:מראים לחניכים מצגת עם תמונות(נספח א') של אסונות טבע/ ההשפעות של משבר האקליםהחניכים צריכים לבחור תמונה ולהגיד מה הם חושבים:
דיון:
  • באיזו תמונה בחרת?
  • מדוע דווקא תמונה זו?
  • אילו רגשות התעוררו בצפייה בתמונה?
  • איזה שם/כותרת אפשר לתת לתמונה?
  • אילו רגשות או מחשבות עלו מתוך ההתבוננות בתמונות כולן?
מתודה ב' - גזי חממה:נבקש מהחניכים להביא שמיכה (אפשר להביא מסיכה במקרה ואין) ולהתכסות בה, בכך נמחיש איך כדור הארץ מתחמם והחום לא נפלט.
לאחר מכן נסביר לחניכים על ההתחממות הגלובלית ואפקט החממה:אפקט החממה הוא שם לתופעה המתקיימת באופן טבעי באטמוספירה של כדור הארץ. קרני השמש החודרות מבעדלאטמוספירה מחממות את כדור הארץ. חלק מהחום נספג ביבשות ובאוקיינוסים וחלקו חוזר חזרה למעלה לאטמוספירה.באטמוספירה מצויים גזים שונים )פחמן דו-חמצני, חנקן, אדי מים ועוד( אשר יוצרים שכבה שכולאת חלק מהחום המוחזרומאפשרת רק לחלק מהחום המוחזר לצאת אל החלל. גזים אלה נקראים גזי חממה. בזכות תופעה זו נשמר חום כדור הארץ בטווח טמפרטורות קבוע. בלעדי תופעת "אפקט החממה" כדור הארץ היה קופא בשעות הלילה ומגיע לטמפרטורות מאודגבוהות בשעות היום. אפקט החממה הוא תהליך טבעי וחיוני לקיום חיים על פני כדור הארץ, אך במידה והוא קורה במידה מוגזמת כמו עכשיו הדבר גורם להתחממות הגלובלית.תמונהתמונהמתודה ג' - בינגו פתרונות:נשלח לחניכים לקבוצת הוואצאפ את רשימת הערכים הבאה ונבקש מהם לבחור 9 מתוכם
:
פרטי:מגדלים ירקות בגינה בבית הספרשימוש בקופסאות אוכל רב פעמיותשימוש בדפי טיוטה משומשיםנסיעה משותפת באוטושימוש בשקיות רב פעמיות בקניותמיחזורחיסכון במים ובחשמלרכישת מוצרים יד שנייההפחתת השימוש בחד פעמי
חברתי/מדיני:הורדת מחירם של רכבים חשמלייםמעבר לשימוש באנרגיה טבעית (מים, אנרגיה סולארית ורוח)הפרדת פסולתחוק שקיות הפלסטיק,בנייה ירוקה שתילת עצים,הורדת מחירי התחבורה הציבורית פיקוח ואכיפה של זיהום במפעלים, הקמה ושמירה על ריאות ירוקות ביישוב (שטחים ירוקים) 
*יש לשם לב שהרשימה מחולקת לשתי קטגוריות, בכל ערך נשאל את החניכים האם הם חושבים שהוא מדיני או פרטי. ניתן לספר לחניכים מה שידוע לכם על הערכים (למשל במה הם עוזרים ואיך). 
נספחים:


נספח א' - תמונות של אסונות טבע:תמונהתמונהתמונהתמונהתמונה

תגובה מהירה:


חזור אל פעולות

השארו מעודכנים!