בתקופה המורכבת הזו, חשוב לדבר עם החניכים על האחריות שלי על עצמי, על האחריות שלי שיכולה להשפיע גם על האחרים ועל הסביבה שאני נמצא בה.
מומלץ מאוד לעשות את הפעולה הזו לחניכים שחזרו לסניף עכשיו לאחר פגרה משמעותית.
ננסה בפעולה להראות להם כמה חשוב האחריות שלי על עצמי, שיכולה להשפיע על אחרים ועל כל היישוב או השכונה שלי, ואפילו על כל העולם.
את הפעולה נחלק לשלושה שלבים, כשכל שלב מתייחס לחלק שונה במילה "אחריות":-)
חלק א: המילה "אחריות" מתחילה באות א' ומסתיימת באות ת'.
נשחק עם החניכים משחק שיראה להם כמה חשובה האחריות שלי למשך כל הדרך, בלי להפסיק מתישהו באמצע, כלומר - מא' עד ת'.
נשחק את משחק הדריכות(צורך הכנה קטנטנה מראש)
שמים על הריצפה 20 פתקים, כשעל כל פתק יש מספר מ1-20. נשים את הפתקים בצורה מלבנית בגודל 4X5 (בסה"כ 20 פתקים) בצורה כזו שהפתקים מעורבבים, כלומר שאין שני פתקים סמוכים עם מספרים קרובים, שמגיעים אחד אחרי השני.
כולם עומדים מסביב לפתקים, תסבירו לחניכים שהם צריכים שכל פעם מישהו אחד בלבד ידרוך על אחד הפתקים לפי סדר המספרים(בהתחלה צריך לדרוך על הפתק שכתוב בו מספר 1, לאחר מכן 2 וכן הלאה..).
תדגישו להם, שאם יש שני חניכים שבו זמנית הרגל שלהם באוויר ומתכוונת לדרוך על הפתק שעכשיו אמורים לדרוך עליו, מתחילים מהתחלה את כל המשחק.
בנוסף, אסור ליצור איזשהו סדר מסוים שבו דורכים על הפתקים (לדוגמה, החניך הראשון מימין מתחיל לדרוך על הפתק הראשון, ואז החניך השני על הפתק השני וכו'..)
ייקח לחניכים כמה פעמים עד שיצליחו..
תסכמו את החלק הראשון בכך שכל אחד מהחניכים אחראי לרגל שלו, ואם אנחנו רוצים להצליח במשימה, כל אחד חייב להתרכז ולהיות אחראי על המעשים שלו, כדי שלא נתחיל את כל המשחק מהתחלה.
חלק ב: נוציא מתוך המילה "אחריות" את שלושת האותיות הראושנות, יצאה המילה "אחר".
בחלק זה נראה לחניכים, שאם אנחנו לוקחים אחריות, זה לא רק משפיע עליי ונותן לי, אלא גם משפיע באופן קולקטיבי על אחרים.
נשחק את המשחק "טאבו"(דורש גם קצת הכנה מראש..)
מתחלקים לשתי קבוצות. כל קבוצה בוחרת נציג שהוא הקפטן שלה.
מכינים פתקים מראש, שבפתקים כתוב כל מיני מושגים שהחניכים מכירים.
מזומנים לכתוב בפתקים דברים שקשורים לסניף, לקורונה או סתם מושגים שקשורים לשבט שלכם.
כל קפטן בתורו עומד מול הקבוצה שלו שרק הוא רואה את הפתק עם המושג שכתוב בו.
הוא צריך להציג בפנטומימה בלבד תוך דקה לקבוצה שלו כמה שיותר מושגים.
כלומר, אם הוא הצליח מושג שכתוב בפתק, מביאים לו מהר עוד פתק עם מושג אחר, וכך הלאה עד שעוברת דקה.
הקבוצה שעלתה על יותר פתקים, מנצחת.
נסכם את החלק הראשון והשני, שלא רק חשוב להיות אחראי לעצמי, אלא האחריות שלי משפיעה גם על כולם.
המעשה ביחיד של הקפטן בסימון הפנטומימה יכולה להשפיע על ניצחון או הפסד הקבוצה.
חלק ג: נמשיך עוד אות אחת במילה "אחריות" ויצאה המילה "אחרי".
בחלק זה נראה לחניכים, שאם אנחנו לוקחים אחריות, אנחנו יכולים להוביל בסביבה שאנחנו נמצאים.
בכיתה, בשבט או אפילו בבית.
נשחק את המשחק 3/2 מקלות.
לאחר המשחק נסכם את החלק השלישי והאחרון, שבו כולנו היינו תלויים בשני אנשים, שהם החליטו בשבילנו כמה נקפוץ, האם נצליח או אולי האם ניפסל.
למוביל יש תפקיד מאוד מהותי במשחק, הוא האחראי והמחליט מה יקרה בכל שלבי המשחק.
נסכם את כל שלושת החלקים, שבתקופה הזו, שחזרנו לסניף בכיף עכשיו, כולנו צריכים לחשוב על האחריות שלנו כיחידים, כקבוצה, ואם נהיה כולנו אחראיים לשני אלה, נשפיע גם על האחרים.
מוזמנים לקשר אתזה לקורונה או סתם לשבט, שגם אם פחות כיף לנו עם איזה בד על הפרצוף וגם אם ממש בא לנו לתת כיפים או חיבוקים לחברים שלנו אנחנו צריכים לקחת אחריות כדי שנישאר במצב הזה, שניפגש פנים אל פנים.
אחריות כוללת את הכל, מא' - ת', אחריות כוללת גם את ההשפעה שלי על אחרים במעשים שלי, ובסופו של דבר את ההובלה שלי שאני מוביל אם אני אחראי.
בהצלחה!!
התאמה לתקופת הקורונה
אחריות בהתאם להנחיות הקורונה השונות, ובמיוחד המסכות.