למה זה בכלל חשוב?
זו שאלה פשוטה. פשוט, כי סביבת הפעולה תקבע את כל הטון של הפעולה, וחשוב מאוד לדעת לסדר את הקבוצה לקראת הפעולה!
קודם כל, סביבת הפעולה- לפני שחניכים באים ועושים בלגן
שימו לב לדגשים הבאים:
- סדר וניקיון: גם יותר נעים, גם יותר קל להתרכז. בייחוד אם יושבים על הרצפה, יותר נוח וכיף כשהיא לא מלאה בניירות ופסולת. תשקיעו שתי דקות בלסדר את המקום, תדאגו שהוא לא יתלכלך, או תלכו למקום אחר...
- אתם הדבר הכי מעניין בסביבה: תדאגו שמנקודת מבטם של החניכים, אתם מעניינים יותר מכל דבר אחר. זאת אומרת, תעמדו לפני הקיר הכי משעמם בסניף; שהחלון יהיה מאחורי החניכים ולא מאחוריכם; שלא יהיה איזה כלכלב מכשכש בזנב מאחוריכם. קשב וריכוז של חניכים הם דברים שבריריים, כדאי לעשות הכל כדי לשמור עליהם.
- אי אפשר לשמוע כלום! אם אתם במקום עם רעש. אל תהיו ליד קבוצה אחרת. אל תהיו ליד כביש סואן. אל תהיו בחדר סגור- הכל יהדהד ולא ישמעו כלום. תפתחו חלון.
ועכשיו: איך מתיישבים?
סידור הישיבה של החניכים חשוב לאווירה של הפעולה. וודאו שהם מסודרים כמו שאתם רוצים.
הרצאה
בצורת ישיבה זו אתה עומד למול החניכים שיושבים בשורות. אווירה פורמלית וקרה. האמת היא, לא מומלצת יותר מדי בפעולות, אלא אם כן אתם רוצים לשעמם אותם או לתת להם מוסר. בעמדה כזאת אתם מציגים את עצמכם סמכותיים מעליהם, נואמים להם, והם מצופים להקשיב.
מעגל\ חצי גורן
זה יותר טוב בשביל סיפורים או דברים דומים. החניכים ירגישו יותר מעוניינים במה שיש לך להגיד. שים לב שאם זה מעגל אז תסתובב כדי שלא תפנה גב לאותם ילדים כל הזמן.
מעגל משותף
אתם יושבים ביחד עם החניכים במעגל! זה טוב לדיונים או לדיבורים באווירה פתוחה, בה המדריך הוא רק אחד מהשבט ולא סמכות מעליו.
זהו להפעם. שיהיה לכם (ולכן) המון בהצלחה!
יסודות ההדרכה ה':
http://xn--8dbbvwj.net/forum25-post-431