על ידי arielcohen
» 31/10/2021, 11:03
דבר תורה לפרשת תולדות
פרשת תולדות, פרשת השבוע השישית בתורה . הפרשה בעיקר עוסקת בתולדות יצחק אבינו, לידתם של יעקב ועשו, גניבת הברכה מעשו ובריחת יעקב לחרן.
לאחר עשרים שנה של עקרות, רבקה אימנו נפקדת. כשרבקה הייתה חולפת על פני בתי מדרש היא הרגישה שהתינוק שבבטנה מתרוצץ בקרבה ואילו כשהייתה חולפת על פני בתי עבודה זרה התינוק גם היה מתרוצץ בקרבה . רבקה הלכה לדרוש את ה' ולברר את העניין- כי איך יכול להיות שהתינוק גם רוצה את הקדושה וגם את הטומאה?
נאמר: "ַוימלאו ימיה ללדת והנה תומים בבטנה"
רש"י שואל: מדוע כתוב תאומים בלי א'? הרי המילה תאום מלשון תואם אז הא' נזקקת, לאן נעלמה?
והתשובה היא שבגלל ששניהם לא היו צדיקים, אחד היה יעקב שהיה צדיק ומתרוצץ ליד בתי מדרש והשני היה עשו שהיה רשע ומתרוצץ ליד בתי עבודה זרה , אבל למה דווקא הא' מושמטת? למה לא ה אות מ' או ת'?
המילה גולה והמילה גאולה, ההבדל ביניהן הוא אות אחת, גם א'. האות א' נראית כמו ו' אלכסונית והאות י' נמצאת מימין למעלה ומשמאל למטה.
האות ו' היא אות שמחברת, ו' החיבור. האות י'= יה ודי. במקום שיש חיבור בין יהודי אחד מימין ויהודי אחד משמאל ומוצאים אחיזה מחוברת שזאת האות ו'- זו תקווה לגאולה. הא' הזו עם משמעות עמוקה.
גולה , יש פירוד. גאולה , באה כשיש חיבור. בין ימנים ושמאלנים, בין בעלי השקפות שונות, בין שתי דעות שונות. שתי ה י' מתחברות באותה נקודת אחיזה של ו' ה חיבור וזה מביא גאולה ואותו הדבר לגבי תאומים:
כששניהם צדיקים, יש משהו שמחבר ביניהם אז ראוי שיקראו להם תאומים כי יש שתי י' שמתחברות בו' החיבור וזו לא סתם ו'. בגימטרייה י' זה 10 ועוד י' =10 ,ועוד ו'=26 .וזה בדיוק הגימטרייה של שם ה '. ברגע שיהודים מתחברים ויש חיבור טוב ואמיתי, אזי יש אחיזה. אבל פה יעקב ועשו היו שונים-יעקב ה יה צדיק ועשו לא, לכן כתבה התורה את המילה תאומים בלי א', כי אין ביניהם שום חיבור. ליהודים שיש חיבור אחיזה אמיתי וטהור, יש שכינה ביניהם. כמו שבמשנה כתוב:
"שנים שיושבין ויש ביניהם דברי תורה, שכינה שרויה ביניהם" שבע"ה נזכה רק לחיבור אמיתי עם אנשים,
שבת שלום.
#קרדיט לאוריה כהן על כתיבת ועריכת הדף
קובץ מצורף למטה:)
- קבצים מצורפים
-
- דף לימוד-תולדות.pdf
- (142.11 KiB) הורד 1383 פעמים