על ידי חוה
» 30/07/2013, 13:16
מטרה: שהחניכים יבינו את העוצמה של יום העצמאות, איך כל האנשים היהודים השונים הגיעו כולם כדי להלחם כעם ולמה זה היה חשוב ליהודים ב1948 שיהיה להם מדינה יהודית ועצמאית.
וכן שהחניכים יבינו שעלינו להביט על יום העצמאות כחלק מתוך מעגל שלם של קשיים בהסטוריה היהודית <השואה, יום הזכרון ורק אז- יום העצמאות>.
עזרים: דגל ישראל, כרטיסי דמויות עבור החניכים, רשימת דמויות.
מהלך הפעולה:
שלב ראשון: שני כלבים ועצם
חלק את החניכים לשתי קבוצות. קבוצה אחת היא הבריטים והשנייה היא הפלמ"ח.
כל קבוצה עומדת בשורה בקצה השני של החדר. כל חניך מקבל מספר <אותו מספר יש גם בקבוצה השנייה!>
המדריך עומד באמצע עם דגל ישראל בידו וקורא מספר.. כל החניכים <2, אחד מכול קבוצה> שהם אותו מספר צריכים לרוץ ל'גנוב' את הדגל. מי שלא תופס- צריך לתפוס את השני עד שהוא מגיע לקבוצה שלו חזרה. אם הוא לא ניתפס הקבוצה שלו מקבלת 2 נקודות.
הקבוצה עם מירב הנקודות מנצחת..
שלב שני: סמטאות ורחובות.
המשחק הזה קצת מסובך ולכך ע"מ להבין איך להעביר אותו אני ממליצה לערוך ניסוי עם האחים, שכנים, משפחה לפני שאתה מעביר אותה בפעולה עצמה.. שלא יהיו פאשלות.
אוקי, מהלך המשחק:
החניכים נעמדים בארבעה שורות כאשר יד כולם מושטת לאותו כיוון.
זהו תנוחת הרחובות.
ברגע שאתה אומר סמטאות- כולים מסתובבים 90 מעלות.
אני אנסה להסביר את זה ע"י קווים:
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
זה סמטאות
_ _ _ _
_ _ _ _
_ _ _ _
_ _ _ _
וזה רחובות
עשה להם כמה תרגילים על מנת שהם יבינו את המשחק ויכנסו לזה.
עתה, בחר שתי ילדים. אחד הוא החיל הבריטי הרודף אחרי החניך השני שהוא החייל מהפלמ"ח.
על התופס לתפוס את השני תוך כדי ריצה בין ה'סורגים'. בין לבין, החניכים מחליפים תנוחה ומסתובבים 90 מעלות ובכך מקשים על התופס ועל הבורח.
אסור לעבור בין השורות!!
שלב שלישי: משחק בינגו אנושי
בחר 12 ילדים. כל חניך מקבל כרטיס עם דמות..
שאר הילדים מתחלקים לשני קבוצות והופכים להיות גנרלים של הפלמ"ח.
על הגנרלים הקטנים לגייס לעצמם צבא על מנת להלחם בבריטים.
כל קבוצה מקבלת רשימה של שש אנשים אותם עליהם למצוא.
כל 12 החניכים מתפזרים בחדר. על הגנרלים לרוץ מסביב, לראיין אותם על מנת למצוא את שישת האנשים שלהם על מנת להביא אותם לבסיס.
הקבוצה שגיבשה את הצבא הכי מהר- מנצחת.
וריאציה נוספת- ניתן סתם להביא חברים שלך והם גם יהיו בין הדמויות אך הם לא יופיעו ברשימות של החניכים וכך הם צריכים לעבור בין כולם ולמצוא את הנכונים.
על כל קבוצה להשיג:
דביר, הקיבוצניק הישראלי: נולד בישראל, כך גם כל הדורות לפניו נולדו בישראל.
הוא רוצה להלחם על מנת להגן על הקיבוץ ועל ארצו. הוא פעיל בהגנה, מאמין בלהלחם ובהגנה עצמית.
יחיאל, ניצול השואה: מפולין, מי ניצל מטרבלינקה, בא לישראל על ספינה לא חוקית. הוא רוצה להיות חופשי, הוא בדיוק קיבל חופש אך עתה הערבים רוצים לקחת את זה.
יונתן, הסטודנט הדתי ציוני: הוא לומד בישיבת עטרת כוהנים, מעוניין להלחם עבור מדינה יהודית ולהביא את הגאולה.
מרק החייל האמריקני: יהודי לא דתי, נלחם במלחמת העולם השנייה בצבא האמריקני, ראה את כל מחנות ההשמדה ועכשיו רוצה ללחום עבור מולדת ליהודים.
לייבל החרדי: גר במאה שערים, ירושלים. אינו מאמין בציונות, אך ביתו מותקפת ועפ"י הוראת הרבי שלו אתה הולך לחפור תעלות ועושה גם שמירב על מנת לשמור על השכונה שלך תחת הוראת מנהיג הפלמח.
מרב הלוחמת במחתרת: גדלה באחד הקיבוצים הראשונים בישראל. אחיה נהרג בהתפרעות של הערבים. היא פנתה לארגון כיוון שהיא מאמינה שרק ע"י כך שנראה להם את הכוח הרב שיש לנו, רק כך נוכל להיות חופשיים.
הרבה מהחברים שלה נתפסו ועברו הרבה עינויים ע"י הבריטים והיא רצתה לנקום.
דיון: כל הילדים יושבים בשתי הקבוצות. הבט בדמויות. שאל את החניכים- מי לדעתם עזר הכי הרבה במלחמת העצמאות ב1948?
למי העצמאות הזו ומדינה יהודית גרמה הכי הרבה אושר, למה? <לדוג' ניצול השואה כיוון שהוא נהיה חופשי באמת..>.
כיצד אתם, החניכים רואים את עצמכם, אם הייתם נלחמים שם ב1948?
למה זה חשוב שיהיה לנו עצמאות ומדינה יהודית משלנו???
ולבסוף, מה גרם לכול אותם האנשים לבוא יחדיו ולהלחם על אותה המדינה?
איזה אידיאלים משותפים היו להם?
הסבר לחניכים כי אז לא היה צה"ל, אלא רק קובץ של הרבה סוגים שונים של יהודים, באים ביחד כעם להלחם על עצמאותם.
שאל אותם, האם לדעתם להשיג מדינה יהודית ועצמאות היה קשה או קל?
קשר זאת למשחקים ששיחקנו..
במי היהודים נלחמו לפני שהם נלחמו בערבים? האם זה היה קרב רגיל, או לא? אמור להם כי היהודים לחמו בתוך הערים במחתרות נגד הבריטים.
זה היה דומה למשחק רחובות וסמטאות ששיחקנו כשהיהודי המחתרתי, ברח מפני החייל הבריטי.
היהודים היו במין תחרות עם הערבים, מי ישיג את ישראל למדינה שלהם.
למי שהיה הכי הרבה אידיאלים ומי שרצה הכי הרבה כך הוא מי שניצח את הקרב.
זה מקשר אותנו אל המשחק- שני כלבים ועצם. היהודים היו צריכים להיות דחופים ובאמת לרצות את המדינה, וכך אנו ראינו את האידיאליסטים השונים אשר הצטרפו לקרב <קיבוצניק, ניצול שואה, לוחם אמריקאי> וכך ראינו איזה עוצם היה ליהודים בשביל לנצח במלחמה.
לבסוף סוף סוף הראה את הקשר בין המשחקים ששחקנו לבין מלחמת העצמאות..
הרבה מאותם האנשים שדיברנו עליהם מסרו את נפשם כך שיהיה לנו היום מדינה.
כאן בישראל אנו לא חוגגים את יום העצמאות סתם..אלא זהו חלק ממעגל. רק אחרי יום השואה <הרבה אנשים ניצלו ועזבו את המחנות והגיעו לישראל ולחמו שיהיה לנו מדינה, כמו יחיאל בפעולה שלנו>, ואח"כ יום הזיכרון <מתי שבחורים צעירים כמו מרק, מרב ודוד.. מתו על מנת להגן על המדינה שלנו>, רק אחרי כל אלה אנו יכולים לחגוג את יום העצמאות. רק בהקשר של ההבנה שאותם יהודים מסרו את נפשם כדי שאנו נהיה חופשיים, כדי שאנו נוכל להרגיש גאולה.
סיכום: כשאנו חושבים על כל אותם יהודים שונים אשר הגיעו יחדיו למרות כל המחלוקות להלחם על מדינת ישראל ולמה הם הגיעו להלחם, אנו יכולים להבין שלמרות שזה קשה, זה היה מאוד חשוב עבור היהודים שנהיה חופשיים <מכול הגויים..> ושתהיה לנו מדינה משלנו.