גיל : בוגרים
רמת פעילות: עמוקה
הפעולה בנויה לפי ערכים, כל פעם יש ערך שניתן ללמוד מדרור ואז ציטוט של דרור שקשור לערך.
הערך: קידוש ה'- לא לפחד ללכת עם מה שאני מאמין בו גם אם החברה לא מעודדת את זה,
אמונה חזקה בה'- קיום מצוות גם שממש לא קל.
מהלך:
שאלה לחניכים: מה זה לקדש?
תשובה: להבדיל, לפאר, לרומם משהו מעל משהו.
שאלה לחניכים: אז מה זה קידוש ה'?
תשובה: לפאר, לרומם את ה'.
-> שם ה' קדוש תמיד אבל הפעולות שלנו קובעות ומשפיעות על שם ה' בעולם. אם אומות העולם יגידו שהוא קדוש או מחולל.
שאלה לחניכים: תנו דוגמאות נוספות לדברים שמקדשים.
תשובה: קידוש בשבת = מקדשים את השבת, מרוממים אותה, מבדילים אותה משאר הימים.
קידוש ראש חודש = מקדשים את ראש החודש, מרוממים ומבדילים אותו משאר הימים.
ציטוט: באחד מפרקי הספר של רונית לוינשטיין- מלץ על דרור תלמיד מכינה מספר על ביקורו של המח"ט דרור במכינה, מדבריו לפני הצעירים עולים ערכים של רצינות ואחריות בצבא ללא ויתור על חיי תורה ומצוות.
דרור שאל את הצעירים: "מה זה להיות חייל דתי טוב?"
"להניח כל יום תפילין."
"מה עוד? מי לדעתכם נקרא חייל דתי?"
"מי שמתפלל שלוש פעמים ביום."
"שמברך ברכת המזון."
"ששומר כשרות גם בתנאים קשים!"
"שומר שבת?"
"שומר נגיעה…"
כולם צחקו ודרור המשיך לשאול בפנים רציניות: "ומה עוד?"
וכשאף אחד לא השיב, ענה בעצמו: "חייל שמנקה את הנשק היטב בלי חיפופים, שלא שובר שמירה, שלומד את הציר בעל פה."
חשבנו שהוא יסביר לנו כמה חשוב לקיים מצוות בצבא, והנה הוא מסביר כמה חשובה חיילוּת טובה. הוא הפליג בסיפורים על חיילים חפיפניקים, ואני חשבתי שזה מושג שקשור לקיום מצוות. והוא הסביר לנו מה זו רצינות בצבא, ומה זה השתדלות ומאמץ ועבודה קשה. וכל זה אם אתה רוצה להיות חייל דתי רציני.
לא יכולתי להתאפק והצבעתי. "אני לא מבין מה אתה אומר לנו. אתה לא חושב שלהיות חייל דתי זה אומר שצריך להקפיד על ציצית וכשרות?"
דרור האדים.
"אתה שמעת את זה ממני? זה פשיטא. אם יש כאן מישהו שלא מתכוון להתפלל כל יום — שלא ילך בכלל לצבא. לפחות לא עם כיפה. אם יש כאן מישהו שהולך להתחיל עם הפקידות בבסיס — אנחנו לא צריכים אותו. שלא יעשה חילול ה'. כאלה יש לנו מספיק. אנחנו צריכים גיבורים. לא נמושות."
הרב שלי ניסה להסביר משהו ודרור חתך אותו, "אל תדאג, אני מסתדר," והמשיך להסביר: "חייל דתי צריך להיות מאה אחוז דתי. אבל הוא גם צריך להיות מאה אחוז חייל. חייל דתי מצ'וקמק לא רק פוגע בחיילות שלו, אלא פוגע גם ביראת שמים שלו. אתם מבינים על מה אני מדבר בכלל?"
"אין שחיקה בצבא. יש מי שבא שחוק. חיילים כאלה אנחנו לא צריכים. חיילים שמבזים את התורה אנחנו לא צריכים. אתם חושבים שלא היו חיילים לפניכם? לא יהיו סיירות בלעדיכם? לא יהיו טייסים? היו ויהיו. השאלה היא מה יהיה החידוש שלכם בצבא. אם אתם לא הולכים להיות רציניים — אל תבואו. לא צריך אתכם".
הערך: ללכת עם ההחלטות והמעשים עד הסוף, בלי לוותר לעצמך
מהלך: *פלונטר - עומדים במעגל וכל אחד נותן את הידיים למישהו אחר המעגל (לא לידו) וביחד החניכים צריכים להפוך למעגל רגיל, בלי לשחרר את הידיים.
[לחניכים זה יראה קשה ולא אפשרי, הם אולי יחליטו לוותר באמצע...]
ציטוט: "והעיקר חברים, בלי תירוצים. בלי סיפורי סבתות ורחמנות עצמית. אצלנו יש כלל: 'אין תירוצים- יש תוצאות'. רק בכיינים מתחבאים מאחורי תירוצים. קשה לי כואב לי בוכה לי. אנחנו בצבא צריכים אנשים חזקים. גיבורים. גיבורים בכוח, גיבורים ברוח. אתם מוזמנים להכין את עצמכם להיות הגיבורים הבאים שלנו. גיבורים רציניים, אנשים עם עוצמה".
הערך: להיות אמיתי עם עצמי ועל הסביבה גם כשקשה ולא נוח.
מהלך: משחקים אמת ושקר
ציטוט: "קשה זה טוב. קשה זה תמיד טוב. זה מחייב מחשבה, קביעת סדרי עדיפויות. זה מוציא ממך כוחות שלא חלמת שיש בך".
הערך: מנהיגות אמיתית, איך מנהיג צריך להתנהג, לסמוך, להאמין, לכוון, לעזור כשצריך..
מהלך: *הוא מנהיג סבבה והכל אבל... משלימים את המשפט - אומרים את המשפט , נותנים סיטואציות והחניכים עונים האם הוא יכול להיות מנהיג או לא. *מפתחים דיון.
סיטואציות: # כולם עובדים והוא יושב. # זורק זבל על הרצפה. # הוא בן 16. #עזב את הלימודים בכיתה י'. #היה בעבר בכלא על גניבה. # ב- 10 שנים האחרונות החליף 7 עבודות. #החלום שלו הוא להיות מפורסם. #כשמשהו מעצבן אותו הוא מקלל. #כשהוא רוצה משהו הוא הולך איתו עד הסוף, גם אם אחרים יפגעו.
ציטוט: "יש לדעת לחנך ולהתחנך ולפעול כך, שבמקום שלא ברור מה לעשות, צריך לדעת להגדיר את ה'מה' ומתוך כך את ה'איך'. מפקדים במרחב העשייה שלהם, על פי מה שהוגדר להם, מחוייבים לדעת להגדיר לעצמם, גם באילוצים הקיימים, מה לעשות ובצורה הטובה ביותר. ניתן לעשות כך, חובה לעשות כך..."
התאמה לתקופת הקורונה
במקום פלונטר- נותנים לחניכים לעשות 3 סיבובים מסביב לסניף