על ידי טליה פוירשטיין
מנהלת לשעבר תודה על תרומתך!
» 10/12/2020, 10:53
בס''ד ובהשתדלותנו
לימוד מדריכים פרשת ''וישב''- חנוכה
להפוך את הרע לטוב
• נשאל : עם איזה חוש לדעתכם חנוכה הכי מתחבר ? מה הדבר המרכזי והחשוב בחג ?
(הראייה, לראות את אור הנרות זה עיקר המצווה).
נבין מה המקום של היהדות ביחס לראייה:
1. הרב הנזיר - הרב דוד הכהן, ''קול הנבואה'', ע''מ ל''ח
ראייה ושמיעה
ישנן שתי צורות לקליטה של מסרים מהמציאות- ראייה ושמיעה. הרב הנזיר מתאר את הראייה כדבר רע, אלילי, שמתחבר עם תרבות יוון שקידשה את היופי והנראות, לעומת השמיעה כדבר יהודי וטוב- הקשבה למציאות ולקול ה' בעולם.
הראייה היא מרוחקת, ולא דורשת דבר. לעומת השמיעה שדורשת יכולת הקשבה והכלה- אקטיביות.
• נשאל : הבנו שהראייה ע''פ היהדות היא לא דבר טוב, ואפילו מתחברת לתרבות יוון שכל חנוכה הולך נגדה. (דוגמאות- צניעות שבה אסור לראות, כנגד שמיעת קול שופר, ברכות, מגילת אסתר וכו').
אם כן למה בחנוכה אנחנו מקדשים את הראייה , ולא את השמיעה ??
2. רבי נחמן, לקוטי מוהר"ן רפב
למצוא את הנקודה הטובה
רבי נחמן מסביר שצריך לדון כל אדם לכף זכות, ואומר שגם אפשר לדון כל אדם לכף זכות, מפני שבכל אדם יש נקודת טוב פנימית- הנשמה האלוקית, ואפילו אם הוא רשע גמור אנחנו יכולים למצוא את נקודת הטוב הזו, שקיימת בכל יהודי.
וע''י זה שמוצא ברשע את נקודת הטוב, מעלה אותו לטוב גמור ומחזיר אותו בתשובה שלמה.
• נסביר : אפשר להשליך את הנקודה של רבי נחמן, שע''י מציאת נקודה טובה מעלים את הכל לטובה, לכל דבר בחיים שלנו.
היוונים קידשו את הראייה ועשו ממנה דבר שלילי. אנחנו באים בחנוכה ואומרים- בכל דבר יש טוב! בכל דבר יש אור אלוקי. ולכן אנחנו ניקח דווקא את הערך שהכי מתחבר עם תרבות יוון, נמצא בו את נקודת האור והטוב, ונעלה אותו לטוב גמור, לקדושה אמיתית.
אפשר לקשר גם לתורה ועבודה- קידוש החומר, זה לקחת את החומרי ולמצוא בו את השורש האלוקי שקיים בכל דבר בעולם שהקב''ה ברא. וע''י שמוצא את הנקודה הטובה, הכל מתקדש ומתרומם.
3. הרב עזריאל אריאל
קטע סיכום
הרב עזריאל אריאל משליך את הדברים על תרבות יהודית. על לקיחת הפלטפורמות השליליות כביכול, וליצור עליהן תכנים יהודיים כשרים.
בע''ה שנזכה למצוא בכל דבר את נקודת הטוב האלוקי!!
שבת שלום וחג שמח
ב''הצלחה
- קבצים מצורפים
-
- לימוד מדריכים ויצא חנוכה.pdf
- (284.6 KiB) הורד 764 פעמים