שמירה עשיתי

פעולת הכנה לחופש משמעותי

מסר: הצבת יעדים
אמנם כולנו מדריכים חרוצים שמכינים פעולות מראש. אבל תמיד קורה איכשהו שנתקעים בלי פעולה... רגע לפני שהחניכים באים. אז במיוחד בשבילכם מאגר הפעולות הגדול והעדכני בארץ!

פעולת הכנה לחופש משמעותי

הודעהעל ידי נעמה טובי » 12/06/2025, 20:50

פעולת הכנה לחופש משמעותי
פותחים בתחרות ציורים: המסגרת נתונה, התוכן תלוי בך!
נחלק את החניכים לקבוצות של 4- 3 חניכים.
נתן להם צבעים ובריסטול שעליו מצוירת מסגרת. נספר לחניכים כי הם מכינים ציורים לקראת תחרות ציורים.
כל קבוצה צריכה לנסות וליצור את הציור היפה ביותר בתוך המסגרת הנתונה.
לאחר שהחניכים גמרו לצייר את הציורים, אסוף אותם והצג בפני החניכים את הציורים.
צפוי הבדל בין ציור לציור, גם באופי, גם בצורה וגם באיכות הציור.
המדריך ישקף, שכל קבוצה קיבלה את אותה המסגרת בדיוק,
אך כל קבוצה ציירה בתוכה ציור שונה. נשאל את החניכים:
כל קבוצה קבלה בריסטול ומסגרת זהה.
אילו גורמים השפיעו על אופי הציור שציירנו?
נבקש מהחניכים להרחיב את יריעת המחשבה שלהם,
 ולראות את המסגרת והציור שבתוכו כמשל לזמן שלנו ולאופן שבו אנחנו משתמשים בזמן.
נבקש מהם להקביל בין המשל לנמשל.
נגיע עם החניכים להבנה שהזמן שלנו הוא כמסגרת החיצונית הנתונה לנו –
שאינה ניתנת לשינוי (אי-אפשר להוסיף שעות ליממה),
אלא שמה שבידינו זה הכנסת התוכן לתוך המסגרת,
לפי תכני-החיים הנראים לנו חשובים ביותר, וכמובן – בהתאם למידת הרצינות,
ההשקעה והמסירות שלנו בבחירת הדברים שחשוב לנו לעשות ובביצוע שלהם.

לאחר מכן מתחלקים לשתי קבוצות
קבוצה אחת כותבת על דף גדול מלא יעדים ודברים כפיים שהן רוצות להספיק לעשות בחופש
קבוצה שנייה כותבת סיטואציות ודברים שהן לא רוצות להגיע אליהן בחופש (אפשר גם לכתוב כולם ביחד על דף גדול מחולק לשתיים)
אחרי זה קוראים ביחד את הדפים ושןאלים לאיזה סיטואציות קל יותר להגיע ואיזה סיטואציות צריכות תכנון והתארגנות ודורשות יותר מאמץ?
מסכמים, מצד אחד אנחנו רוצות להספיק מלא דברים ויעדים שבא לנו להגיע אליהן אבל מצד שני מאוד קל לנו למצוא את עצמנו שוכבות על הספה וגוללות בטלפון.
איזה חופש אנחנו רוצות שיהיה לנו? חופש של עשייה או בטלה?

אז איך מצליחים למלא את החופש בדברים ובאמת לממש אותם?
אז קודם כל צריך לדעת להציב מטרות!

כל אחת מקבלת דף (מצורף לקובץ) ומגדירה מראש שלוש יעדים שהיא רוצה להגיע אליהם בחופש לדוגמה ללמוד לנגן במשהו, להתנדב, להתקדם במקצוע מסויים וכו'
ולכתוב בנוסף שתי דברים קטנים שהיא צריכה לעשות שיעזרו לה להגיע למטרה
( בדף המצורף לכתוב ליד הלב יעד ומתחתיו שתי משימות)
מי שרוצה לשתף מוזמנת
ואפשר בסוף החופש להיפגש ולראות מי הצליחה לעמוד ביעדים שהיא הציבה לעצמה:))

לסיכום מקריאים קטע של הרב יוני לביא:
וואו! כמה זמן חיכית לרגע הזה.
שֶכֹּל הלימודים והמבחנים כבר יהיו מאחוריך, שתוכל לקום בבוקר מתי שבא לך, ללכת לישון מתי שאתה רוצה, לבלות עם החבר'ה, לנסוע לים, פשוט...לעשות את כל הדברים שבגללם אלוקים ברא את החופש.
איזה כיף! עד היום הקפדת באדיקות על 'ספירת הגומר' (ובניגוד לעומר, הפעם באמת לא פספסת אף יום...), עכשיו כשזה אוטוטו עומד לקרות אתה ממש מתרגש. רק דבר קטן אחד מציק לך.
אתה כבר ילד גדול. יצא לך לעבור כבר כמה וכמה חוֹפַשִים בחיים שלך. יותר מידי פעמים, כשהגעת לסוף החופש, והיית אמור להיות הכי בַּהַיי שרק אפשר, הרגשת בלב איזו צביטה. תחושה מעיקה של החמצה. כאילו משהו התפספס לך מבין הידיים. נכנסת לחופש עם ציפיות עצומות, ויצאת ממנו מאוכזב ומשועמם עם זנב מקופל בין הרגליים. נשמע לך מוכר?...
כדי שזה לא יקרה שוב אתה חייב לעשות דבר אחד. לקחת את החופש ברצינות. עד הסוף! כי החודשיים והחצי האלו, כמו שהם הזדמנות אדירה, יש בהם, לא פחות מזה, סיכון עצום לפספוס. אז בואו ונתחיל בלשבור שתי סטיגמות על החופש. הראשונה - כולנו רגילים לחשוב שהחופש נוצר בגלל הלימודים. אין ברירה. הבן-אדם חייב לנוח, להתפרק ולהתרענן כדי שאחר-כך יוכל ללמוד טוב יותר. כלומר, המטרה היא הלימודים, והחופש הוא רק האמצעי. וזו פשוט טעות! כי כל הלימודים, הוא רק אמצעי כדי להגיע למטרה - לחופש. כי דווקא החופש הוא זה שדומה יותר מכל לחיים האמיתיים.
חיים בהם אתה זה שקובע מה לעשות ומה סדר היום. הבחירה איזה מין שבוע יהיה לך ואיך ייראו החיים שלך – נמצאת רק בידיים שלך. ולכן דווקא עכשיו, כשנגמרו כל המבחנים והמתכונות של בית הספר, הגיע הזמן למבחן הגדול באמת. אחרי כל התלונות והקיטורים על 'המסגרת המעצבנת שמכתיבה וכופה', בא הרגע 'לשחק במגרש של הגדולים'. להוכיח, קודם כל לעצמך, ואחר כך - לעולם כולו - הנה, אני מסוגל לבד! דבר שני, בראש שלנו תקועה איזו דעה קדומה כאילו 'חופש' ו'תכנון' הן מילים סותרות. שחופש אמיתי הוא זמן בו אתה 'זורם' בלי לחשוב יותר מידי, בלי לתכנן. פשוט עושה את הדבר הבא שקופץ לך בראש. האמת הפוכה בדיוק!
חופש איכותי הוא דווקא חופש מתוכנן. שיש לו מסגרת ואפילו לו"ז. שונים, כמובן, מאשר בזמן הלימודים, אבל הכול מאורגן ולא מבולגן. וכשלא עושים את זה? בקלי קלות החודשיים וחצי האלו זולגים מבין האצבעות. כמו כלום. הרי אין דבר קל בעולם מאשר למרוח את הזמן, והיום יש את כל האמצעים שיעזרו לך לעשות את זה בלי למצמץ בכלל. טלוויזיה, אינטרנט, פייסבוק, סרטים... יותר מידי חבר'ה מגיעים לסוף החופש ונדהמים לגלות שהזמן עבר והם לא הספיקו כמעט כלום מכל התוכניות היפות שהיו להם לפני כן.
ולכן, העצה הראשונה היא, עוד לפני שמתחיל החופש, לשבת עם עצמך ופשוט לכתוב על דף את כל התוכניות, הרעיונות והחלומות שעולים לך בראש כשאתה אומר את המילה 'חופש'. השלב הבא הוא לעשות חושבים (ואין איסור להיעזר בזה בהורים. יש מצב שהם אפילו ישמחו לעזור) איך לגבש את כל הרעיונות היפים לתוכנית מעשית מסודרת שתוכל גם לצאת לפועל. כמובן שלא באנו לוותר על המנוחה של החופש. יכול להיות שחלק מתוכנית יהיה 'לא לעשות כלום'.


אין בעיה. אבל גם זה יהיה מובנה בתוכנית. האם בעוד חודשיים תמצא את עצמך משועמם ומרוקן כוחות, כשבפה יש טעם תפל של חמש מאות שעות פייסבוק, או שמהחופש הגדול תצא באמת...גדול? רק אתה תחליט.
(הרב יוני לביא)

שנזכה לחוות חופש משמעותי, מלא ומספק!!
אנחנו גם הבאנו גלידה, ממליצה:))
מצורף הדף של היעדים, בשביל שיראה רציני ומושקע מומלץ להדפיס בצבע.
 
קבצים מצורפים
חופש גדול.docx
חופש משמעותי
(378.79 KiB) הורד 12 פעמים
תגיות

תגובה מהירה:


חזור אל פעולות

השארו מעודכנים!