פעולה בנושא גבולות -
[שימו לב- כל שבט צריך פעולה כזו. אפשר לקחת אותה לכל כיוון, לכל תחום, בכל נושא. בהצלחה ]
1. דג מלוחמשחקים את המשחק ללא שום הוראות. אומרים להם שזה לא משנה לאן הם רצים, ושהסופר יכול להסתובב מצי שהוא רוצה, אבל הם לא חייבים לעצור בכלל.
החניכים ירגישו מיד שאין פואנטה למשחק.
2. מחבואיםמשחקים פעם ראשונה בלי שטח מוגדר, מה שמקשה על העניין ומוריד את הפואנטה מהפורמט. לאחר מכן, משחקים עוד פעם, עם שטח מוגדר וכללים ברורים, וממחישים את ההבדל בין שתי הפעמים.
3. כדורגל אנושיעם שטח מוגדר וכללים. החניכים מבינים שרק כשיש שטח מוגדר והם יודעים אותו, הם יכולים להיות בטוחים יותר במקום שלהם, ולפעול (לתפוס את חברי הקבוצה השנייה).
כנ"ל בחיים- כשאתה בתוך הגבול שלך, אתה מרגיש חופשי יותר, וכשאתה עובר את הגבול, עליך להיזהר לא להיתפס.
4. דיון וסיפורמניחים שני דפים על הרצפה
- "שושנה הולכת לחברה, חוזרת מתי שהיא רוצה, מאוחר, קמה מאוד מאוחר ביום שלמחרת, והיא עושה הכל בנחת ולא ממהרת לשום מקום.
- "חבצלת הולכת לחברה, חוזרת בשעה סבירה, קמה בשעה מוקדמת בבוקר, וממלאת את היום שלה בדברים"
שואלים את החניכים - "למי נראה לכם יותר טוב?"\ (לגדולים יותר- "מי יותר חופשי?"
אפשר ממש לפתח דיון בנושא, תתפלאו שגם לקטנים יש הרבה מה להגיד
מקריאים את הסיפור על האיש והמרפסת (- כשלא הייתה לו גדר, הוא נסע ממש בזהירות עם האופניים במרפסת, וכל הזמן פחד ליפול, וכשבנה גדר למרפסת, נסע בחופשיות עם האופניים, בתוך הגבולות של הגדר.)
5. סיכוםסביר שיהיו חילוקי דעות בשלב 4, לגיטימי סה"כ, אבל עכשיו נאסוף הכל, ונחדד נקודות.
בחיים, הגבולות יכולים להתבטא בכל מיני דרכים. הם יכולים להיות מאוד בסיסיים, כמו שינה ואכילה, והם יכולים להיות גם גבולות שאנחנו צריכים להתאים לעצמנו באופן אישי, כמו שעת חזרה הביתה, שעות מסכים, וכו'.
הגבולות נתפסים הרבה פעמים כדבר מגביל, חוסם ומעצבן. יש להם משמעות הרבה יותר עמוקה.
הגבולות באים לייצר לנו מסגרת, שבתוכה, נוכל לפעול, ליזום, ובעיקר למלא את החלל הזה בדברים טובים ומקדמים. יותר מזה, ללא גבולות אנחנו מתפזרים ומסתכנים ללכת ועלולים להידרדר.
הגבולות שומרים עלינו ומציבים אותנו בעמדת המשפיע ולא המושפע, היוזם ולא הזורם.
התאמה לתקופת הקורונה
מתאים לקורונה