על ידי נעמה:)
» 02/09/2023, 23:22
מערך אחריות
פעולה שנייה- אחריות אישית (בדיבור ובצניעות)
חלק 1: דיבור
~ משחקים "כן, לא, שחור, לבן"- החניכים יבינו כמה חשובה הדרך בה הם מדברים וכמה חשוב
לשים לב מה אומרים ואיך אומרים אותו.
~ משחקים "מי נכנס למסיבה"- החניכים יבינו שכמו במשחק גם בחיים יש חוקים, אפשר לשאול
אותם איפה בחיים שלהם יש חוקים ואיזה? איזה חוקים שקשורים לדיבור הם מכירים? לדוגמא
שלא מקללים בסניף או בבית )או בכלל(.
חלק 2: צניעות
~ מקריאים קטע 1: "מושג הצניעות הוא שרשי ועמוק ביהדות, כשרצו חז"ל לתאר אדם אמרו עליו
שהוא צנוע, ענו. זה היה מושג יסוד. ואנו חוטאים לדבר כשאנו מצמצמים את הצניעות לכמה ס"מ של
כותנה. נאמר: "והצנע לכת עם אלוקיך", צריך לבנות את מושג הצניעות על כל היקפו. צריך להסביר
כיצד עניני לבוש והופעה אישית משתלבים בזה, ואז אפשר להגיע להבנת הנושא. אסור למקד את
כל יראת השמים והצניעות רק בלבוש. יש לא פחות אי צניעות כשאדם חושף את כל נבכי לבו ברשות
הרבים, מאשר כאשר אדם מתפשט עירום. יש גם עירום הנפש וגם הוא עומד בסתירה ל-"והצנע
לכת"."
(הרב ליכטנשטיין- ראש ישיבת הר עציון)
~ מקריאים קטע 2: "בתחום הצניעות, עברה ההלכה בדורות האחרונים שינוי מקביעת עקרונות
כלליים לתיאור גדרים מפורטים ומדוקדקים, וזאת בשל תהליכים תרבותיים שערערו את מסורת
הלבוש בקהילות היהודיות. הגדרים ההלכתיים אינם אלא מסגרת בסיסית שעל גבה יש לבנות את
הצניעות כתכונה אישיותית שמתוכה נגזרת התנהלות כללית"
~ שאלות לדיון: 1. מה את חושבת על הקטעים שקראנו? את מסכימה איתם? למה?
2. את חושבת שצניעות מתבטאת רק בלבוש?
3. למה לדעתך הנושא של צניעות ודיבור קשורים למערך אחריות? איך זה קשור אליך?
חלק 3: קטע אישי
~ מביאים צ'ופר שכתוב "כדי לעשות שינוי רציני לא מספיק לעשות כמה צעדים מהירים"